בשנים האחרונות אנו עדים למהפך בכל הקשור לדומיננטיות של אוריינות המדיה בעולמנו ובמיוחד בעולמם של הצעירים.
מתוך הבנת משמעויות השינוי, ומתוך ההבנה שכיום לכל אחד מאיתנו יש כוח ביד (בדומה לאמצעי התקשורת הגדולים) ליצירת תוכן ולהפצתו גובשה תכ"ל חדשנית לתלמידי תיכון בכיתות י׳ עד-י"ב. מטרת התכנית היא לעורר למעורבות חברתית ואקטיביזם, תוך הכירות עם זכויות האדם והאזרח וכיבוד כללי האתיקה באינטרנט ובחברה.
מדי יום אנחנו נתקלים במצבים שבהם אנחנו חושבים, זה לא צריך להיות כך! אפשר גם אחרת, או חסר פה משהו, או אפשר שזה יהיה יותר טוב. רוב האנשים מנידים בראשם וממשיכים הלאה. בודדים הם יחידי הסגולה שיגידו, אני יכול/ה לשנות, יש פה משהו שאני יכול/ה לעשות! אלה הם האזרחים הפעילים, האקטיביסטים, אלה האנשים שבזכותם החברה שלנו משנה את פניה. זה מה שאנו מצפים מתלמידי ההתמחות בפרסום ויחסי ציבור בניו מדיה בפרט.
עידן הניו מדיה, המדיה הדיגיטלית, מאפשר לצרכני התוכן להיות גם מפיקי תוכן וגם המפיצים שלו. בעידן זה אמצעי הצריכה המוביל בכל הסוגים: וידאו, אודיו, סטילס וטקסט כתוב אחד הם. ברצוננו לספק את הכלים התיאורטיים והמעשיים, הטובים והעכשוויים בתחום, בעזרתם יוכלו התלמידים להתפתח בתחום זה ולהשתלב בשוק המקצועי תוך יישום הידע תיאורטי והמעשי.
תכנית הלימודים החדשה בהתמחות "בפרסום ויחסי ציבור בניו מדיה" בהיקף של 450 שעות תלת שנתיות, נלמדת במסגרת מקצוע ג' (מקצוע התמחות) במגמת מדיה ופרסום בנתיב המדעי טכנולוגי. בנוסף למקצוע ההתמחות, כוללים לימודי המגמה לימוד והיבחנות בשני מקצועות נוספים, מקצוע א' מקצוע מדעי ומקצוע ב' המקצוע המוביל של המגמה: "תקשורת וחברה".
באמצעות התמחות זו המתפרסת על פני שלוש שנים, התלמידים יוכלו ללמוד את עקרונותיהם של כל אחד מסוגי התכנים הנ"ל, וליישמם בפועל בעבודה על קמפיין חברתי, באמצעות הפקת תכנים מקוונים באתר אינטרנט מרכזי של המגמה, והפצתם לקהל הרחב ולקבוצות רלוונטיות באמצעות הרשתות החברתיות, ואמצעים זמינים נוספים העומדים לרשותם. אתר מהווה במה ליישום הידע הנלמד ב"תקשורת וחברה" העיונית והמעשית גם יחד ונותן במה לדיאלוג של התלמידים עם טקסט המדיה. המיומנויות השונות הנרכשות באמצעי המדיה השונים יבואו לידי ביטוי בשפה הדיגיטלית, על בימת האינטרנט ויעניקו לתלמידים סיכויים טובים להשתלבות מוצלחת בעולם התרבותי והעסקי העכשווי והעתידי. אופי הלמידה והעבודה יהיה בעבודת צוות תוך מציאת הייחוד של כל תלמיד וחיזוק תרומתו לקבוצה. לקבוצה מטרה משותפת ונמדדת.
ההתמחות מיועדת לתלמידים בעלי עניין, סקרנות ורצון להיות מעורים ומעורבים במתחולל סביבם ובהפיכתם למנהיגי דעות בעלי דעה מגובשת, מנומקת, בהירה ועצמאית תוך ניצול טכנולוגיות התקשורת החדשניות ביותר. כמוכן, המסלול יעניק לתלמידים ארגז כלים הכולל עקרונות טכניים בניהול, הקמת, אפיון ועיצוב אתר אינטרנט, ושימוש באמצעים חינמיים רבים הקיימים ברשת לצורך יצירת ועריכת התוכן, פרסומו והפצתו.
בדומה למסלולי התקשורת האחרים תעסוק מגמה זו בכיסוי שוטף של אירועים עיתונאיים, ובעבודת גמר הכוללת הגשת אתר המוביל קמפיין חברתי בנושא מסויים אותו רוצים התלמידים לקדם ולהעלות למודעות ולסדר היום הציבורי. האתר כולל תוצרים המופקים בכל אמצעי המדיה השונים, ועמוד אשר בו יתואר תהליך העבודה ברפלקציה אישית וקבוצתית.
במסגרת ״מחויבות אישית״ תינתן אפשרות לתלמידים המעוניינים לפתוח אתר, שיהווה עיתון בית ספרי מקוון, אשר יהיה באחריות תלמידי המגמה ועליהם יהיה לנהל ולעדכן אותו באופן שותף, דבר שיתרום לפעילות חברתית וקהילתית וגם לשיווק המגמה ובית הספר.
כללי אתיקה בהפקות
למידע נוסף ניתן לפנות למדריכת ההתמחות:
ורד פריאנטה קורלנדר