החל משנת הלימודים תשפ"ג יתמחו תלמידי ותלמידות המגמה בהתמחות המשלבת את העיסוקים בעיתונאות ובפרסום. התכנים ושיווקם ברשתות החברתיות. בוגרי י"ב בתשפ"ג, יפיקו פרויקטי גמר בפעם האחרונה על פי התכנים שנלמדו בהתמחויות הנפרדות כבעבר.
הרציונל-
אחד הערכים המרכזיים של המגמה מכוון, להניע את התלמיד להגדיר לעצמו את תפיסת עולמו החברתי, הערכי והפוליטי ומשם להניעו לשינוי המציאות בהתאם לעמדותיו תוך כיבוד כללי השיח הדמוקרטי, גילוי סובלנות לדעות מנוגדות, ולהגדרות מגדריות ואתניות, הבנת החשיבות של המדיה כאמצעי קריטי להבטחת שלטון הנשען על יסודות דמוקרטיים איתנים. ערך זה מתבטא בין היתר בערך חשוב ביותר: אקטיביזם חברתי.
ההבחנה שהייתה קיימת במשך למעלה מעשרים שנים בעולם אנלוגי בין שתי התמחויות, בין עולם הפרסום והשיווק לבין עולם העיתונות, הולך ומטשטש. עולם המדיה במיוחד בהקשר לפעילות ברשתות החברתיות, הוא מרחב שבו 'חיים' תלמידנו ובו מתבצעת עיקר הפעילות של המדיה. נתון זה מחייב התאמת תפיסת ההפעלה של שתי ההתמחויות ביצירת ליבה משותפת של ידע תיאורטי ומעשי להתנהלות בעולם המדיה ולצורך יצירת טקסטים תקשורתיים בעלי משמעות ואפקטיביות. זאת גם ברקע מדיניות המשרד המבקש לאחד ולקדם שתו"פ בתוך המגמות ובניהן.
מדוע איחוד?
מתוך הבנה כי ההתמחות בפרסום ויח״צ בדיגיטל וההתמחות בעיתונאות בדיגיטל, מדברות על עולמות משיקים, הנדרשים לאותו הידע ולאותן המיומנויות, הכישורים והאוריינויות, ומכוונות לאותה מטרה של חינוך לביקורתיות ואקטיביזם חברתי. ומתוך הבנה שמטרת ההתמחויות הללו היא לא להכשיר מקצועית את בוגרינו להיות עיתונאים וגם לא פרסומאים, אלא בוגרים השולטים בשפת התקשורת, במאפייניה ובאמצעים האפקטיביים כדי לקדם את עמדותיהם למעורבות ולשינויי חברתי, יאוחדו שתי ההתמחויות לתלמיד כיתות י"א בתשפ"ג, כאשר נייצר דגשים שונים להוראה וללמידה ביא׳ וביב׳ שיביאו את התלמידים לתוצר סופי אחיד של אתר אינטרנטי המאגד בתוך מגזין com. קמפיין תקשורתי בנושא חברתי, הכולל ידע ומיומנויות של פרוסומאי.ת ושל עיתונאי.ת.
בהתמחות זו יבואו לידי ביטוי מלא והדוק, הידע והתובנות הנרכשות בזירות המקצוע 'תקשורת וחברה', הכוללות את אוריינות המדיה והאוריינות האזרחית.
מטרתנו בהתמחות בפרסום ועיתונאות בדיגיטל לקדם ולשפר את מיומנויות התלמידים ואת כישוריהם העיתונאיים כעיתונאים עצמאים, אקטיביסטים וכאנשי פרסום שידעו לייצר קמפיין חברתי ולקדם בעזרתו את האג׳נדה החברתית שלהם כאזרחים תבוניים, מודעים במדינה דמוקרטית. הלימודים בהתמחות זו מכוונים להקנות להם כלים עיונים ומעשיים, מיומנויות ונקודות מבט ביקורתיות ואחריות לאופן פרסום מידע ברבים על מכלול ההיבטים. יישום אוריינות ביקורת מדיה ואקטיביזם חברתי בפלטפורמות הדיגיטליות, בהן צורך ומפיץ הנוער את המידע, הוא מנשמת אפה של התמחות זו!
אחת הדרישות המהותיות בהתמחות, היא הדרישה והצורך לעיסוק שוטף וסדיר בסיקור, בדיווח, בדיון ובהתייחסות ביקורתית, אם כי מאוזנת בדעות מגוונות, למה שהוא חדש ומעניין בתחום שאותו בחר התלמיד לסקר. חשוב מאוד להקפיד שהנושא או התחום אותו יבחרו התלמידים בכל קבוצה, לפרויקט הגמר שלהם יהיה מספיק רחב שיאפשר לתלמיד למצוא בו עניין וסקרנות במהלך השנתיים (יא׳-יב׳), כך שיהיה בעל מוטיבציה להמשיך לעדכן ולהתעדכן בהתפתחויות בתחום שבחר באופן שוטף ולפעול באופן אקטיבי לקידומו למודעות או להביא בו לשינוי חיובי. אנו רואים חשיבות בכך שהתלמידים יהיו פעילים ויעברו תהליך מעמיק, משמעותי ובעל ערך של שנתיים ולא יתייחסו לעבודתם רק ״כמטלת בגרות״.
מטרתנו היא כי תלמידי ההתמחות בפרסום ועיתונאות בדיגיטל, יתחברו לעבודה העיתונאית והפרסומאית, כאזרחים איכפתיים המעוניינים לתרום לחברה ולסביבה. לכן אנו רואים חשיבות רבה לכך שבפרויקט הגמר יהיה דגש לכתבות תחקיר שמטרתן היא חשיפה של מידע בעל חשיבות ועניין לציבור. אשר על כן חובת כל המורים לוודא שערך זה בא לידי ביטוי בולט בפרויקט הגמר ושהחומרים הכלולים בו הם תוצאה של פעילות "בשטח" ולא בין כותלי ביה"ס (אלא אם כן ביה״ס הוא רלוונטי לנושא).
היעד-טיפוח מנהיגות חינוכית וחברתית
נעניק לתלמידנו מודעות, כלים, ומיומנויות להעלאת מגזין חברתי הכולל קמפיין חברתי בעל מסר אחיד, ברור ומדויק, שתחילתו בעבודת חקר תאורטי הכוללת סקירת הקיים בספרות המקצועית ( מאמרים, מחקרים, דוחות, ועוד), סקירת ייצוג הנושא במדיה ובטקסטים תקשורתיים, סקירת המתרחש בארץ ובעולם בתחום, ובסקר שוק מעמיק ומדויק הכולל בתוכו שאלות שבסופן ניתן להגיע למסקנות ותובנות שיבואו לידי ביטוי בפרויקט הגמר גם בכתבות וגם להסקת תובנה פרסומית לקמפיין. התלמידים יפיקו ויובילו קמפיינים חברתיים בדיגיטל, תוך מעורבות חברתית, פעילות אקטיביסטית, אפשרות לשיתופי פעולה עם עמותות/ארגונים רלוונטיים, וכתבות תחקיר ויח״צ שיעלו נושאים לסדר היום באתר הקמפיין החברתי.
"אני לבדי לא יכולה לשנות את העולם, אך אני יכולה להשליך אבן על פני המים כדי ליצור אדוות רבות" האם תרזה- פעילה הומניטרית.
לפרטים על דרישות הפרוייקטון בי"א וכן דרישות פרוייקט הגמר בי"ב בהיף של 3 יח"ל ושל 5 יח"ל, נא ליחצו על הלינק מטה.
בעקבות הנחייתנו לפרסום תכנים הקשורים לפרוייקטי הגמר והעלאתם לרשתות החברתיות, להלן קישור לטופס המסדיר את אישורם של ההורים בנדון.
אבקש מכל רכז.ת לוודא החתמת ההורים. הטופס יומלא וישלח באמצעות הקישור הבא: https://itay24.wixsite.com/mp2023/about-4
כמו כן יש לוודא החתמתם של הדמויות המרכזיות בפרוייקטי הגמר על נכונתם לפרסום התכנים ברשתות. במקרה שמדובר בקטינים יש לדאוג להחתמתם של ההורים. הטפסים הללו יצורפו לתיק ההפקה. יש להבהיר לרכזים שלא יבחן פרוייקט גמר ללא הימצאותם של אישורים אלה בנוסף לאישורים נוספים כמפורט המתווה פרויקטי הגמר ובהם שימוש הוגן בקניין רוחני.