
מאז השקתו של האתר החדש של המגמה לא מתפרסם חוזר מפמ"ר במתכונתו המוכרת בעבר. כל המידע המנהלי הכולל הנחיות להיבחנות ותוכניות לימודים במקצועות השונים מופיעות באתר המגמה במקומות היעודיים בכל מגמה ומגמה. התכנים הפדגוגים כגון: מתודולוגיות הוראה, מערכי שעורים למורה ולתלמיד, מצגות סרטונים, אגרון מושגים ועוד מופיעים במרחב המודל של האתר. ניתן למצוא את הקישור למודל בתחתית דף השער של האתר.
שנות הלימודים תש"פ ותשפ"א התאפיינו כתקופה חסרת תקדים במגפת הקורונה שניחתה על העולם כולו. אנו נמצאים עדיין בליבן של התפתחויות קשות ובחוסר וודאות לעתיד. האילוץ הכופה עלינו בידוד, הסתגרות וחוסר יכולת להיפגש – מטלטלת אותנו. נשמת אפו של שיח מלמד תלוייה בקיום שיח דיאלוגי עם תלמידנו והנה הדבר נמנע מאיתנו, ואף על פי כן חובתנו כאנשי חינוך לסייע לתלמידנו לצלוח את המשבר הקשה. עלינו 'להמציא' מחדש את מקצוע ההוראה ולהתאימו נוכח הנסיבות שנכפו עלינו. אנו למדים לאורך ההיסטוריה, שתקופות משבר כגון אלה הצמיחו ענפי תקווה וצמיחה שהגיעו אחריהם. לעתים קשה לראות את האור, אבל אנו מתפללים שאכן הוא יזרח ובקרוב, באופן מפתיע ורווי רחמים.
בפתח שנת הלימודים תשפ"א להלן מספר הנחיות חשובות:
הנוגעות להיבחנות במקצועות המובילים בכתב
מיקוד נושאי הבחינה ב'אופטיקה ישומית בקולנוע וטלויזיה'.
לתשומת לב:
- בשנה"ל תשפ"א יבחנו תלמידי כיתות י"ב מגמת הצילום בפעם האחרונה על פי תכ"ל הישנה ב'אופטיקה ישומית בצילום'. תלמידי י"ב ב'תקשורת וחברה' יבחנו השנה על פי תכ"ל תקשורת וחברה תש"פ. תלמידי י"ב בקולנוע ובטלויזיה יבחנו ב'אופטיקה ישומית בקולנוע ובטלוזיה' על פי תכ"ל החדשה.
- גירסאות תכ"ל המופיעות באתר המגמה יהיו הנוסחים על פיהם יש ללמד, על פיהם ינוסחו שאלוני הבגרות.
הנחיות לפרוייטי הגמר במקצועות ההתמחות לשנה"ל תשפ"א
הנחיות המשרד להוראה בעת קורנה
מקצועות המגמה יש ללמד על פי התפיסה החינוכית שלאורה נערכו תכ"ל ובחינות המגמה. מטבע הדברים, העיסוק ב"ייצוג המציאות" ע"י אמצעי המדיה וע"י היוצרים והיוצרות הצעירות, מזמן לקידמת הבמה, גם נושאים פוליטיים, חברתיים ומוסריים השנויים במחלוקת. זוהי נשמת אפם של מקצועות הלימוד שלנו! אולם חשוב להבין כי יש לעודד שיח ביקורתי המתרכז בניתוח המידע באמצעות שאלות הקשורות: להחלטות בבחירת אמצעי המבע,למסגור ולייצוג המציאות, לאופי ולכוונות המפורשות והסמיוטיות של הטקסט התקשורתי, ולהקשרו בשאלת חיזוק או החלשת היסודות הדמוקרטיים עליהם הוקמה מדינת ישראל. יש להימנע מדיון פוליטי מפלגתי בניתוח הטקסטיים הללו. זכותו של כל אדם להחזיק בדעות פוליטיות עצמאיות, אך את הדיון בכך יש להותיר לשעורי חברה, אזרחות או לשעות הפנאי. כל עיסוקנו הוא בהקניית אוריינות ביקורת מדיה ובאוריינות אזרחית פעילה!
ב'תקשורת וחברה' נוסחה אמנה מחייבת למורה ולתלמיד ויש לשלבה במהלך הוראת הזירות השונות ולקיים דיו פתוח עם התלמידים באשר לעקרונותיה.
מפגשים מקוונים של צוות הפיקוח עם מורי המקצועות וכן ההשתלמויות מרחוק יתנהלו על פי כללי האתיקה להתנהגות במפגשי וידאו.
אבקש מכל הרכזים בכל ההתמחויות ללא יוצא מן הכלל, להקפיד ולהחתים את כל תלמידי המגמה כבר בכיתה י' על טופס טיפול הולם בקניין רוחני. נא וודאו שהחומרים הכלולים בפרוייקט הגמר כגון : טקסטיים כתובים, צילומים, קטעי אדיו ווידאו וכ"ו, אשר חלים עליהם חוק וכללי הקניין הרוחני, יטופלו בהתאם להנחיות אלה. בכל מקרה כל ציטוט ושימוש בחומר שאינו נוצר ע"י התלמיד, חייב בציון מפורש ומלא של המקור מממנו נלקח החומר.אי מתן קרדיט כאמור מהווה פגיעה בחוק ויביא להורדת ציון הבחינה של פרוייקט הגמר.
יש להקפיד על חלוקת השעות כמפורט בנספחים :
- למגמות מדיה ופרסום ולמגמות טכנולוגיות תקשורת. בסיס הדיווח בחטיבה העליונה לשנת הלימודים תשע"ט.
- יש לשים לב לטבלה הכוללת פירוט מלא של הקצאת שעות לתלמיד(ש"ש) על כל המרכיבים כפי שמעביר המשרד לבעלויות.
- תלמיד מגמה חייב בלימוד ובבחינה של כל אחד משלושת מקצועות המגמה : מקצוע א' (מדעי או מדע וטכנולוגיה לכל) + מקצוע ב' מקצוע ההתמחות המהווה את התשתית העיונית להבנת מורכבת תחום המקצוע + מקצוע ג' -מקצוע ההתמחות שבו באה לידי ביטוי היכולות המעשיות והיצירתיות במסגרת פרוייקט הגמר. חלה חובה ללמד את מקצועות המוביל וההתמחות ברמה של 5 יח"ל כל אחד!
הנחיות כלליות:
- הבחינות של 30% (חומר הרשות בהערכה בית ספרית) במקצועות המובילים ב"תקשורת וחברה" ס.ש 788283, ב"אופטיקה ישומית בצילום" וב"אופטיקה ישומית בקולנוע" ס.ש 814283 , יתקיימו באחד משני האופנים: א. לקבלת שכר באמצעות המרב"ד יעשה על פי המתווה המפורסם באתר המגמה ביחס למרכיבי הערכה של המקצוע.במקרה זה על המוסד לפתוח דרישה בשילובית לתלמידים הנבחנים, להחתים את מנהל/ת המוסד, לאחר מכן להחתים את הפיקוח על הנספח המונפק ע"י השילובית, להעלות את הנספח החתום לשילובית ולשבץ את המורה המלמד לצורך הערכת הבחינה. המורה יזין את הציונים באפליקציה. בסיום התהליך המרב"ד יעבור על הנספחים ויאשר את תקינותם על פי נוהל זה.
ב. שלא על פי המתווה וללא קבלת שכר בדיווח הציון במערכת הבית ספרית.
בכל מקרה חלה חובה על כל מורה להעביר לצוות הפיקוח, מדגם מייצג של הבחינות/העבודות בכל אחד משני האופנים כולל הציון (עבודה מצטיינת, בנונית וחלשה).
- קבלת מקדם הטבה (בונוס) בגין מקצוע המגמה משתנה בכל מוסד להשכלה גבוה. באחריות התלמיד להיכנס לאתרי הרישום במוסדות להשכלה גבוה ולוודא את הנושא. משרד החינוך לא אחראי על קבלת מקדם ההטבה (בונוס) במוסדות להשכלה גבוה.
- משרד החינוך אינו אחראי על נושאים שקשורים לגיוס לצה"ל או לקדימות לשירות ביחידות מסוימות. כל בירור צריך להיעשות מול גורמי צה"ל המוסמכים.
- יש לקרוא היטב ולהקפיד ולנהוג על פי כללי האתיקה בהפקות בכל ההתמחויות השונות במגמה.
- פרויקט הרדיו החינוכי מאז פרוקה של 'רשות השידור' טרם גובש פתרון כולל ומוסכם להסדרת התשלום בגין חומרים המחוייבים בתשלום על פי חוק קנין רוחני. על כן כל תחנה המשדרת במסגרת פרוייקט הרדיו החינוכי חייבת להסדיר בעצמה, את התשלום בגין השמעת חומרים המחוייבים בתשלום על פי חוק. תחנה שלא תסדיר מראש את התשלום כנדרש בחוק ואשר תמשיך לשדר תכנים אלה, עלולה להיתבע ע"י הגורמים המייצגים את בעלי הזכויות. אשר על כן, ההנחייה החוזרת ונשנת שהועברה אל כל התחנות המשדרות ע"י הפיקוח במהלך כשנתיים, כולל באמצעות פרסום ההנחייה באתר המגמה, שרירה וקיימת והיא חד משמעתית: לא לשדר בשום מקרה חומרים אלה, עד לפרסום הודעה מטעם הפיקוח המקצועי המסיר מגבלה זו ומאשר קיומו של הסכם בעניין זה עם כל הגורמים.
קריאת ההנחיות הללו, והמידע המופיע באתר המגמה ובאתרי המודל הרלוונטים הינם חובה לכל מורי המגמה. באחריות כל רכז/ת לוודא כי כל מורי המגמה קראו את המידע ופועלים על פיו. כל הנכתב באתר בנוגע לאופן ההיבחנות (חיצוני או פנימי)של כל הבחינות ופרוייקטי הגמר במגמה, הינו נכון ועדכני למועד פרסומם בלבד. למען הסר ספק: ההנחיות הקובעות והסופיות הן אלה המפורסמות באתר אגף הבחינות ובפרסומי חוזר המנכ"ל. באחריותכם לעקוב אחר פרסומים אלה ולפעול על פיהם.
באתר שפע מידע החיוני ביותר למורה המלמד את מקצועות המגמה: תכ"ל, פיתוח מקצועי, פעילויות והשתלמויות המגמה, "מודל", מבני בחינות והנחיות הכנה לקראתן,"קול קורא" להצטיידות טכנולוגית, יצירות ותוצרים של המגמות השונות, תחרויות וארועים ועוד.
אני מודה לצוות הפיקוח על עבודתו המסורה ומאחל למורי המגמה,למחנכיה ולתלמידיה שנה טובה, שנת בריאות ויצירה.
יוסף בר דוד
מנהל תחום דעת טכנולוגיות תקשורת