
למורות ולמורי מגמות טכנולוגיות תקשורת שלום
אנו מצויים בפתח
שנה"ל תשפ"ג .תקוותי שתהא זו שנה ברוכה של קירוב לבבות בין הדומה והשונה- שכל אדם נברא בצלם.
אנו מקווים שעם שוך מגפת הקורנה ולאחר שלמדו לחיות לצידה ,נוכל לחדש השנה את הארועים הפיזיים וההשתתפות הפעילה המורים והתלמידים בכל המגמות שלנו ובתוכם מיטב היצירות המחוזיות והארציות בקולנוע,צילום,עיתונאות ופרסום,פרוייקט ל.מ.ד,רדיו חינוכי וכמובן את פרוייקט החממה ליוצרי.ות קולנוע צעירים בחופשת הקיץ.
באתר המגמה מרוכז כל המידע המנהלי הכולל הנחיות להיבחנות ותוכניות לימודים במקצועות השונים במקומות היעודיים בכל מגמה ומגמה.
- התכנים הפדגוגים כגון: מתודולוגיות הוראה, מערכי שעורים למורה ולתלמיד, מצגות סרטונים, אגרון מושגים ועוד מופיעים במרחב המודל של האתר. ניתן למצוא את הקישור למודל גם בתחתית דף השער של האתר.
'הכל בכף היד' - הוא מרחב הכולל יחידות למידה מתוקשבות, אשר נועדו להנגיש מידע מקצועי לתלמיד ולמורה, בכל מקצועות המגמות שלנו, ישירות ל'טלפון החכם' ללא סיסמאות,לעבודה שוטפת ופשוטה. 'במודל' תמצאו מאגר עצום של: חומרי למידה, מערכי שעורים אינטראקטיביים, סביבות למידה יחודיים לתלמיד ועוד.
בפתח שנת הלימודים תשפ"ג להלן מספר חידושים והנחיות חשובות:
- הנחיות ההיבחנות למקצועות המגמה משנה"ל תשפ"ב תקפות גם השנה. יש להקפיד ולפעול על פי ההנחיות אלה כדי להימנע מבעיות שונות העלולות למנוע או לעכב רישום הציונים זכות לתעודת בגרות/טכנולוגית. חשוב להקפיד בין היתר על מילוי ההנחיה ולפיה ניתן לעשות בחינת הגבר פנימית רק במקצוע אחד בלבד לזכאות לבגרות. במקרה זה לתלמידי המגמה הטכנולוגית תתאפשר בחינת ההגבר רק באחד משני מקצועות המגמה. המקצוע השני מחוייב בבחינה חיצונית.
- משנה זו לא יתפרסמו 'קולות קוראים' להצטיידות מגמות חדשות או לשידרוג מגמות קיימות.פעילות זו תתבצע באמצעות מערכת גפ"ן .
בשנה"ל תשפ"ג יואחדו שתי ההתמחויות עיתנואות ניו מדיה ופרסום ויחסי ציבור לידי התמחות אחת: עיתונאות ופרסום בדיגיטל 3120 תלמידי י"ב בשנה"ל תשפ"ג יפיקו את פרוייקט הגמר על פי המתווה הישן.
לראשונה בתשפ"ג יתקיימו בחינות חיצוניות באופטיקה ישומית בצילום (814367) ובאופטיקה ישומית בקולנוע (814377) אך ורק במתכונת מתוקשבת. שימו לב לשינוי בסמלי שאלונים.על המורים לתרגל עם תלמידיהם מענה על שאלון מתוקשב באמצעות מערכת my test box של מט"ח.מצ"ב סרטון הדרכה לעריכת בחינה מתוקשבת.יש ללחוץ פעם אחת על 'רשום אותי'.להלן דוגמה לבחינה מתוקשבת בקולנוע. דוגמת בחינה בצילום תועלה בהמשך.
היבחנות במקצועות המובילים בכתב (המיקודים יופרסמו במהלך ראשית שנה"ל)
הנחיות לפרוייטי הגמר במקצועות ההתמחות לשנה"ל תשפ"ג
כל פרויקטי הגמר בהתמחויות המגמה השונות יועלו החל משנה"ל תשפ"ב לאתר אינטרנט פרטי שיהיה פתוח לצפייה רק לבוחן ולאחר מכן האתר יהיה זמין לכלל. באחריות רכז/ת המגמה להבטיח שתכני פרוייקטי הגמר יהיו הולמים ומתאימים לצפייה פתוחה ברשת, ולאחר קבלת אישור מהנהלת בייה"ס והתלמידים בצוות הפרוייקט. חשוב לוודא שהעלאת הפרוייקטים תעשה תוך כיבוד הוראות חוק קניין רוחני.
לעזרתכם, הדרכה קצרה לבניית אתר ב Wix ב 4 שלבים
בעקבות הנחייתנו לפרסום תכנים הקשורים לפרוייקטי הגמר והעלאתם לרשתות החברתיות, להלן קישור לטופס המסדיר את אישורם של ההורים בנדון.
אבקש מכל רכז.ת לוודא החתמת ההורים. הטופס יומלא וישלח באמצעות הקישור הבא:
https://itay24.wixsite.com/mp2023/about-4
כמו כן יש לוודא החתמתם של הדמויות המרכזיות בפרוייקטי הגמר על נכונתם לפרסום התכנים ברשתות. במקרה שמדובר בקטינים יש לדאוג להחתמתם של ההורים .הטפסים הללו יצורפו לתיק ההפקה. יש להבהיר לרכזים שלא יבחן פרוייקט גמר ללא הימצאותם של אישורים אלה בנוסף לאישורים נוספים כמפורט המתווה פרויקטי הגמר ובהם שימוש הוגן בקניין רוחני.
שימו לב כי את מקצועות המגמה יש ללמד על פי התפיסה החינוכית שלאורה נערכו תכ"ל ובחינות המגמה. מטבע הדברים, העיסוק ב"ייצוג המציאות" ע"י אמצעי המדיה וע"י היוצרים והיוצרות הצעירות, מזמן לקידמת הבמה, גם נושאים פוליטיים, חברתיים ומוסריים השנויים במחלוקת. זוהי נשמת אפם של מקצועות הלימוד שלנו! אולם חשוב להבין כי יש לעודד שיח ביקורתי המתרכז בניתוח המידע באמצעות שאלות הקשורות: להחלטות בבחירת אמצעי המבע,למסגור ולייצוג המציאות, לאופי ולכוונות המפורשות והסמיוטיות של הטקסט התקשורתי, ולהקשרו בשאלת חיזוק או החלשת היסודות הדמוקרטיים עליהם הוקמה מדינת ישראל. יש להימנע מדיון פוליטי מפלגתי בניתוח הטקסטיים הללו. זכותו של כל אדם להחזיק בדעות פוליטיות עצמאיות, אך את הדיון בכך יש להותיר לשעורי חברה, אזרחות או לשעות הפנאי. כל עיסוקנו הוא בהקניית אוריינות ביקורת מדיה ובאוריינות אזרחית פעילה!
אבקש מכל הרכזים בכל ההתמחויות ללא יוצא מן הכלל, להקפיד ולהחתים את כל תלמידי המגמה כבר בכיתה י' על טופס טיפול הולם בקניין רוחני. נא וודאו שהחומרים הכלולים בפרוייקט הגמר כגון : טקסטיים כתובים, צילומים, קטעי אדיו ווידאו וכ"ו, אשר חלים עליהם חוק וכללי הקניין הרוחני, יטופלו בהתאם להנחיות אלה. בכל מקרה כל ציטוט ושימוש בחומר שאינו נוצר ע"י התלמיד, חייב בציון מפורש ומלא של המקור מממנו נלקח החומר.אי מתן קרדיט כאמור מהווה פגיעה בחוק ויביא להורדת ציון הבחינה של פרוייקט הגמר.
הנחיות בטיחות בעבודה המעשית:
אנו מבקשים מכל מורה ומורה לרענן בפני תלמידיו לפני כל שימוש בציוד הפקה למינהו ,את הוראות הבטיחות בעת השימוש באמצעי הפקה כגון:מצלמות ,מקרופונים,גריפים,תאורות ומתקנים נלווים בעת השימוש בהם באולפן או בלוקיישנים שונים. על המורה חובה לעיין בהוראות הבטיחות שפרסם המשרד ולנהוג על פיהן.
להלן מקצת מההנחיות :
עבודה בניגוד לכללי בטיחות בסיסיים המחייבת הפעלת שיקול דעת ומחשבה מוקדמת, עלולה לחשוף את תלמידנו בפני סכנות שונות: התחשמלות, כוויות ונפילה מגובה בעת טיפוס בסולם בעת כיוון תאורות וכ"ו . על כן יש להקפיד בחבישת כפפות חשמלאים תקניות, נעילת נעליים סגורות ,אי הכנסת מזון ונוזלים בסביבת מכשרים חשמליים ,קבלת הסמכה לטיפוס בסולם על פי תקנות המחייבות בנושא ושימוש בציוד תקני ולא מאולתר, בחינת מסלול הנסיעה ,דרכי ההגעה ושעות הפעילות בלוקיישנים עם ציודים ובלעדיהם, ידוע ההורים וקבלת אישורם על פי הצורך להפקות בלוקיישנים (נסיעות ,פעילות בשעות ארוכות ,מאוחרות וכד'). אנא הקפידו על שמירת כללי הבטיחות למען שמירת שלומם וביטחונם של תלמידנו.
כאמור חובה לעיין בכל ההנחיות שפרסמו בהוראות הבטיחות ולנהוג על פיהן.
יש להקפיד על חלוקת השעות כמפורט בנספחים :
הנחיות כלליות:
- הבחינות של 30% (חומר הרשות בהערכה בית ספרית) במקצועות המובילים ב"תקשורת וחברה" ס.ש 788283, ב"אופטיקה ישומית בצילום" וב"אופטיקה ישומית בקולנוע" ס.ש 814283 , יתקיימו באחד משני האופנים: א. לקבלת שכר באמצעות המרב"ד יעשה על פי המתווה המפורסם באתר המגמה ביחס למרכיבי הערכה של המקצוע.במקרה זה על המוסד לפתוח דרישה בשילובית לתלמידים הנבחנים, להחתים את מנהל/ת המוסד, לאחר מכן להחתים את הפיקוח על הנספח המונפק ע"י השילובית, להעלות את הנספח החתום לשילובית ולשבץ את המורה המלמד לצורך הערכת הבחינה. המורה יזין את הציונים באפליקציה. בסיום התהליך המרב"ד יעבור על הנספחים ויאשר את תקינותם על פי נוהל זה.
ב. שלא על פי המתווה וללא קבלת שכר בדיווח הציון במערכת הבית ספרית.
בכל מקרה חלה חובה על כל מורה להעביר לצוות הפיקוח, מדגם מייצג של הבחינות/העבודות בכל אחד משני האופנים כולל הציון (עבודה מצטיינת, בנונית וחלשה).
- קבלת מקדם הטבה (בונוס) בגין מקצוע המגמה משתנה בכל מוסד להשכלה גבוה. באחריות התלמיד להיכנס לאתרי הרישום במוסדות להשכלה גבוה ולוודא את הנושא. משרד החינוך לא אחראי על קבלת מקדם ההטבה (בונוס) במוסדות להשכלה גבוה.
- משרד החינוך אינו אחראי על נושאים שקשורים לגיוס לצה"ל או לקדימות לשירות ביחידות מסוימות. כל בירור צריך להיעשות מול גורמי צה"ל המוסמכים.
- יש לקרוא היטב ולהקפיד ולנהוג על פי כללי האתיקה בהפקות בכל ההתמחויות השונות במגמה.
פרויקט הרדיו החינוכי
מאז פרוקה של 'רשות השידור' טרם גובש פתרון כולל ומוסכם להסדרת התשלום בגין חומרים המחוייבים בתשלום על פי חוק קנין רוחני. על כן כל תחנה המשדרת במסגרת פרוייקט הרדיו החינוכי חייבת להסדיר בעצמה, את התשלום בגין השמעת חומרים המחוייבים בתשלום על פי חוק. תחנה שלא תסדיר מראש את התשלום כנדרש בחוק ואשר תמשיך לשדר תכנים אלה, עלולה להיתבע ע"י הגורמים המייצגים את בעלי הזכויות. אשר על כן, ההנחייה החוזרת ונשנת שהועברה אל כל התחנות המשדרות ע"י הפיקוח במהלך כשנתיים, כולל באמצעות פרסום ההנחייה באתר המגמה, שרירה וקיימת והיא חד משמעתית: לא לשדר בשום מקרה חומרים אלה, עד לפרסום הודעה מטעם הפיקוח המקצועי המסיר מגבלה זו ומאשר קיומו של הסכם בעניין זה עם כל הגורמים.
פרלמנט צעיר
לאחרונה יצא לדרך פרוייקט 'פרלמנט צעיר'. הצורך ביוזמה זו נבע כתוצאה מהאירועים הסוערים בעת האחרונה שחידדו ביתר שאת את הצורך לחינוך לאוריינות מדיה ולאוריינות אזרחית ובראשם: חשיבות החינוך לדמוקרטיה, חשיבות חופש הביטוי, התקשורת כמבנה מציאות וכמונעת ממגוון אינטרסים ועוד. באופן מיוחד התחדד הצורך בקיום מרחב ציבורי פתוח וענייני בין מגוון הקבוצות והאזרחים בחברה הישראלית.
בעת הזו ,שבה מתנהלים במדיה ובעיקר ברשתות החברתיות שיח המצטיין בהסתה, שיסוי, אלימות וגזענות, עלינו ליטול יוזמה ולייסד במת שיח לנוער שתכנס צעירים לדיון ענייני ולא מתלהם, בסוגיות משמעותיות הקשורות לאירועים האקטואליים בהקשרם לתכני הלימוד שלנו. השיח בורא עולמות. הדיאלוג מגשר. כבוד לאדם שנברא בצלם מפיח תקווה לעתיד. ההאזנה מאזנת והחירות מבטיחה רבגוניות. מפגש זום ראשון התקיים ובהמשך יתקיימו מפגשים ושיחות עם גורמים משמעותיים בציבוריות הישראלית שיזמנו וודאי שיח מעורר ומכיל .בהצלחה לחברי ולחברות הפרלמנט הצעיר.
להמשך קריאה על הפרלמנט הצעיר ולרישום אליו
קריאת ההנחיות הללו, והמידע המופיע באתר המגמה ובאתרי המודל הרלוונטים הינם חובה לכל מורי המגמה. באחריות כל רכז/ת לוודא כי כל מורי המגמה קראו את המידע ופועלים על פיו. כל הנכתב באתר בנוגע לאופן ההיבחנות (חיצוני או פנימי)של כל הבחינות ופרוייקטי הגמר במגמה, הינו נכון ועדכני למועד פרסומם בלבד. למען הסר ספק: ההנחיות הקובעות והסופיות הן אלה המפורסמות באתר אגף הבחינות ובפרסומי חוזר המנכ"ל. באחריותכם לעקוב אחר פרסומים אלה ולפעול על פיהם.
באתר שפע מידע החיוני ביותר למורה המלמד את מקצועות המגמה: תכ"ל, פיתוח מקצועי, פעילויות והשתלמויות המגמה, "מודל", מבני בחינות והנחיות הכנה לקראתן,"קול קורא" להצטיידות טכנולוגית, יצירות ותוצרים של המגמות השונות, תחרויות וארועים ועוד.
אני מודה לצוות הפיקוח על עבודתו המסורה ומאחל למורי ולמורות המגמה,למחנכיה ,לתלמידיה ולתלמידותיה שנה טובה וברוכה, שנת בריאות ויצירה.
בהערכה עמוקה
יוסף בר דוד
מנהל תחום דעת טכנולוגיות תקשורת