חלוקת שעות במקצוע התמחות:
חלוקת השעות ללימודי ההתמחות מערכות אלקטרוניות (סמל מקצוע 11.40) בכיתות י"א ו- י"ב נתונה בטבלה להלן:
שם מקצוע | כיתה י"א | כיתה י"ב | סה"כ שעות |
---|
נושאי התמחות (בהתאם לחלופות השונות) | 2 ש"ש – עיוני 1 ש"ש - התנסותי | 2 ש"ש – עיוני 1 ש"ש - התנסותי | 6 |
מיקרו -מעבדים
| 3 ש"ש – עיוני | 3 ש"ש – עיוני | 6 |
מעבדת פרויקטים | אין | 6 ש"ש – התנסותי | 6 |
סה"כ | 6 | 12 | 18 |
חלוקת שעות – לימודים עיוניים והתנסותיים בחלופות השונות במסגרת לימודי ההתמחות לכיתה י"א ו- י"ב
שם הפרק | מספר שעות לימודים עיוניים | מספר שעות לימודים התנסותיים |
---|
נושאי החלופה (לבחירת בית הספר) | 120 | 60 |
מיקרו -מעבדים (פרק משותף לכל החלופות)
| 180 | אין |
מעבדת פרויקטים (פרק משותף לכל החלופות) | אין | 180 |
רציונל כללי למקצוע ההתמחות
מטרת לימודי ההתמחות היא לתת ללומד חוויה טכנולוגית מעשירה בסביבת למידה עדכנית בדגש על שלושה עקרונות מרכזיים:
- טיפוח לומד בעל הכוונה עצמית.
- חינוך לחשיבה במסגרת למידה מבוססת פרויקטים.
- טיפוח מיומנויות עבודת צוות
לימודי ההתמחות כוללים שלושה מרכיבים:
בית הספר רשאי לבחור את נושא ההתמחות הספציפי של המגמה מתוך מספר חלופות בהתאם לחזון בית הספר ומאפייניו.
במהלך הלימודים בכיתה יב' התלמיד יפתח פרויקט גמר / עבודת גמר המבוססים על נושאים הנלמדים במסגרת החלופות השונות.
רוב יחידות הלימוד מצריכות שימוש במעבדה בהיקף שאינו אחיד על פני שנת הלימודים. מומלץ להקצות, במידת האפשר, את מעבדת המחשבים גם לשיעורים עיוניים. האפשרות לשלב הדגמה באמצעות המחשב וציוד הקרנה מתאים בשיעור עיוני תסייע רבות ללימוד הנושא.
חייבת להיות הלימה בין שלושת המקצועות המרכבים את מסגרת לימודי ההתמחות באופן באה:
- המקצוע "נושאי החלופה" הנלמד 90 שעות בכיתה יא' ו-90 שעות בכיתה יב' מרכז את החלק התיאורטי של מקצוע ההתמחות.
- המקצוע "מיקרו-מעבדים" הנלמד 90 שעות בכיתה יא' ו-90 שעות בכיתה יב' מרכז למידה לעומק של מספר מעגלים אלקטרוניים משולבי תוכנה המיישמים עקרונות במקצוע ההתמחות.
- בית הספר רשאי לבחור את סביבת העבודה המרכזית לפרויקט (מיקרו-בקר או כרטיס פיתוח ל- VHDL) בהתאם לכך ילמד התלמיד לחבר התקני חורמה המשלבים עקרונות מתחום ההתמחות.
- קיימות ערכות פיתוח שונות למעבדים שונים מחברות שונות בעלות מאפיינים מגוונים. מומלץ שבית הספר ייבחר את ערכת הפיתוח המתאימה לו שתשמש כרכיב המרכזי בעבודת הגמר או בפרויקט הגמר. מומלץ שאותה סביבת פיתוח תלמד החל מכיתה י' במסגרת לימודי התוכנה כחלופה של ה- 30% של לימודי המקצוע המוביל.
-
מעבדת הפרויקטים הנלמדת בכיתה יב' בהיקף של 180 שעות, מרכזת הן את הרקע התיאורטי וההתנסותי הנלמדים במסגרת לימודי החלופה והן את הנושאים הנלמדים במסגרת במקצוע "מעבדים" לכדי עבודת גמר המדגימה יישום של הידע הנלמד על ידי התלמיד.