





















פאפייה מאשה (papier mache)
מילולית - נייר לעוס (צרפתית). כינוי לחומר עיצוב העשוי בלילה של עיסת נייר, דבק, אבקת גיר, ולעתים גם חול דק. את החומר החדש שנוצר ניתן לעצב בעודו רטוב, לייצב על ידי ייבוש בתנור, ולבסוף לצבוע או לצפות בלכה. החל במאה החמש-עשרה שימש הפאפִּייֶה מאשה בקשמיר שבהודו לעיצוב קופסאות, צנצנות וחפצי חן. ביפן שימש ליצירת חלקי ריהוט עיטוריים. החל במאה השבע-עשרה החלו לעצב ממנו חפצי פולחן, מסכות ובובות, ולייצר בקנה מידה תעשייתי חפצי חן וחלקי ריהוט עיטוריים. במהלך המאה העשרים ובימינו אימצו אותו קבוצות אמנים כחומר יצירה עיקרי. דוגמה לכך היא "פארק הטארוט" של ניקי דה סנט פאל Nikki De Saint Phalle. החומר, בהיותו זול ונוח לעיצוב, משמש לפעילויות אמנותיות במסגרות של חינוך לאמנות.
Make a Papier Mache Bowl
Papier Mache (Pulp Method)
papier-mache art by Ellen Carlier
פואנטיליזם (Pointilism)
ראה נאו-אימפרסיוניזם.
פוביזם (Fauvism)
זרם אמנות מראשית המאה העשרים בצרפת שבא לידי ביטוי בעיקר בציור של קבוצת אמנים, שהונהגה על ידי אנרי מטיס, ביניהם: אנדרה דרן, מוריס וולמינך, ג'ורג' רואו וראול דופי. שמם זה, שפירושו חיות פרא (Fauves), הוענק להם בעקבות כינוי גנאי של אחד המבקרים שהגדיר את ציוריהם כחיות פרא. הם הציגו את תערוכתם הראשונה בשנת 1905 בסלון הסתיו בפריז. ציוריהם מאופיינים בשימוש חופשי ונמרץ בצבעים עזים ובצורות מעוותות.
פוביזם
פוזיטיביזם (Positivism)
שיטה פילוסופית (מיסודו של הפילוסוף הצרפתי אוגוסט קונט (Comte) במאה התשע-עשרה) השוללת את המטפיזיקה וקובעת כי העובדות המדעיות והניסיון החושי הם המשמשים יסוד להכרת העולם ולאמת המציאותית, ולא החיפוש אחר סיבות נעלמות ובלתי ידועות. בימינו פורש כיוון זה כמתן עדיפות ללימוד מדעי הטבע.
פוזיטיביזם, מאת פרופ` ג`. או. יורמסון
פוטומונטז` (Photomontage)
צירוף של תצלומים לכדי תמונה אחת. בתהליך הפיתוח מונחים זה על זה תשלילים שונים המתפתחים לתדפיס אחד. נוצרים אפקטים של קולז' טכניקה שבה מדביקים על משטח אחד צירוף של פיסות נייר או חומרים שטוחים אחרים, גזרי תמונות ממקורות שונים כמו דברי דפוס, עיתונים או חומרים מסחריים. לראשונה נכנסה טכניקה זו לשימוש באופן שיטתי על ידי פיקסו ובראק ביצירותיהם הקוביסטיות. מאוחר יותר שילבו גם אמני הדאדא והסוריאליסטים את טכניקת הקולז' ביצירותיהם כדרך לבטא צירופים אירציונליים של חומרים מצויים. לטכניקת הקולז' מעצם מהותה יש נטייה לשבור את אחדות הקומפוזיציה וליצור מערך של דיסהרמוניה ושעטנז. שבהם מתקיימות מציאויות שונות שאין ביניהן לרוב, קשר הגיוני. גרסה נוספת לטכניקת צילום היא הריאוגרף (Rayographs) שהמציא האמן מאן ריי. בטכניקה זו מניחים אובייקטים על נייר רגיש לאור וחושפים אותם לאור. התוצאות המתקבלות מזכירות את טכניקת הקולז'. לעתים קרובות יש בלבול בין המונח פוטומונטז' למונח פוטוקולז' המציין צירוף של גזרי תצלומים על משטח אחד באמצעות הדבקה. החל בשנת 1919 נודעה קבוצת הדאדא של ברלין בשימוש בטכניקת הפוטוקולז'; היו בה אמנים שעשו שימוש גם בפוטומונטז', למשל ג'ון הרטפילד.
ריאוגרף, מאן ריי, 1922
ההסטוריה של הפוטומונטז`
פוטוקולז` (Photocollage)
ראה פוטומונטז'.
המוזאון לאסמבלז` וקולאז`
פוטוריאלזם (Photorealism)
מונח נרדף לסופר-ראליזם ולפוטו-ראליזם. סגנון אמנות המאופיין ברמת דיוק מרבית ובגימור וליטוש גבוהים. הסגנון משויך לזרם אמנותי שרווח בשנות השבעים של המאה העשרים, בעיקר בארצות הברית ובמידה מעטה יותר במערב אירופה. הציור מתבסס בדרך כלל על העתקה של תצלומים, שיטה המכונה פוטוראליזם. בפיסול האמנים מתבססים על יציקות גבס של דמויות ואובייקטים ועל צביעתם. אמני ההיפר-ראליזם התמקדו בנושאים עכשוויים מן הסביבה החומרית והאנושית.
הסבר באנגלית ודוגמאות להמחשה
פונקציונליזם (Functionalism)
גישה עיצובית השמה את הדגש על ביצוע ותפקוד: שימושיותם של המבנה והחלל באדריכלות או שימושיותו של החפץ המעוצב. הדוגלים בגישה זו גרסו כי יופיו של חפץ או בניין נובע מאיכות תפקודו, בהתאם לססמה "צורה משועבדת לתפקוד" (Form Follows Function).
פוסט-אימפרסיוניזם (Post-Impressionism)
מונח המתייחס לאפיון אמנותם של אמנים מסוימים - פול סזאן, וינסנט ואן גוך, ופול גוגין -שפעלו בשנים האחרונות של המאה התשע-עשרה ובראשית המאה העשרים. למרות היותם שונים זה מזה לחלוטין, הדבר המשותף להם הוא הדחייה של העניין בנטורליזם שהעסיק את האימפרסיוניזם.
גלריית תמונות
פוסט-יומן (Posthuman)
מילולית, "פוסט-אנושי". המונח נקרא גם בשם "טרנסהיומן" (transhuman). מונח שצמח באמצע שנות השמונים בקרב חוקרי תרבות, ונועד לתאר את אפשרויות היווצרותו של אדם חדש בעתיד בעקבות התפתחויות בתחום הרפואה והפלסטיקה, בתחום ההנדסה הגנטית, בתחום הביו-טכנולוגיה, ובתחום הטכנולוגיה הדיגיטלית והמזעור המאפשר להשתיל שבבי מחשב בגוף. במהלך שנות התשעים של המאה העשרים, חלק מהאמנים מעלים שאלות נוקבות לגבי מקומה של האמנות בהתיחסותה לדמות האדם, לאור פוטנציאל השינויים המסתמן במין האנושי. באמנותם הם שואבים מן התרבות הפופולרית ומן החידושים במדע.
Posthuman.org
גלריית יצירות של אמני פוסט-יומן
פוסט-מודרניזם/פוסטמודרניזם (Postmodernism)
זרם מחשבה ויצירה שצמח בשנות השבעים ומהווה בתפיסתו תגובת נגד למודרניזם. היוצרים הפוסט-מודרנים בתחומי האדריכלות, העיצוב והאמנות דוגלים במורכבות ובניגודים ביצירה; ערכי המודרניזם: הפונקציונליות, הצמצום והאוניברסליות אינם משמשים עוד בשיקולים שביצירתם. הם רואים עצמם חופשיים לינוק מסגנונות העבר, לעשות שימוש ניכר בעיטור, ולהסוות את הפונקציה של החפץ. באמנותם הם שואבים מן התרבות הפופולרית והמקומית, ומרבים להתייחס למהות המדיום ביצירה עצמה.
פוסט-סטרוקטורליזם/פוסטסטרוקטורליזם (Post-Structuralism)
זרם מחשבה המאמץ גישה תרבותית השוללת את התפישה הרציונלית והאופטימית הטמונה ביסוד המבנה (הסטרוקטורה) שדגלה בה התפישה הסטרוקטורליסטית. הפוסט- סטרוקטורליסטים מבליטים את הממד האידאולוגי של הסטרוקטורה כממד מגביל וחוסם, ומציעים לחקור את המשמעויות השונות שהיא מגלמת בתוכה.
פופ-ארט (Pop-art)
זרם אמנות שהתפתח בשנות השישים בארצות הברית ובבריטניה. אמני הפופ בחרו כחומר גלם תרבות ההמונים (Popular Culture), נושאים מעולם התקשורת והצריכה ההמוניים: פרסומות, קולנוע, מוזיקת פופ, טלוויזיה, עיתונים מצוירים, מוצרים פופולריים. אלה הועתקו בדיוק, עברו תהליך הגדלה מוגזם או עיוות אחר. לעתים קרובות מלוות העבודות בהומור או באירוניה. לעתים מורגשת נימה ביקורתית כלפי חברת השפע והצריכה. עד מהרה נהפך הפופ-ארט למקור השראה לסגנון הפופ בעיצוב. אמני הפופ בולטים הם: אנדי וורהול, רוי ליכטנשטיין, קלאס אולדנברג.
פורמליזם (Formalism)
גישה באמנות בתחום הביקורת או בתחום היצירה, הדבקה או תלויה בצורות מסוגננות ובשיטות של קומפוזיציה. בתחומי העיצוב הפורמליזם מבטא גישה בהבנת מוצרי העיצוב המתרכזת בצורתו החיצונית של החפץ ובהתפתחותו הצורנית. גישה זו שונה מגישת הביקורת הסמיוטית (ראה סמיוטיקה) המתעניינת במשמעות הסמלית של המוצר, ומן הגישה החברתית העוסקת בקונטקסט החברתי, הכלכלי והפוליטי העומד מאחורי עיצובו של החפץ.
פייטה (Pieta)
באיטלקית - חסד ורחמים. כינוי זה ניתן לנושא באמנות הנוצרית המתאר באופן מבודד את מריה, אמו של ישו, מתאבלת על בנה המת המונח על ברכיה. הנושא החל במאה הארבע-עשרה בגרמניה ונפוץ באמנות האירופית עד ראשית המאה העשרים. הפייטה הנודעת ביותר היא פסלו של מיכאל אנג'לו המוצב בכנסיית סן פטרוס שברומא.
פיסול באור (Light Sculpture)
ראה אמנות אור.
פלוקסוס (Fluxus)
קבוצת אמנים בינלאומית שנוסדה בשנת 1962 וכללה אמנים בעיקר מארצות הברית ומגרמניה. חברי הקבוצה יצרו באופן שונה זה מזה אך את כולם אוחדה מגמה של אמנות מושגית. הם יזמו מיצגים ואירועים ברוח תנועת הדאדא. ג'ורג' מקיונס (Maciunas), מייסד קבוצת פלוקסוס ומנהיגה, ארגן אירועים אנטי-ממסדיים, הפנינג ותאטרון חתרני.
פמיניזם (Feminism)
רעיון שיצא מתוך תנועות לשחרור הנשים אשר נאבקו למען שיוויון זכויות והזדמנויות לנשים בחברה. ההכרה בדיכוי הנשים במהלך ההיסטוריה הניבה תחום לימוד אקדמי ותאוריות, וכמו כן יצרה תגובות בעולם האמנות, ביצירה, בתולדות האמנות ובביקורת האמנות.
רעיון הפמיניזם בא לידי ביטוי באמנות בסוף שנות השבעים של המאה העשרים כאשרקם דור חדש של נשים אמניות, ביניהן ברברה קרוגר וסנדי שרמן. אמניות אלה הסיתו את התפיסה החברתית שצמחה מהתנועות לשחרור הנשים בשנות השישים מהזהות הביולוגית לזהות המגדרית באופן שאפשר גם לאמנים גברים לבחון שאלות של מגדר ומיניות, הן ביצירותיהם והן בהתייחסות ליצירות העבר. בשנות השבעים צמח גם זרם של "אמנות נשים" והחלו להתקיים תערוכות של אמניות שלא זכו להכרה עד אז. האמנית ג'ודי שיקגו יצרה את התערוכה the dinner party שכללה מלאכת נשים ובכך ביטאה את המסר הפמיניסטי.
פנטגרם (Pentagram)
משרד לעיצוב רב-תחומי שנוסד בלונדון בשנת 1972 .מאוחר יותר נפתחו משרדים בניו יורק ובסן פרנציסקו. אך מעבר לכך לא התרחבו המשרדים; תמיד נוהלו על ידי מעצבים. חברת פנטגרם כללה צוות שמנה כמה עשרות מעצבים שעסקו במספר תחומים: עיצוב גרפי, עיצוב תדמית חברות (Corporate identity), עיצוב תעשייתי, עיצוב אדריכלי, עיצוב תערוכות. עבודותיהם התאפיינו במקוריות ובהומור. הם גם פרסמו מספר ספרים על עיצוב מנקודות מבט שונות; חלקם עסקו בנושאים ייחודיים ומשעשעים כמו "שש דרכים גאוניות לקיפול מפיות".
האתר של פנטגרם
פסיכואנליזה (Psychoanalysis)
גישה בתורת הנפש שהגה הרופא והחוקר זיגמונד פרויד המתבססת על ההנחה כי את האדם מניעים רצונות הטמונים בתת-ההכרה. על פי הפסיכואנליזה מקור ההפרעות בנפש האדם ומחלות הנפש הוא רצונות שהודחקו. באמצעות טיפול פסיכואנליטי ניתן לסייע לחולה להשתחרר מתסביכים ולרפא את נפשו.
פרוטז` (Frottage)
בצרפתית - שפשוף. טכניקה לשחזור דגם של מרקם או תבליט על ידי הצמדת דף נייר על עצמים או משטחים ושפשוף המשטח בעיפרון או בעט. האמנים הסוריאליסטים, במיוחד מאקס ארנסט, עשו שימוש בטכניקת הפרוטז' להרחבת האפשרויות החזותיות ביצירת האשליה והתעתוע ביצירותיהם.
פרימיטיביזם (Primitivism)
מונח המתייחס לאמנות מערבית שבאופן מודע ניכסה לעצמה מקורות חזותיים מתרבויות שבטיות. מתוך השאיפה לפרוץ את מסורת האמנות האירופית חיפשו אמנים מודרנים אמצעי הבעה והשראה רוחנית מאובייקטים ומחפצי אמנות של תרבויות שהוצגו במוזאונים אתנוגרפיים ובירידים בינלאומיים. במאה התשע- עשרה הובאו לאירופה אובייקטים אלה מאפריקה, הודו, ארצות מזרח אסיה ואמריקה על ידי הקולוניאליסטים האירופאים. ציורי הנשים הטייטיאניות של פול גוגין הן דוגמה להתייחסות אל הילידים כאל "פראים אצילים", התייחסות מעריצה רואה בהם עמים שתרבותם לא נפגעה על ידי הציביליזציה הקפיטליסטית. פיקסו והאמנים הקוביסטים השתמשו במסכות האפריקניות כבחומר גלם לשם עיבוד צורות וזוויות ראייה בשפה הקוביסטית שהם פיתחו מבלי להתייחס למשמעותם התרבותית.
פרספקטיבה אווירית (Atmospheric Perspective)
יצירת רושם של מרחק בציור באמצעות שימוש בצבעים בהירים ודלילים יותר לציור עצמים רחוקים המוצגים כאילו הופיעו כך בטבע עקב תנאים אטמוספריים הנגרמים על ידי לחות, אוויר ואור. אמצעי זה מכונה גם פרספקטיבה אטמוספרית או פרספקטיבת צבע (ראה תמונה: פייטרו- פרוג'ינו, מסירת מפתחות גן העדן לפטרוס).