





















הגישה הפוזיטיביסטית (Positivist Atitude)
ראה פוזיטיביזם.
הדפס עץ (Wood cut)
ראה חיתוך עץ.
הדפס רשת או הדפס משי (Screenprint)
סוג של סטנסיל או שכפול תבנית, המתבצע באופן הבא: גוזרים מתוך דף נייר או לוח פלסטיק דק את פריטי התמונה, כך שנוצר משטח ובו בקיעים. מצמידים את המשטח אל מסגרת עץ שנמתח עליה בד משי, ותחתיה מניחים גיליון נקי. מורחים פס של דיו על ראש המסגרת, ומושחים אותו באמצעות מגב גומי על פני הלוח כולו. לבסוף מרימים את המסגרת, ועל הגיליון הנקי מקבלים הדפס שמשטח הצבע שלו חלק וברור. כדי לקבל הדפס צבעוני משתמשים בכמה מסגרות עץ - מסגרת לכל צבע. על פי רוב משמשת הטכניקה להדפסים מסחריים, בעיקר בתחום הפרסום והכרזות. בשנות השלושים בארצות הברית החלו מאמצים אותה גם ליצירות אמנות. השימוש בטכניקה לצרכים אמנותיים כונה "סריגרף", והרבו להשתמש בו אמני הפופ של שנות השישים, שכן הוא שיווה ליצירות את המראה המסחרי המשויך לעולם הפרסום. דוגמאות בולטת לכך הן הדפסי המשי של אנדי וורהול, וכן ההדפס LOVE של רוברט אינדיאנה (Indiana) שהופץ ב בגרסאות צבעוניות שונות.
wikipedia
הולוגרפיה (Holography)
הוא תהליך של צילום ללא עדשה הכרוך ברישום תמונה על משטח רגיש לאור על ידי פיצול של קרן לייזר. כאשר הרישום שהתקבל נסרק על ידי לייזר נוסף או על ידי מיקוד קרן אור רגילה, התמונה משחזרת את עצמה כהולוגרמה Hologram תמונה תלת ממדית. הרושם שנוצר הוא של תמונה היוצרת מציאות תלת-ממדית.
אתר המרכז אמנות הולוגרפיה
היי-טק (Hi-tech)
טכנולוגיה מתקדמת או טכנולוגיה עילית המזוהה עם טכנולוגיה של מוצרים אלקטרוניים ודיגיטליים - מחשבים, מדיה ורובוטיקה.
היפר-ראליזם (Hyper realism)
מונח נרדף לסופר-ראליזם ולפוטו-ראליזם. סגנון אמנות המאופיין ברמת דיוק מרבית ובגימור וליטוש גבוהים. הסגנון משויך לזרם אמנותי שרווח בשנות השבעים של המאה העשרים, בעיקר בארצות הברית ובמידה מעטה יותר במערב אירופה. הציור מתבסס בדרך כלל על העתקה של תצלומים, שיטה המכונה פוטוראליזם. בפיסול האמנים מתבססים על יציקות גבס של דמויות ואובייקטים ועל צביעתם. אמני ההיפר-ראליזם התמקדו בנושאים עכשוויים מן הסביבה החומרית והאנושית.
הסבר באנגלית ודוגמה להמחשה
הכיפה הגאודזית (Geodesic dome)
מבנה לכיפה שפותח על ידי בקמינסטר פולר בשנת 1949 בסיוע של סטודנטים מבית הספר לאמנויות "בלק מאונטן קולג'". על פי תפיסתו העיצובית "פחות ליותר" הוא פיתח יחידות גאומטריות הבנויות ממבנים משולשים של צלעות מתוחות המצורפים יחדיו ומכוסים במעטפת של יריעת פלסטיק. בדרך זו נוצר מבנה חזק המסוגל לכסות חללים נרחבים. פולר יצר חברה ששיווקה את הכיפה, ומאז ועד שנות השמונים נבנו ברחבי העולם למעלה משלוש מאות אלף מבנים גאודזיים.
הסבר ותרשימים
המופשט האקספרסיוניסטי (Abstract Expressionism)
מונח כולל המתייחס למגמה באמנות מופשטת המאופיינת על ידי הבעות ספונטניות ואישיות. ההיסטוריונים מאפיינים כמופשט אקספרסיוניסטי כמה מעבודותיו המוקדמות של וסילי קנדינסקי אך זרם המופשט האקספרסיוניסטי בעיקרו מזוהה עם יצירותיהם של אמנים שעבדו בניו יורק בשנות הארבעים והחמישים של המאה העשרים כגון ג'קסון פולוק וילהלם דה קונינג, מארק רותקו. האמנים הללו, המזוהים גם עם אסכולת ניו יורק, חיפשו להביע בחופש מוחלט את רגשותיהם ומחשבותיהם, ולעתים אימצו את האוטומטיזם שאפיין את הסוריאליסטים באירופה. דרך פעולה זו מכונה גם ציור פעולה.
המעצב היועץ (Consultant Designer)
מעצב עצמאי בעל משרד לעיצוב העובד עם חברות ומייעץ להן בענייני עיצוב וגם בתחומי הפרסום והשיווק. מעצבים מסוג זה צמחו בתקופת השפל הכלכלי בארצות הברית בשנות השלושים. הבולט ביניהם היה המעצב ריימונד לואי.
הנפשה (Animation)
אנימציה; מילולית - מתן חיים לדבר. בסרטי הנפשה יוצרים בטכניקת הציור והקולנוע סרטים מצוירים, ועל ידי כך מפיחים חיים בציורים. יש גם סרטי הנפשה של דמויות מכוירות בחימר או בפלסטלינה, וגם הנפשה ממוחשבת באמצעות תוכנות גרפיות.
הסבר נוסף
הסגנון הבינלאומי (International Style)
המונח נטבע בשנות השלושים של המאה העשרים על מנת לתאר את האסתטיקה של התנועה המודרנית. התנועה המודרנית מדגישה את הצורות הפשוטות והשימושיות, את העיצוב נטול העיטור, את יסוד ההפשטה, את הנאמנות לחומר, את דחיית ההיסטוריציזם ואת הפונקציונליות, ומקדשת את הטכנולוגיה המודרנית ואת האסתטיקה של המכונה. יש היסטוריונים הרואים בסגנון הבינלאומי שלב שני, בשל ומגובש של המודרניזם ששלבו הראשון, שהתגבש החל בראשית המאה העשרים, הגיע לסיומו עם סגירת הבאוהאוס בשנת 1933 והגירתם של המורים בו שלימדו - וולטר גרופיוס, מיז ואן דר רו ואחרים - לאנגליה ולאחר מכן לארצות הברית, מקומות שבהם הפיצו את תורתם.
הפרה-קולומביאנית (התקופה) (Pre-Colombian Era)
התקופה שלפני הגעתו של קולומבוס בשנת 1492, שבה נוצרו האמנויות והתרבות החומרית באמריקה בידי הילידים. מאפייני הביטוי החזותי הפרה-קולומביאני שימשו השראה לכמה מן האמנים האמריקאים במאה העשרים, ביניהם ג'קסון פולוק.
הפרש הכחול (Der Blue Reiter)
שמה של קבוצת אמנים שיצרו במינכן, גרמניה, ביניהם אמנים אקספרסיוניסטים, קוביסטים, אורפיסטים ואמני מופשט. את הקבוצה ייסדו האמנים וסילי קנדינסקי ופרנץ מארק בשנת 1911. ומקור השם היה ציור של פרנץ מרק. את חברי הקבוצה איחדה השאיפה לבטא ערכים רוחניים באמצעות אמנותם. הם הציגו גם בברלין בגלריה "שטורם", והתפרקו עם פרוץ מלחמת העולם הראשונה בשנת 1914.
על הפרש הכחול
הראליזם החדש (New Realism)
מונח שטבע מבקר האמנות הצרפתי פייר רסטני (Restany) במניפסט שפרסם בשנת 1960. במונח זה ביקש רסטני לאפיין קבוצה של אמנים צרפתים, ביניהם ז'אן טינגלי, איב קליין וארמן (ראה תמונה: ארמן, "קליק קלאק)" שיצאו נגד האמנות המופשטת על מנת לבטא - באמצעות אסמבלז'ים של חפצים מצויים (objets trouves) מהסביבה האורבנית והמתועשת - ביקורת אירונית על החברה וצרכני חברת השפע.
מוזאון ז`אן טינגלי, באזל
אמנותו של איב קליין
הרוח החדשה (L’ Esprit Nouveau)
שמו של כתב עת צרפתי המזוהה עם האדריכל לה קורבוזיה שערך אותו בין השנים 1925-1920. בכתב עת זה פרסם לה קורבוזיה את התאוריות החדשניות שלו באמנות (ראה פוריזם) ובאדריכלות. הביתן שתכנן לתערוכה הבינלאומית שהתקיימה בשנת 1925 בפריז נקרא "ביתן הרוח החדשה" בשל היותו ביטוי נאמן ומובהק לתאוריות שלו.
הרמוניה אוניברסלית (Universal Harmony)
נאו-פלסטיציזם -מצרפתית, “דרך חדשה למתן צורה (עיצוב)”. תאוריה באמנות שנוסחה על ידי האמן פייט מונדריאן ועמדה בבסיס הציור שלו ושל אמנים אחרים מקבוצת הדה-סטיל, כמו תיאו ואן דוסברג, בין השנים 1920-1912. תאוריה זו דגלה באמנות מופשטת המנותקת כליל מעולם התופעות, כוללת קומפוזיציות של זוויות ישרות בקווים אנכיים ומאוזנים וצבעי יסוד – לבן, שחור ואפור, ומקיימת איזון, שיווי-משקל וצמצום בצורות.