





















חוקי המקריות (Laws of Chance)
שיטה אמנותית שהומצאה על ידי מרסל דושאן והאמנים הדאדאיסטים כמו הנס ארפ והנס ריכטר. המקריות כתופעה המתרחשת במציאות אומצה כמרכיב ביצירת האמנות כחלק משאיפתם של אמנים אלה לקרב את האמנות לחיים. ולפי דבריו של ריכטר: "המקריות עניינה אותנו כתופעה שכלית רוחנית. את המקריות תפסנו כתהליך קסמים שבעזרתו נוכל להתגבר על מחסומי הסיבתיות ועל הרצון המודע...". דוגמה ידועה ליצירה המושתתת בעיקרה על המקריות היא יצירתו של הנס ארפ: "קולז' עם ריבועים המסודרים בהתאם לחוקי המקריות" משנת 1917.
חיתוך הזהב (Golden Section)
חיתוך הזהב מציין יחסי גודל בין שני חלקים בלתי שווים, שבהם החלק הקטן מתייחס לחלק הגדול באותו היחס שבו מתייחס החלק הגדול לסך שני חלקי השלם. מתמטית מבוטא חתך הזהב כך: [A:B=B:[A+B ; היחס המספרי ...1:1.6180339 שלו הוא אי-רציונלי, כלומר לא ניתן לבטא אותו במספרים שלמים. מניחים כי חיתוך הזהב היה ידוע ליוונים הקדמונים לפחות מתקופתו של אאוקלידוס, שהמציא את גיאומטרית המישור. ערך אלוהי המבטא ערך אסתטי אוניברסלי ייחס לו האדריכל הרומאי ויטרוביוס, ולאחר מכן, בתקופת הרנסנס האיטלקי, עמדו על נפלאותיו גם מתמטיקאים, אדריכלים ואמנים, וזיהו אותו הן ביצירי כפיו של האדם והן בטבע, במבנים של צמחים ובעלי חיים. בעיצוב, בקומפוזיציה, באמנות ובאדריכלות מיוחס לחיתוך הזהב ערך מיסטי מאחר שהוא מבטא את סוד ההרמוניה החזותית.
מוזיאון ההרמוניה
חיתוך עץ (Wood Cut)
טכניקת הדפס על לוח עץ שהצורות נחתכו בו בכיוון הסיבים. החיתוכים או המגרעות שנוצרו על פני המשטח מכילים את שכבת הדיו. טכניקה זו הומצאה בסין במאה התשיעית, וממנה התפתח תחריט העץ שבו הצורות מגולפות נגד כיוון הסיבים. בראשית המאה העשרים השתמשו האקספרסיוניסטים בטכניקת הדפס העץ האמנים הגרמנים. לדוגמה חיתוך עץ "קתדרלת העתיד" של ליונל פיינינגר, ששימש כעמוד השער למניפסט היסוד של הבאוהאוס.
אתר של המוזיאון לאמנות מודרנית המסביר על סוגי הדפסים שונים