





















דה-קונסטרוקטיביזם/דקונסטרוקטיביזם (Deconstructivism)
מונח שצמח בהקשר לעיצוב אדריכלי בשלהי שנות השמונים. בקרב אדריכלים כמו פרנק גהרי, דניאל לפסקינד, פיטר אייזנמן ברנאר צ'ומי והאדריכלית זאהה חדיד זוהו המחקרים מגמה לשילוב ולחפיפה של צורות ולשימוש במשטחים גאומטריים צבועים בצבעים חריפים. מאפיינים נוספים לדה-קונסטרוקטיביזם הם חוסר סימטריה וקריאת תיגר על כל זווית ישרה, על כוח הכבידה או על שיקולים של פונקציונליות. דוגמה מובהקת היא המבנה של ברנר צ'ומי (Tschumi) בפארק דה לה ווילט בפריז. מגמות אלה מוקמו במסגרת המגמה הכוללת של הפוסט-מודרניזם אך בניגוד למגמה ההיסטוריציסטית של האדריכלות והעיצוב הפוסט-מודרניים. המונח הוטבע בתערוכה שהתקיימה בשנת 1988 במוזאון לאמנות מודרנית בניו יורק. בתערוכה הוצגו הצעות אדריכליות שנראו לאוצר פיליפ ג'ונסון כצורות שבורות של אדריכלות קונסטרוקטיביסטית אך למעשה לא קיים קשר לתנועה הרוסית משנות העשרים. חלק מהמבקרים ראו באדריכלות הדה-קונסטרוקטיביסטית ביטוי לרעיון הדה-קונסטרוקציה, אך אחרים מבחינים בין הביטוי הצורני של הדה-קונסטרוקטיביזם, שאותו הם רואים כסגנון המבטא תפיסה חזותית, לבין תפיסה דה-קונסטרוקציוניסטית בעיצוב הרואה בתהליך העיצוב טענה לפתרון בעיה. הדה-קונסטרוקציה בודקת את ההנחות שהטענה מבוססת עליהם תוך כדי כך שהיא מטילה בספק את תקפות הטענה.
דה-קונסטרוקציה/דקונסטרוקציה (Deconstruction)
תורת ביקורת התרבות שגיבש הפילוסוף הצרפתי ז'אק דרידה (Derrida) בשלהי שנות השישים בהקשר לביקורת הספרות. דרידה פיתח שיטת קריאה שעל פיה לטקסט יכולות להיות אינספור פרשנויות ללא קשר לכוונות המחבר ודווקא על פי מה שלא נאמר על פני השטח. תורה זו טוענת כי לא ניתן לבחון תופעות או לקרוא יצירות על פי אמות מידה מוחלטות או אובייקטיביות.
דולמן (Dolmen)
אבני ענק בלתי מהוקצעות הניצבות ונושאות מעליהן אבן אופקית. דולמנים מן התקופה הפריהיסטורית נמצאו באירופה ובמזרח התיכון. ההשערה היא ששימשו מונומנטים לקבורה.
דוקומנטה (Documenta)
הדוקומנטה בעיר קאסל שבגרמניה היא תערוכה בינלאומית לאמנות עכשווית המתקיימת מראשית שנות השישים של המאה העשרים. עד היום התקיימו תשע תערוכות המתועדות בקפידה, ופרטי התיעוד שלהן נשמרו בארכיב לעיון המבקרים. הארכיב כולל ספרייה ובה ספרים, קטלוגים, תקליטורים, סרטי וידאו -ואוסף של יצירות אמנות מן המאה העשרי.
documenta archiv Kassel
דיביזיוניזם (divisionism)
דימקסיון (Dymaxion)
המונח נגזר מהמילים "דינמיזם", "מקסימום" ו"יון", וכך מכונה סדרה של פרויקטים - בתי מגורים, חדרי אמבטיה ומכוניות - שתוכננו על ידי בקמינסטר פולר החל בשלהי שנות העשרים ועד שנות הארבעים. את המונח טבע בשנת 1929 איש יחסי ציבור שעבד עבור רשת החנויות "מרשל פילד" בשיקגו, שבעבורה עיצב פולר בית מגורים עתידני: מבנה כיפתי נמתח העשוי מוטות מתכת ויריעות. המונח ביטא את תפיסתו העיצובית של פולר הדוגלת בעיצוב יעיל המפיק את המרב מטכנולוגיה ומחומרים קיימים.
בית דימקסיון בעיצובו של בקמינסטר פולר
מכונית דימקסיון