





















עיצוב אנונימי (Anonymous Design)
מונח המתאר עיצוב של חפצים לשימוש יומיומי בידי מעצבים או ממציאים שאינם ידועים; חפצים שפותחו במשך שנים בתהליך של "ברירה טבעית" מתוך צרכים מעשיים ולאו דווקא אסתטיים על ידי צוות אמנים או על ידי יחידים. הכוונה למוצרים כמו מהדק, סיכת ביטחון, ברגים, אבזמים, אטבים, קומקומי תה ועוד, אשר לא שינו את צורתם במשך עשרות ומאות שנים תודות לשימושיות המרבית שלהם והמענה שלהם לצרכים חיוניים בחיי היומיום.
עיצוב טוב (Good Design)
מונח שרווח בארצות סקנדינביה, בגרמניה, באנגליה וכן בארצות הברית בתקופה שלאחר מלחמת העולם השנייה. הוא מבטא תפיסה בעיצוב שעלתה במידה רבה כראקציה לסטיילינג של סגנון הסטרימליין שרווח בשנות הארבעים והחמישים. תפיסת העיצוב הטוב דוגלת בעיצוב של צורות המותאמות לאיכות ולפונקציה של המוצר המעוצב, צורות "הגונות" המעוצבות שלא על מנת לאחוז את עיני המשתמשים לשם העלאת המכירות. תפיסת העצוב הטוב קודמה על ידי מוסדות כמו המוזאון לאמנות מודרנית ומועצת העיצוב בלונדון באמצעות פרסום מאמרים, הצגת תערוכות ועריכת הרצאות. מאפייני התפיסה ממשיכים במידה רבה את תפיסת העיצוב המודרניסטית ובמיוחד את הסגנון הבינלאומי. מוצרי חברת בראון הגרמנית והריהוט של צ'רלס וריי אימס נחשבו לדוגמאות מובהקות של "עיצוב טוב".
מודרניזם
חברת בראון
עיצוב מחדש (Redesign)
עיצוב מחדש של מוצר קיים נועד לשפרו מבחינה צורנית או תפקודית. מעצבים חברי קבוצת העיצוב "אלכימיה" ומעצבים אחרים השתמשו במונח שימוש אירוני משעשע כדי להביע ביקורת על מוצרים או כדי לנתק את המוצרים מן הקונטקסט היומיומי הבנלי שלהם. מוצרים יומיומיים כגון נעליים, מכל ריסוס, מנורת שולחן או מסחטת מיץ זכו לעיצוב מחדש ע"י תוספת של אלמנטים צבעוניים. לדוגמה "מכל תרסיס בנלי מעוצב מחדש" (1980). אפשרות נוספת של עיצוב מחדש משנה לחלוטין את ייעודו של המוצר המקורי, לדוגמה עגלת סופרמרקט שעוצבה מחדש לכסא על-ידי סטילטו.
ערבסקה (Arabesque)
ממאגר העיטורים האסלאמי: עיטור עלים המתפשט ומתפרס על פני משטחים שונים, בציור, בפסיפס, בגילוף ובתבליט על פני קירות, רצפות או חפצים.
דוגמא