קונווילר, דניאל אנרי Kahnweiler, Daniel - Henri
1979-1884 גרמניה, צרפת
סוחר, אספן ותאורטיקן של אמנות
דניאל אנרי קונווילר נולד בשנת 1884 במנהיים, גרמניה, הגיע לפריז בשנת 1902, ובשנת 1907 פתח גלריה קטנה בגדה הימנית. על אף שהוכשר לקריירה של בנקאי, בחר קונווילר באמנות. "בסלון העצמאים" רכש עבודות חדשות של הציירים הפוביסטים ולאמנק ודרן, ובשנת 1908 ערך לג'ורג' בראק תערוכה קוביסטית ראשונה. קונווילר שמע על פיקסו, ורצה להחתים אותו על חוזה בדיוק כאשר צייר את "העלמות מאביניון", והוא היה אחד מן הראשונים שראה את חשיבותה של היצירה כהצהרה מהפכנית של המודרניזם. קונווילר הבין את רצונו של פיקסו לגלות את המהות האמיתית של הציור, תמך בו והפך עד מהרה לסוכנו.
לפני מלחמת העולם הראשונה, הוציא קונווילר לאור עבודות ספרותיות של גאיום אפולינר, אנדרה מלרו ואחרים שלוו באיוריהם של החשובים מבין האמנים באותה עת. קונווילר, שאהב את המילה הכתובה, חשב שהקוביסטים הצליחו לגלות שהציור הוא צורת כתיבה, ומה שמצוייר על הבד הם סימנים או אותות המסמלים את העולם החיצוני. כתוצאה מכך, לדעתו של קונווילר, לצייר ניתן חופש מוחלט. הוא יכול להמציא סימנים בתנאי שהוא מצליח לשכנע את הצופה או בתנאי שהצופה לומד לקרוא סימנים אלה.
בקיץ 1910 שב פיקסו מקדקס (Cadaques), והחל לצייר את הדיוקן של קונווילר. פיקסו, שבשלב זה היה קרוב מאוד להפשטה מוחלטת, לא רצה לאבד את האחיזה במציאות, ולפיכך הוא מרמז על כמה פרטים אישיים של הדמות. כאשר מתבוננים בתמונה, הצורות נתפסות כמעט כמופשטות, אך כשממשיכים להתבונן בהן הן הופכות לדמות מזוהה.
משפרצה מלחמת העולם הראשונה קונווילר שהה מחוץ לפריז; אזרחותו הגרמנית מנעה ממנו מלשוב אליה. הגלריה שלו נסגרה ותכולתה הוחרמה. לאחר תום המלחמה הוא שב לפריז וחזה במכירה הפומבית של אוספיו. ב - 1920 פתח גלריה חדשה ובשנת 1937 קיבל אזרחות צרפתית. בתחילת מלחמת העולם השנייה, קנתה אחות אשתו את היצירות שנשארו בגלריה מחשש ששוב יבולע לו בשל מוצאו הגרמני. לאחר שחרור צרפת שימש קונווילר כמנהל הגלריה עד סמוך למותו בשנת 1979.
כתבה: רות שחר