נבלסון, לואיז Nevelson, Louise
1988-1899
ציור, פיסול


אמנית אמריקאית, נולדה בקייב שבאוקראינה למשפחת בלייבסקי, והגיעה עם משפחתה לארצות-הברית בשנת 1905. ב- 1921 עברה לניו יורק ושם החלה ללמוד בו זמנית משחק, ריקוד, שירה, נגינה בפסנתר, ציור ופיסול. בשנת 1930 נסעה למינכן, גרמניה, ושם למדה זמן קצר בבית הספר לאמנות מודרנית של הנס הופמן. בגלל המצב הפוליטי הופמן נאלץ לעזוב לארצות הברית ונבלסון נשארה ועבדה כניצבת בסרטים. בשנת 1932 שבה נבלסון לניו יורק וחזרה ללמוד אצל הופמן בליגת הסטודנטים לאמנות.

לואיז נבלסון ונכדתה מתוך ויקיפדיה
בעבודותיה מאותן השנים שהציגה בתערוכות קבוצתיות ניכר בליל של השפעות של מודרניזם ופרימיטיביזם (קוביזם, סוריאליזם, השפעות של הפסל ברנקוזי, השפעות אפריקניות, פרה-קולומביאניות, אינדיאניות). ב-1933 עבדה נבלסון כעוזרת של הצייר המכסיקני דייגו ריביירה בהכנה של ציור הקיר "דיוקנה של אמריקה". תערוכת היחיד החשובה שהיוותה מבחינתה נקודת מפנה נערכה בשנת 1941 בגלריית ניירנדורף בניו יורק. ב-1942 היא יצרה את הפסל "הקרקס, אוסף חיות" ובו השתמשה לראשונה בחפצים מצויים. דבר זה הפך למאפיין בסגנונה הבוגר.
בתערוכת יחיד שלה בשנת 1958 הציגה את המיצבים הידועים שלה "קתדרלה שמימית" (1958) ו"גן ירח"
(1957) - פסלי עץ בנויים ממערכת של חפצים מצויים צבועים שחור. פסליה הבאים היו עשויים באותו עיקרון אבל צבועים לבן כדוגמת "מחווה אמריקאנית לאנשי בריטניה, (1969-1965) ופסלי מתכת - "אטמוספרה וסביבה"
(1966). החל מ-1957 עבודותיה נרכשו על ידי המוזאונים בארצות הברית. ב-1965 יצירתה "מחווה ל-6,000,000" נרכשה על ידי מוזאון ישראל. עם השנים הפכו פסליה יותר ויותר גאומטריים. היא קיבלה הזמנות ממלכתיות ופרסים ומדליות, ביניהם מדליית הזהב לפיסול של האקדמיה האמריקנית לאמנות וכתיבה ב-1983.
מקורות וקישורים
Akiama, A. and others (1996), The Dictionary of the Art History, Grove, New York.
Gordon, J. (1967), Louise Nevelson, Whitney Museum of American Art, New York.
כתבה: אלה טל