בהרנס, פטר Behrens, Peter
1940-1868
עיצוב, אדריכלות, ציור



פטר בהרנס, ידוע בהשפעתו על התפתחותה של האדריכלות המודרנית בגרמניה, וכן בהיותו אחד מהחלוצים בתחום העיצוב הטוטלי לתעשייה ואבי המודרניזם בעיצוב ובאדריכלות.
בהרנס למד בבית הספר לאמנות בהמבורג. בשנת 1894 הוא עבר למינכן, באותה עת בהשפעה מאנגליה היו פעילים קבוצות של הארטס אנד קרפטס בגרמניה. בשנת 1900 הזמינו הרוזן הגדול ארנסט לודוויג מהסן, להצטרף למושבת האמנים שזה עתה ייסד בדרמשטאדט. בהרנס נענה להזמנה, ובשנת 1901 בנה שם את ביתו ואת הריהוט שבו.
שנתיים מאוחר יותר מונה בהרנס למנהל בית הספר לאמנויות ואומנויות בדיסלדורף, ושם עבד עד שנת 1907.

ציור של פיטר בהרנס (מקס ליברמן) מתוך ויקיפדיה
האירוע החשוב ביותר בקריירה של בהרנס התרחש בשנת 1907. אמיל רתנו, המנהל הכללי של חברת AEG, החברה הגדולה לייצור חשמל ולייצור מוצרי חשמל, מינה אותו כיועץ אמנותי למוצרי החברה בברלין. רתנו היה איש שיווק חכם, והוא הבין שעל מנת לקדם את המוצרים יש צורך בשילוב של "יד אמנותית". עד לאותה עת היה בהרנס צייר בינוני שעבד בעיקר בחיתוך עץ, קרמיקה בדים וכיו', אך לאור ההזדמנות החדשה שנפתחה בפניו הוא החל להתרכז באופן אינטנסיבי בעבודה יצירתית בתחום העיצוב לתעשייה.
בהרנס היה אחראי על תחומים רבים ומגוונים בחברה: הוא עיצב את סמלה המסחרי בעל שש הצלעות, את קטלוג החברה, וכן מוצרים כמו: מנורות רחוב, מאווררים אלקטרוניים ועוד. בין השנים 1901 - 1912 עיצב בהרנס את הארכיטקטורה של תשלובת מפעלי החברה - בניין מפעל הטורבינות. באותה עת עבדו במשרדו של בהרנס וולטר גרופיוס, לודוויג מיז ואן דר רו ולה קורבוזיה.
עבודותיו המאוחרות של בהרנס כוללות את המפעל ואת בנייני ההנהלה של חברת "מנסמן-וורק" בדיסלדורף (1912-1911), את השגרירות הגרמנית בסיינט-פטרסבורג (1912-1911), את מפעל הטבק האוסטרי בלינז (1930) ועוד.
בין השנים 1927-1922 תפקד בהרנס כפרופסור באקדמיה לאמנות בווינה והחל בשנת 1936, תחת השלטון הנאצי, הוא היה ראש המחלקה לארכיטקטורה באקדמיה הפרוסית לאמנות בברלין.
מקורות וקישורים
Gossel Peter, Leuthauser Gabriele (2001), Architecture In The Twentieth Century, Taschen, p. 408.
Britannica multimedia 99, CD-ROM, Behrens, Peter, Britannica, 1999.
Xrefer - Behrens,Peter, 1868-1940
Peter Behrens - Great Buildings Online
כתבה: גליה כהן