אופנהיים, מרט Oppenheim, Meret
1985-1913
ציור, פיסול, צילום



מרט אופנהיים נולדה בברלין בשנת 1913. בשנת 1932 היא עברה לפריז ולמדה בבית הספר לאמנות Academie de la Grande Chaumie. שנה לאחר מכן הוצגה לפני הקבוצה הסוריאליסטית בפריז על ידי האמנים ג'קומטי והנס ארפ, ותקופה מסוימת אף שימשה מודל לצלם מאן ריי והייתה תלמידתו.
לראשונה הציגה את עבודותיה עם הסוריאליסטים ב-1933. את תערוכת היחיד הראשונה שלה הציגה בבזל באותה השנה ב-"Galerie Schulthess". בתערוכות אלה הציגה בעיקר חיתוכי עץ וציורים.
אופנהיים המשיכה להשתתף בפגישות ובתערוכות של התנועה הסוריאליסטית ומדי פעם אף נטלה חלק בפעילויותיה עד 1965 (שנה לפני מותו של מנהיג התנועה הסוריאליסטית אנדרה ברטון). תפקידה של מרט אופנהיים בתנועה לתפיסת היוצרים הגברים היה לא רק כתפקיד של יוצרת אלא גם, ואולי בעיקר, כתפקיד "האישה הסוריאליסטית". היא הייתה יפה ומסתורית, והופיעה בתצלומיו הארוטיים של מאן ריי כאובייקט מיני. ראה תמונה: דיוקן אירוטי של אופנהיים עם מכונה ("ארוטיקה מוסתרת") מאת האמן מאן ריי, 1933.
בין השנים 1937-1936, התפרסמה אופנהיים באובייקטים הסוריאליסטיים שלה, בעיקר בכלים יום-יומיים שנעשו מפרווה, מעור ומחומרים שונים היוצרים מצבים סוריאליסטיים בשל המתח והניגוד שבין האובייקט לבין חומר הבלתי שגרתי והבלתי צפוי שממנו הוא עשוי. עבודתה "ארוחת הבוקר בפרווה" (1936) נבחרה על ידי המבקרים בתערוכה במוזאון לאמנות מודרנית בניו יורק כמיצג המוצלח ביותר של האמנות הסוריאליסטית.
לאחר חזרתה לבזל (1937) הסתגרה, נהגה להרוס עבודות שיצרה ורק לעיתים רחוקות הציגה תערוכות. ב-1939 השתתפה בתערוכה שהציגה ריהוט פנטסטי בגלריה Rene Druin & Leo Casteli.
רטרוספקטיבה חשובה של עבודותיה הוצגה במספר מוזאונים : טנריף, קופנהגן (1935); לונדון (1936); מכסיקו סיטי (1940); ניו יורק (1942, 1957); פריז (1958); מוזאון לאמנות מודרנית, סטוקהולם (1967).
מקורות
Slatkin,Wendy (1997), Women Artists in History. Upper Saddle River: Prentice Hall.
Burckhardt, Jaqueline and Bice Curiger (1996), Meret Oppenheim - Beyond the Teacup. NY: Independent Curators Incorporated.
כתבה: סיגל רונן