הוך, הנה Hoch, Hannah
1978-1889
ציור, שירה


הנה הוך, הייתה ציירת גרמנייה, אחת מראשי קבוצת הדאדא בברלין.
הוך החלה ללמוד עיצוב זכוכית בבית הספר לאמנות בברלין בשנת 1912. שלוש שנים מאוחר יותר היא פנתה ללימודי גרפיקה בעיר. בשנת 1915 הכירה הוך את ראול האוזמן, אמן פעיל בקבוצת הדאדא, ובין השניים נרקמה מערכת יחסים אישית. בהשפעתו של האוזמן הצטרפה הוך בשנת 1917 לחוג הדאדא הברלינאי. בשנה זו היא החלה לעבוד על הקולז'ים והפוטומונטז'ים הראשונים שלה. בעבודתה "חתך בסכין מטבח דרך תקופת בטן הבירה הווימארית הראשונה" (1919) מעבירה הוך ביקורת חברתית נוקבת באמצעות עקרונות אנרכיסטיים האופייניים לדאדא.
בשנת 1920 הציגה הוך לצד מקס ארנסט, אוטו דיקס ואחרים בתערוכת הדאדא הראשונה בברלין. בתקופה זו היא אף החלה להתעניין בדימוי הנשי ולחוקרו, למשל בעבודה "עלמה נחמדה" (1920).
בשנת 1924, שנתיים לאחר שנפרדה מהאוזמן, נסעה הוך לפריז בפעם הראשונה, ושם פגשה את פיט מונדריאן. באותה שנה היא אף הציגה בברית המועצות.
בשנת 1926 פגשה הוך את המשוררת האוונגרדית, ממוצא הולנדי תיל ברוגמן. בין השתיים נרקמה מערכת יחסים לסבית, והן גרו בהולנד. עד שנת 1931 הציגה הוך את עבודותיה ברחבי גרמניה והולנד. תערוכת היחיד הראשונה שלה הוצגה בשנת 1929 ברוטרדם, הולנד.
בשנת 1931, חזרה הוך עם ברגמן לגרמניה. עד לעליית הנאצים לשלטון הציגה הוך במקומות רבים, אך בשנת 1939, כמו עמיתיה לקבוצת הדאדא העומדים בפני האילוץ לגלות מגרמניה, היא מרגישה מאוימת. בהיותה יוצרת אישה בלטה הוך פחות, אך עדיין הייתה בסכנה לא רק בשל עברה הדאדאיסטי אלא גם בשל יחסיה הלסביים עם ברוגמן. למרות זאת נשארה הוך בגרמניה ואפילו איירה את ספרה של ברוגמן.
בשנת 1935 הסתיימה מערכת היחסים עם ברוגמן, ושלוש שנים מאוחר יותר נישאה הוך. בימי המלחמה עברה הוך תקופה קשה וארוכה. חבריה היו בגלות, כסף רב לא היה לה. למרות זאת היא המשיכה לעבוד במגוון טכניקות ובאמצעותן ביטאה את ההתנגדות שלה למשטר הנאצי ולמלחמה בכלל, בעבודה "מחול המתים" (1943), למשל.
לאחר המלחמה עבדה הוך בעיקר על פוטוקולז'ים שגזריהם נלקחו מתוך מגוון מגזינים מאותה תקופה. בעבודות אלה היא יצרה הפשטה נועזת כתגובה לראליזם ההירואי שקודם על ידי הנאצים.
החל משנות השישים חזרה הוך לעסוק ביצירתה בגוף הנשי. בעבודה "יפהפייה מוזרה 2" (1966) נראית דמות אלגנטית עטויה ביגוד אירופי בעלת ראש אתנוגרפי. הראש נראה כמסכה כשם שהלבוש נראה כתחפושת. העבודה שואלת שאלות בנוגע לסטנדרטים של יופי. עבודה נוספת בנושא זה היא "ניוון" (1969) - טורסו נשי כסוף עם פטמות אדומות זקורות ניצב בפרופיל על רקע שקוף מנצנץ המוקף חרקים דקורטיביים.
הוך הייתה אמנית פעילה לאורך השנים, ובשנות השמונים לחייה נהנתה מתערוכות שונות המציגות רטרוספקטיבה של עבודותיה.
מקורות
פייפר, דיויד (עורך), 1984) ) אנציקלופדיה לאמנות הציור והפיסול, כתר, ירושלים, עמ' 71.
Hannah Hoch - Photomontage Gallery
Hannah Hoch
כתבה: גליה כהן