עצמאותה הכלכלית ושגשוגה של מדינת ישראל תלויים בקיומה של תעשייה מתוחכמת ומתקדמת המתבססת על מדענים ואנשי טכנולוגיה בכל הרמות.
החברה הישראלית, כמו גם חברות אחרות, עוברת תמורות מהירות הנובעות בעיקר מקצב התפתחותן של טכנולוגיות חדשות, מבוססות מדע ועתירות ידע. הטכנולוגיות החדשות שינו את מבנה המשק ואת דרישות שוק העבודה בישראל. יכולת השליטה בטכנולוגיות אלה קובעת כיום את כושר התחרות בשוק העולמי.
מצב זה מעמיד את החינוך המדעי-טכנולוגי בפני הצורך להתעדכן ולהתחדש ולהתאים עצמו לעידן של חברה עתירת טכנולוגיות מתוחכמות.
עידוד החינוך מדעי טכנולוגי
- המינהל למדע ולטכנולוגיה מבסס את מבנה הלימודים ותכניות הלימודים במגמות הטכנולוגיות בחטיבה העליונה באופן שיכשירו את בוגריו להשתלבות מיטבית בתעשייה, באקדמיה ובצה"ל.
- החינוך הטכנולוגי בחטיבה העליונה מהווה חלק מתכנית לימודים רחבה יותר, היוצרת רצף של לימודי מדע וטכנולוגיה מגן הילדים ועד לתום החטיבה העליונה, ומהווה בסיס להמשך לימודים במוסדות להשכלה גבוהה, במכללות אקדמיות ובמכללות לטכנאים והנדסאים.
העקרונות שעליהם מתבסס מבנה הלימודים בחינוך הטכנולוגי
- מסגרת לימודי הטכנולוגיה מותאמת לצרכים העכשוויים והעתידיים של התעשייה המתקדמת ושל המשק המתפתח.
- מסגרת זו מהווה תשתית להגדלת מספר בוגרי מערכת החינוך הממשיכים את לימודיהם במוסדות להשכלה גבוהה ובמכללות, בתחומי המדע והטכנולוגיה.
- כל התלמידים בנתיב הטכנולוגי לומדים על פי תכנית לימודים מודולרית, המובילה אותם לבחינות בגרות. המבנה המודולרי מאפשר לכל תלמיד להגיע למרב ההישגים, בהתאם לשאיפותיו וליכולתו.
- מבנה הלימודים גמיש ומאפשר לתלמידים לבחור מקצועות לימוד, לפי רצונם ונטיותיהם, מתוך מבחר של מקצועות ובהיקפים שונים, מרמת אוריינות ועד לרמת התמחות.
- המגמות ותכניות הלימוד בנתיב הטכנולוגי מבוססות על המדעים ומותאמות לעידן של משק מתוחכם, עתיר טכנולוגיות מידע ותקשורת.
- מספר השאלונים בבחינות הבגרות צומצם, ויושמו העקרונות של הערכה חלופית.
על המינהל ומשימותיו
המינהל למדע וטכנולוגיה הוקם בשנת 1995 מתוך האגף למדע וטכנולוגיה, ומאז שוקד על הכשרת בוגרי מערכת החינוך כמענה לצרכים עדכניים של התעשייה והצבא. יכולותינו להעניק לילדינו חינוך מדעי וטכנולוגי, המתאים בהיקפו ובאיכותו לדרישות מאה תובענית זו, יביאו להעצמה חברתית וכלכלית ולשגשוגה של מדינת ישראל.
המינהל למדע ולטכנולוגיה הוא יחידה מקצועית במשרד החינוך, העוסקת בשלושה תחומים מרכזיים:
- חינוך למדעים
- חינוך לטכנולוגיה
- יישומי מחשב בחינוך
תחומים אלה משיקים זה לזה ומובלים בידי המינהל למדע ולטכנולוגיה תוך ראייה אינטגרטיבית, השואפת להצמיח בוגר בעל ידע ומיומנויות הנדרשים כדי להשתלב בחברה, בתעשייה ובמחקר.
אחת מהמטרות המרכזיות של המינהל היא לחשוף בפני התלמידים את העולם הקסום של המדע והטכנולוגיה ולעודד אותם להשתלב בתעשייה ובעולם המחקר והפיתוח בישראל.
במישור החברתי משתלבים יעדי המינהל למדע ולטכנולוגיה ביעדים המרכזיים של מערכת החינוך, ומתמקדים גם בצמצום פערים חברתיים ובניעות חברתית. אנו שואפים שהשימוש בטכנולוגיות מתקדמות לא יהיה רק נחלתם של מתי מעט, אלא יכוון לכלל אוכלוסיית התלמידים.
המינהל למדע ולטכנולוגיה הוא הבית של החינוך המדעי טכנולוגי בישראל, וככזה הוא מזמין את כל אלה שהחינוך יקר להם לחבור אלינו, לקדם את החינוך המדעי-טכנולוגי בישראל ולהביאו אל החזית העולמית.
בעלי תפקידים מרכזיים במינהל
ד"ר עופר רימון, מנהל המינהל
ד"ר אהרון שחר, מנהל אגף טכנולוגיה
מר רוני דיין, מנהל אגף טכנולוגיות מידע
מר יעקב שינבוים, מנהל אגף מגמות מקצועיות והסמכות
מר סמי קפלן, מנהל אגף מחשבים
מר אסף מנוחין, ממונה חינוך טכנולוגי על-תיכוני
מר יגאל דור, מפקח ומנהל תכנית, עתודה מדעית טכנולוגית