דלג על פקודות של רצועת הכלים
דלג לתוכן ראשי
mainContent

מגמת מלונאות

​דבר המפמ"ר

מגמת מלונאות החלה לפעול משנת 2001 ומיועדת לתלמידים המעוניינים לרכוש מקצוע נדרש בתחום אומנות הבישול וקונדיטאות (מגדנאות). מגמת מלונאות הינה מגמה רב-תחומית, חדשנית ומרתקת. נושאי הלימוד במגמה משלבים בסיס עיוני בתחום מדעי התזונה ובמקביל נלמדים מקצועות ההכשרה הטכנולוגית: בישול מלונאי או אפייה מלונאית.
התלמידים ירכשו במהלך לימודיהם כלים ללמידה עצמית, ראייה מערכתית רחבה וביקורתית, מיומנות עבודה בצוות ומיומנות נוספות. הבוגרים יוכלו לפתח קריירה בתחום הבישול והאפייה ולהשתלב ולהתפתח בתחומים אלו בבתי מלון, מסעדות ועסקים עצמאיים.
בברכה,
פרופסור אלון גלבמן
מפמ"ר מגמת מלונאות

מה כוללים הלימודים, למה זכאים הבוגרים, רציונל, מטרות ומיומנויות נרכשות

הלימודים במגמה מקנים לתלמידים כלים מעשיים ולהשתלבות בתעשיית ההסעדה בארץ ובעולם וחינוך לתזונה בריאה החשובה לבריאות האדם ולאיכות חייו. בוגרי המגמה יוכלו להתמודד עם אתגרים כמו מענה לטרנדים בשוק משתנה. כלים נוספים שירכשו בתחום הכלכלי הקשור בתעשיית המלונאות והתיירות יאפשרו לבוגרים להשתלב בתעשייה, להתקדם לתפקידי מפתח ואף לפתוח עסק עצמאי.

נושאי הלימוד במגמה בתיכון משלבים בסיס עיוני בתחום מדעי התזונה בנושאים מגוונים, כגון: הקשר בין צורכי הגוף לשוני בין קבוצות מרכיבי המזון המספקים צרכים אלה, התאמת כמות המזון ואיכותו לצורכי הגוף המשתנים, השפעה על שינוי הרגלי אכילה בקרב האוכלוסייה, שיטות בישול מתקדמות וחומרי גלם מעודכנים והתאמתם לשוק המזון וההסעדה.

הלימודים מתקיימים בסדנאות בישול או אפייה והתלמידים עוברים התמחות מעשית בבתי מלון. התמחות זו הינה מרכיב מרכזי בהכשרה אשר מטרתו ליצור בקרב התלמידים תחושה של תכליתיות ורלוונטיות. כמו כן יש בהתמחות כדי לעודד השתלבות בענף המלונאות בעתיד, הן בתחום המקצועי והן בלימודי המשך.

​תעודת בגרות ותעודת הסמכה טכנולוגית

החינוך הטכנולוגי-מקצועי עובר בשנים האחרונות תהליך מתמשך של שדרוג והעצמה. כחלק מתהליך זה וכדי לוודא שכל תלמיד בחינוך הטכנולוגי מסיים את לימודיו עם תעודת הסמכה, נבנו תשעה פרופילים של תעודות הסמכה טכנולוגיות (כפי שמצוין בחוזר מנכ"ל ). תעודה זו מוענקת לכל בוגר בית ספר על יסודי שעמד בהצלחה בבחינות באחת המגמות של החינוך הטכנולוגי.

תעודת ההסמכה הטכנולוגית מבוססת על 6 מקצועות:


תלמידי המגמה אשר ישלבו את לימודי מקצועות הבגרות עם מקצועות ההכשרה הטכנולוגית- מקצועית יהיו זכאים לתעודת הסמכה טכנולוגית מטעם משרד החינוך.

התנאים לקבלת זכאות לתעודת בגרות

תעודה זו מוענקת לכל בוגר בחינוך העל יסודי או נבחן חיצוני (אקסטרני) שעמד בהצלחה בכל הדרישות הלימודיות כפי שהוגדר על ידי משרד החינוך.

  • תלמידי המגמה יוכלו לצבור עד 10 יחידות בגרות במקצוע המוביל ובמקצוע ההתמחות.
  • יחידות הבגרות במקצוע המוביל וגם במקצוע ההתמחות נחשבות כמקצוע בחירה להשלמת 21 יחידות בגרות. 

התנאים לקבלת זכאות לתעודת הסמכה טכנולוגית מקצועית

תעודת סיווג מקצועי של משרד העבודה (טבח/קונדיטור סוג 1)

מגמת מלונאות עובדת בשיתוף פעולה עם משרד התעשייה המסחר והתעסוקה במטרה להעניק לתלמידי המגמה את כלל הכלים הנדרשים להם להכשרתם המקצועית ולביסוס עתידם המקצועי.
תעודה זו מוענקת לכל בוגר בחינוך העל יסודי שעמד בהצלחה בכל הדרישות הלימודיות כפי שהוגדרו על ידי משרד החינוך.

זכאות לתעודת סיווג מקצועי תינתן, בהתאם לשיקולים מקצועיים של צוות פיקוח מגמת מלונאות ובהתאם לאישור הסמכה למוסד הלימודים. התעודות יינתנו לתלמידים אשר יעמדו בכלל הקריטריונים

  • לתלמידי המגמה אשר נבחנו בהצלחה בבגרות המעשית.
  • לתלמידי המגמה אשר יהיו זכאים לקבלת תעודת הסמכה טכנולוגית 1.1 לפחות
  • לתלמידי המגמה אשר נבחנו בהצלחה בבחינת בגרות מדעי התזונה מורחב.

​התפיסה הרעיונית של מגמת מלונאות

מגמת מלונאות משלבת בין לימודים עיוניים בתחום מדעי התזונה, מדעי המזון ויזמות ותפריטים לבין הכשרה טכנולוגית-מקצועית באמצעות סדנאות והתמחות מעשית (סטא'ז) במלון בתחום הבישול המלונאי או האפייה המלונאית.

שפע המזון המוצע לנו כיום, בד בבד עם המידע הרב אשר אנו חשופים לו בתחום התזונה, המודעות הגוברת להקפדה על טיב המזון אשר אנו צורכים והעובדה כי חיינו סובבים סביב המזון, הפכו את ענף התזונה לענף חשוב המעורר עניין עבור החברה בת ימנו. התחום התזונתי משפיע רבות על חיינו וכפועל יוצא מכך מסעדות רבות משנות את תפריטיהן, ובתי מלון רבים בישראל וברחבי העולם מקדישים תשומת לב יתרה להעדפות התזונתיות של לקוחותיהם. התפתחויות אלו בענף האירוח דורשות התאמות בכוח האדם המועסק במטבח, ויש צורך בעובדים המשלבים התמחות בתחום הבישול או האפייה ובמקביל בתחום התזונה.

 

​מטרות מתחום הערכים

  • הגברת המודעות לחשיבות המזון והתזונה בחיי האדם, כחלק מפעולה הנדרשת אצל כלל האוכלוסייה, ומתוך ראיית הנוער כאזרחי העתיד.
  • טיפוח תלמיד הרואה בענף המלונאות ברכה כלכלית וחברתית, ומקדם בברכה את תיירות הפנים והחוץ.
  • טיפוח הכושר לשפוט תופעות ותהליכים הקשורים למזון ולצריכתו.
  • מפגש עם תרבויות וחינוך לרב תרבותיות מתוך הכרת מזון ותפריטים הנהוגים בארצות ובעמים שונים.

מטרות מתחום הידע

  • הענקת בסיס לימודי אקדמי לתלמיד בנושאים רב- תחומיים הנוגעים למזון, לתזונה, לתפריטים וליזמות מלונאית במגוון אפיקים: מדעי התזונה, מדעי המזון והכלכלה.
  • העמקת הידע התאורטי בתחום המזון.
  • הכרת המערכת המלונאית בתחומי המזון וההארחה.
  • רכישת מושגים והכרת מונחים ותפיסות המקובלים במדעי התזונה והמזון.
  • הבנת מקומו של המזון בתרבות הפנאי בעידן המודרני.

מטרות מתחום המיומנויות

פיתוח והקניה של מיומנויות טכנולוגיות בסיסיות הנוגעות לשימוש במחשב וביישומיו בענף התיירות כחלק מהפעילות הכלכלית והמקצועית בימינו.

  • פיתוח והקניה של מיומנויות בישול ו/או אפייה ברמה מקצועית ובהתאם לצרכים של ענף המלונאות.
  • פיתוח והקניה של מיומנות טכנולוגית בסיסית בשימוש במחשב ויישומיו בענף המזון והמלונאות כחלק מאופן הפעילות הכלכלית והמקצועית בימינו.
  • הענקת בסיס להכשרה מקצועית במקצועות טכנולוגיים מתחום המלונאות והמזון, בסיס שיאפשר לבוגרים שיעמדו בדרישות להשתלב ביתר קלות בענף המזון והאירוח המלונאי.

​מדעי התזונה

מיומנויות קוגניטיביות

  • פיתוח והקנייה מיומנויות בתחום התזונה ברמה מקצועית תוך הבניית ידע ותפיסות עדכניות.
  • פיתוח מיומנויות של צריכה ביקורתית של מידע.
  • פיתוח מסוגלות עצמית לניתוח מידע וליישומו.
  • גישה לתחומי המדעים.
  • הבנת הבסיס הביולוגי והקשר בין גנטיקה וסביבה והשפעת גורמים אלו על תזונת האדם.
  • הכרת רכיבי התזונה החשובים והחיוניים לגוף.
  • הכרת משק התזונה במעגלי החיים השונים.
  • הבנת הקשר הקיים בין תזונה למזון.
  • הבנת מגוון תהליכים כימיים וביוכימיים בתחום התזונה והמזון.
  • הבנת הביולוגיה של חוש הטעם והשפעתה על בחירת המזון.

מיומנויות תוך אישיות

  • יכולת לזהות את יכולותיי ולבחון כיצד אוכל לתרום לשיח המתנהל בכיתה.
  • יכולת להעריך את עצמי ולהכיר בכוחות הקיימים בי, לקבל ולממש אותם.
  • יכולת ללמוד ולהבין את החומר הנלמד בכיתה, בזמן השיעור ובתרגול עצמי בבית.
  • יכולת לגלות יכולת הרגעה ואיזון רגשות במצבי מתח לחץ ומשבר, ולבחור ב"כלי חוסן" המתאימים לי ולמצב המלחיץ.
  • יכולת להביע את עצמי בצורה מכבדת גם במצבי עומס ולחץ.

מיומנויות בין אישיות

  • יכולת לזהות מצבים בהם חברי זקוקים לעזרה ולעזור להם.
  • יכולת להיות מסוגל בעת הצורך לבקש עזרה מהסובבים אותי.
  • יכולת לנהל שיח מכבד עם הסובבים אותי.
  • יכולת לקבל ולהעריך כל אדם הנמצא בסביבת עבודתי.

בישול מלונאי (3420) או אפייה מלונאית (3430)

מיומנויות קוגניטיביות

  • פיתוח והקניה של מיומנויות בישול ו/או אפייה ברמה מקצועית ובהתאם לצרכים של ענף המלונאות.
  • התפתחות באמצעות הכנת מאכלים.
  • פיתוח מגוון טכניקות חיתוך ובישול.
  • הכרת מגוון תהליכי עיבוד של חומרי גלם שונים ואת טכניקות העבודה עימם.
  • הכרת מבנה המטבח המלונאי ומטבח מסעדה.
  • יכולת תכנון מגוון תפריטים ותמחור מנות.
  • יכולת תכנון עסק בתחום ההסעדה והאירוח.
  • יכולת עבודה בסביבה המטבח בצורה בטיחותית.
  • יכולת קריאת מתכון והכנתו.
  • יכולת לעבוד בעבודה רב מערכתית.
  • הכרת שיטות עבודה בסיסיות וחדשניות.

מיומנויות תוך אישיות

  • יכולת לזהות מהו "התפקיד" שלי בקבוצה, ולבחון אם ברצוני וביכולתי להשתתף במרקם הקבוצתי.
  • יכולת להעריך את עצמי ולהכיר בכוחות הקיימים בי, לקבל ולממש אותם.
  • יכולת ללמוד ולהבין את החומר הנלמד במטבח ובכיתה, בזמן השיעור ובתרגול עצמי בבית.
  • יכולת לגלות יכולת הרגעה ואיזון רגשות במצבי מתח לחץ ומשבר, ולבחור ב"כלי חוסן" המתאימים לי ולמצב המלחיץ.
  • יכולת להביע את עצמי בצורה מכבדת גם במצבי עומס ולחץ. 

מיומנויות בין אישיות

  • יכולת לעבוד בצוות תוך הכרת היררכיית התפקידים במטבח.
  • יכולת לזהות מצבים בהם חברי זקוקים לעזרה ולעזור להם.
  • יכולת להיות מסוגל לבקש עזרה בעת הצורך מהסובבים אותי.
  • יכולת לנהל שיח מכבד עם הסובבים אותי.
  • יכולת לקבל ולהעריך כל אדם הנמצא בסביבת עבודתי.

מבנה הלימודים, תכנית הלימודים, בחינות בגרות, הערכה חילופית ומתווה PBL

​מבנה הלימודים

הלימודים במגמת מלונאות מורכבים משלושה נדבכים:

  • מקצוע מבוא: מקצוע מדעי או המקצוע מדע וטכנולוגיה לכול
  • מקצוע מוביל : מדעי התזונה
  • התמחויות: בישול מלונאי (3420) או אפייה מלונאית (3430)

תכניות הלימודים

משך הלימודים: כיתות י', י"א, י"ב

מקצוע מבוא

לצורך זכאות לקבלת תעודת בגרות על כלל תלמידי החטיבה העליונה ללמוד, לכל הפחות, מקצוע מדעי אחד בהיקף של 3 ש"ש (שווה ערך ל-1 יח"ל), ניתן לבחור לשם כך בחד מהמקצועות המדעיים הבאים: כימיה, ביולוגיה, פיזיקה או במקצוע מדע וטכנולוגיה לכל. בקישור הבא מופיעה הרחבה בנושא: מקצוע מבוא מדעי או מקצוע מדע וטכנולוגיה לכול

מקצוע מוביל (מדעי התזונה)

מקצועות ההתמחות אפייה מלונאית או בישול מלונאי

​מבנה בחינות הבגרות ומספרי הבחינות המפורסמים בקובץ השאלונים הינם באחריות אגף הבחינות נכון לשנת תשפ"א. יש לוודא את המידע המוצג להלן בפרסומי אגף הבחינות.

ציוני הערכה בית ספרית הן בכפוף להרשאות בית הספר מטעם אגף הבחינות, למתן ציונים אלו.

מקצוע מוביל: מדעי התזונה

בהתאם לרפורמה, החל משנת תשע"ה תכנית הלימודים במגמת מלונאות מחולקת לנושאים שהציון עליהם יינתן בהערכה חיצונית ( בחינת בגרות בהיקף של 70%) ונושאים אשר הציון עליהם יינתן בהערכה בית ספרית (30%) על פי הפירוט הבא:

ההתמחויות במגמה: בישול מלונאי (3420), אפייה מלונאית (3430)

יש לשים לב כי הבחינות בהתמחות הן או ל 3 יח"ל או ל 5 ייח"ל בלבד.

בישול מלונאי (3420):

  • פרוט נושאי הלימוד בהתמחות בישול מלונאי
  • בישול מלונאי – פרויקט (סמל שאלון  813-387) - יש לשים לב כי בחינה זו איננה כוללת פרויקט אלא רק בחינה מעשית בסדנת העבודה בבית ספר בהיקף של 3 יח"ל.
  • בישול מלונאי – עבודת גמר (סמל שאלון 813-589) - בחינה בסדנת העבודה בבית ספר + פרויקט PBL (ראה לשונית 4)- בהיקף של 5 יח"ל.

אפייה מלונאית (3430):

  • אפייה מלונאית – פרויקט (סמל שאלון 777-387) - יש לשים לב כי בחינה זו איננה כוללת פרויקט אלא רק בחינה מעשית בסדנת העבודה בבית ספר בהיקף של 3 יח"ל.
  • אפייה מלונאית – עבודת גמר (סמל שאלון 777-589) - בחינה בסדנת העבודה בבית ספר + פרויקט PBL (ראה לשונית 4)- בהיקף של 5 יח"ל.

​מקצוע מדעי התזונה הוא המקצוע המוביל של מגמת מלונאות, אותו התלמיד יכול לבחור כמקצוע מוגבר. בהתאם לרפורמה, החל משנת תשע"ה תכנית הלימודים במגמת מלונאות מחולקת לנושאים שהציון עליהם יינתן בהערכה חיצונית (70%) ונושאים אשר הציון עליהם יינתן בהערכה בית ספרית (30%). הלימוד ליחידה זו יתבצע במהלך כיתה י"א או י"ב, לאחר שהתלמידים נבחנו בבחינת הבגרות החיצונית (במשקל של 70%). הנושא הנלמד בהערכה בית ספרית הוא מדעי התזונה מוגבר (798283) העוסק בתחום מדעי המזון הכולל בתוכו במגוון תהליכים אשר מזונות שונים עוברים בתעשיית המזון.

התלמידים מגיעים ללמידה לחלק זה עם רקע וידע רב בתחום מדעי התזונה, הם מנוסים בהיבחנות בבחינות בגרות ומודעים לרמת הלימוד המצופה מהם במהלך הלמידה.

ההערכה זו תתבצע באמצעות בחנים והכנת עבודה ע"י כל תלמיד (מפורט בטבלה מטה). העבודה והבחנים ישקפו את מאמציהם, את התקדמותם ואת הישגיהם של הלומדים במקצוע הנלמד.

נושאי ההוראה שיילמדו בתחום זה הם (חלק 4 בספר) תזונה ותורת המזון בעידן המודרני מהדורה נסיונית:

  • תעשיית המזון וחוש הטעם שלנו
  • שימור מזון
  • שמנים
  • חלב ניגר ומוצריו
  • תסיסה
  • תוספי מזון וחומרי טעם וריח
  • ממתיקים מלאכותיים (תחליפי סוכר)
  • הדברה והשפעתה על הסביבה ובריאות האדם
  • הנדסה גנטית בשירות האדם – מזון

בטבלה הבאה מוצגים הקריטריונים שעל פיהם יש להעריך את התלמידים

​פירוט לגבי אופן ביצוע עבודת החקר (פרק 20 בספר עקרונות הבישול המודרני – מהדורה ניסיונית או בפרק 19 בספר מגדנאות – עקרונות האפייה – מהדורה ניסיונית

עבודת חקר במתכונת PBL

למידה מבוססת פרויקטים (Project Base Learning), המכונה לעיתים גם למידה מבוססת בעיה (problem) או למידה מבוססת תוצר (product), היא שיטת לימוד המאפשרת לתלמידים לרכוש ידע בעודם עסוקים בתרגול מיומנויות המאה ה-21. עבודת החקר מבוצעת בתהליך מתמשך ומובנה הסובב סביב שאלה בעלת עניין לתלמיד, ומסתיימת בעיצוב תוצר המבטא את תהליך הלמידה.

באמצעות שיטה זו התלמידים שואלים שאלות משמעותיות, פותרים בעיות הנוגעות לעולם האמתי ומתמודדים עם אתגרים עיצוביים ויצירתיים. כדי שיוכלו להגיע להישגים, על התלמידים ללמוד לעומק את הנושאים הקשורים לפרויקט, לשאול שאלות ולמצוא להן תשובות בכוחות עצמם. הפרויקט נעשה בחלקו בעבודת צוות של קבוצה קטנה (שלושה עד ארבעה תלמידים בקבוצה), ובחלקו באופן אישי עם הנחיה של מורה אחד לפחות.

פירוט לגבי אופן ביצוע עבודת החקר (פרק 20 בספר) עקרונות הבישול המודרני – מהדורה ניסיונית או בפרק 19 בספר מגדנאות – עקרונות האפייה – מהדורה ניסיונית

  • בחלק האישי מדעי התזונה מוגבר (798283) אין צורך להוסיף את חלק ה"מתכונים".

קישורים חשובים, צוות המגמה ודרישות לפתיחת מגמה

מוקד מקצוע – מלונאות

מוקד מקצוע משמש את בתי הספר לשם ההתקשרויות עם הפיקוח והגשת בקשות לפתיחת מגמה

אומנות הבישול והאפייה - משרד החינוך - קבוצת פייסבוק

קבוצה זו נועדה לצוותים המעורבים בהכשרת תלמידים במסגרת מגמת אומנות הבישול והאפייה של משרד החינוך. בקבוצה נעביר מידע, הודעות, נשאל שאלות ונתייעץ.

קבוצת וואטסאפ

קבוצה זו נועדה לצוותים המעורבים בהכשרת תלמידים במסגרת מגמת אומנות הבישול והאפייה של משרד החינוך. בקבוצה נעביר מידע, הודעות, נשאל שאלות ונתייעץ.

להצטרפות לקבוצה נא לפנות לכהן אביאור - 050-338-8195

 

​לשם פתיחת מגמה בבית ספר, בית הספר נדרש להקים בשטחו סדנת עבודה אשר תעמוד בדרישות משרד החינוך. נא להתייעץ עם צוות המגמה בנידון. לאחר אישור המגמה על ידי צוות הפיקוח ניתן יהיה להגיש בקשה לפתיחת מגמה.

הדרכה להגשת בקשה לפתיחת מגמה מופיעה במוקד מקצוע

​הודעות מפמ"ר 

הנחיות בטיחות במגמה

 

 

​פרטים ליצירת קשר

ד"ר יניב חכים
רכז מגמת תיירות ופנאי
טלפון: 054-461-7463
דואר אלקטרוני: yaniv.hakim@mail.huji.ac.il

פרופ' אלון גלבמן
מפמ"ר מגמת תיירות ופנאי
טלפון: 050-6283038
דואר אלקטרוני: alonge@education.gov.il