דלג על פקודות של רצועת הכלים
דלג לתוכן ראשי
mainContent

מגמת גילוי ואיתור מידע דיגיטלי

​דבר המפמ"ר

הקידמה והטכנולוגיה מציפים את העולם במידע רב. כמות המידע, שארגונים אוספים היא עצומה, ובמגמת עליה כל הזמן. אנשים רבים בארגון צריכים את המידע כדי לייצר ערך לחברה, בין אם מדובר על דפוסי שימוש באפליקציה, ביצוע של פרסומות או ניבוי רווח - כל החלטה מגובה במידע ובנתונים. כדי להשתמש במידע ובנתונים, הם חייבים להיות מאורגנים וזמינים במהירות.
במסגרת הלימודים במגמה התלמידים מכירים ומתנסים במיומנויות של כריית מידע, איסוף, ארגון, ניהול, טכנולוגיות ניתוח, אבטחת המידע, שימור של מידע וייצוגו בדרכים מגוונות באמצעות מערכות מתקדמות תוך היכרות עם העולם הדיגיטלי מקרוב. בנוסף לכך, במהלך הלימודים התלמידים נחשפים לסוגיות התרבותיות והערכיות-חברתיות במרחב הדיגיטלי כגון: ניתוח רשתות חברתיות, הפצת מידע ברשתות חברתיות והתפשטות מידע. המגמה מיועדת לתלמידים מצטיינים בעלי יכולות שפתיות מעולות, תלמידים שאוהבים מקצועות הומניים ומעוניינים לקבל כלים וידע, להיות גורם מפתח במקצוע נדרש מאוד בעולם הטכנולוגי של המאה ה 21.
בברכה,
רונית נחמיה

​מבנה הלימודים במגמה

  • מקצוע מבוא: שפה זרה נוספת (ערבית, סינית, רוסית, פרסית) או מקצוע מדעי (פיסיקה, כימיה, ביולוגיה, מדע וטכנולוגיה לכל).

  • מקצוע מוביל: ניתוח ואיתור מידע דיגיטלי

  • מקצוע התמחות: מידע וידע באינטרנט

​המידע, Big Data ומדע הנתונים (Data Science) הם מהנושאים החמים ביותר בעולם  כיום. לנושאים אלו יש השלכות מהפכניות על חיינו בכל התחומים. התקדמות הטכנולוגיה, המחקר, המדע והתרבות הדיגיטלית מביאה למציאות בה כמויות עצומות של מידע נוצרות כל העת על ידי אנשים ומועלות לאתרים שונים ולרשתות חברתיות. כמו כן החברה עומדת בפני אתגרים של שימור המידע הנוצר. 

היכולת לאתר מידע רלוונטי, לאסוף, לעבד ולשמר אותו כדי להפיק ממנו תובנות ובעיקר לצפות את העתיד - הופכים להיות צרכים משמעותיים כמעט בכל תחום וארגון. המקום המרכזי בו הידע מתפתח הוא המרחב הדיגיטלי, אוקיינוס מידע דיגיטלי. 

מיומנויות שילוב של ידע ממקורות שונים, הן דיגיטליים והן פיזיים, מאפשרות הבנה מעמיקה של תופעות מזוויות שונות השלובות זו בזו. בעידן בו מתפתח וגדל העיסוק במחקר המשלב תחומים שונים, נדרשים מומחים לעמוד בפני אתגרים של הנגשת הידע ואיגומו באופן שישרת את מטרות החברה.  

תוכנית הלימודים במגמה מדגישה את המיומנויות החשובות הללו בצד הסוגיות התרבותיות והערכיות חברתיות במרחב הדיגיטלי.  נושאים משמעותיים במערכות מידע והיכרות עם כלים מתקדמים, דרכי הצגת מידע שונות, התייחסות לחוויות משתמש, חדשנות, יצירתיות והמצאה עצמית הם חלק מהנושאים הנלמדים בה.

  • ​ידע בהבנת מהות המידע ותפקידו בחברה.

  • התמחות בשימוש בטכנולוגיות המידע והתקשורת.

  • יכולת לנתח מבני מידע, לפתח אסטרטגיות ומערכות לניהול, לגישה ולהפצת מידע.

  • מסוגלות להגיב לצורכי מידע של קבוצות צרכנים שונות.

  • מיומנויות מחקר.

  • ​התלמידים יכירו דרכים לאיתור מידע מדויק ומהימן  באינטרנט. מיומנות זו תשמש אותם כנקודת פתיחה טובה וכיתרון על פני מחפשי מידע ללא מיומנות זו.

  • התלמידים ישתפו מידע וידע באופן יעיל ומועיל עם סביבתם הקרובה (קשרים חזקים: חברים וידידים במעגלים שונים) והרחוקה כדי למצוא מענה לאתגרים הניצבים בפניהם.

  • התלמידים יארגנו את המידע והידע הרבים שברשותם, בדרך שתאפשר להם למצוא אותו בכל עת שיזדקקו לו, למרות היקפו הרב.

  • התלמידים יתרמו לעצמם ולקהילה בשימור מורשת העבר ושימור ידע של מומחים שסביבם.

  • התלמידים יכירו כלים ומיומנויות לפיתוח מחקרי ומעשי של מידע וידע חדשים, לטובת עצמם ולטובת הסובבים. וינתחו סוגיות תרבויות חברתיות וערכיות במרחב הדיגיטלי.

ניתוח ואיתור מידע א',ב',ג'

גילוי ואיתור מידע דיגיטלי: תוכנית לימודים
ניתוח ואיתור מידע א – 2 יח"ל

יחידה זו מהווה חלק ראשון בתכנית גילוי ואיתור דיגיטליים במסגרת מקצוע מוביל ניתוח ואיתור מידע. היחידה מהווה 2 יח"ל, הזמן הנדרש ללימוד היחידה 120 שעות לימוד, 60 שעות מעבדה הכוללות 2 ש"ש התנסות.
נושאי היחידה: התמודדות עם שפה זרה – תכנים ותמות לשפות, תחביר, מורפולוגיה, מבוא לתרגום ממוכן; מידע ומידענות – מקורות מידע, איתור מידע, אינפו אתיקה.
אינטרנט ומדיה חברתית: התפתחות האינטרנט, שיתופיות ברשת, ערוצים במדיה, שימור שיתוף ופיתוח ידע – מנתונים למידע לידע, שיתוף ידע, שימור ידע העבר לטובת העתיד; טכנולוגיות מידע ותקשורת – המחשב האישי, עבודה עם מסמכים, טכנולוגיית האינטרנט, מבנה רשת האינטרנט, מבוא לאבטחה.

תוכנית הלימודים - גילוי ואיתור מידע דיגיטלי, ניתוח ואיתור מידע א'

גילוי ואיתור מידע דיגיטלי: תוכנית לימודים
ניתוח ואיתור מידע ב – יחידת מעבדה 

יחידה זו מהווה חלק שני בתכנית גילוי ואיתור דיגיטליים במסגרת מקצוע מוביל ניתוח ואיתור מידע. היחידה וגדרת כיחידת מעבדה. הזמן הנדרש ללימוד היחידה 90 שעות מעבדה הכוללות 3 ש"ש התנסות.
יחידה זו עוסקת בהפקת פרויקט להגשה. הנושאים לפרויקט ייבחרו מתוך עולמו של התלמיד בהנחיית המורה המלווה. בעבודת התלמיד יבואו לידי ביטוי יכולות של ניתוח טקסטים, ניתוח מידע ושימוש ושיתוף ידע.
ההתנסות בהגשת הפרויקטון בסוף יחידה זו מהווה מרכיב חשוב בהבנת הנושא ויישומו. רצוי לארח מומחי תוכן בכיתות הלימוד שישתפו את התלמידים מניסיונם בפועל בניהול קהילה, ניתוח/פיתוח אפליקציה המאפשרת העמקה בסוגיות תרבותיות ערכיות וחברתיות שונות.
הרצאות פרונטליות, דיונים במעבדת מחשבים ובכיתה, מרצים אורחים, התנסות ביישומים קיימים. מומלץ לתת דוגמאות והנחיות ברורות לביצוע הפרויקט. לכל אורך תכנית הלימודים יש להשתמש בשפות העברית, הערבית והאנגלית בצורה מושכלת ומשולבת. ראו הערה בנושא זה בנספח "הערות דידקטיות כלליות". בחירת נושא ללימוד והתנסות במעבדה הממחיש אחד או יותר מהבאים:

  1. ניתוח טקסטים
  2. ניתוח מידע
  3. שימור ושיתוף ידע
  4. התנהגות משתמשים באינטרנט
תוכנית הלימודים - גילוי ואיתור מידע דיגיטלי, ניתוח ואיתור מידע ב

גילוי ואיתור מידע דיגיטלי: תוכנית לימודים
ניתוח ואיתור מידע ג - 2 יח"ל , השלמה ל- 5 יח"ל.

יחידה זו מהווה חלק שלישי בתכנית גילוי ואיתור דיגיטליים במסגרת מקצוע מוביל ניתוח ואיתור מידע. היחידה מהווה 2 יח"ל – השלמה ל-5 יח"ל. הזמן הנדרש ללימוד היחידה 180 שעות לימוד מתוכם 120 שעות לימוד, 60 שעות מעבדה, מומלץ 1 שעה שבועית התנסות.
נושאי היחידה: התמודדות עם שפה זרה – תרגום ממוכן מתקדם, ניתוח תבניות טקסט, הסקת מסקנות מידע ומידענות – מנועי חיפוש, אחזור מידע, הנגשה חיצונית ופנימית; אינטרנט ומדיה חברתית – יישומי אינטרנט, צריכה דיגיטלית, קידום באינטרנט, שימור שיתוף ופיתוח ידע – מידע סמוי לידע גלוי, פיתוח ידע עסקי וארגוני, מיפוי צורכי ידע אישיים, ארגוניים, עסקיים, ביטחוניים וחברתיים; טכנולוגיות מידע ותקשורת – הגנה והתקפה במרחב הקיברנטי, יזמות ואבטחת מידע בארגון.

תוכנית הלימודים - גילוי ואיתור מידע דיגיטלי, ניתוח ואיתור מידע ג

יחידה זו מידע וידע באינטרנט מהווה מקצוע התמחות ועיקרה הינו פרויקט גמר 5 יח"ל נוספות בתכנית גילוי ואיתור דיגיטליים. הזמן הנדרש ללימוד היחידה 180 שעות לימוד, 270 שעות התנסות.

מטרת היחידה הינה שילוב כלל הידע הנלמד לכדי מימוש מעשי, בסיום לימודי הנושא יוכל התלמיד להתמחות וליישם פרויקט בתחום הנלמד. התלמיד יגדיר שאלת מחקר, יזום פעילות מעשית הקשורה לנושאי הלימוד, יממש את הידע שנלמד בתכנית הלימודים, התלמיד יבחין בין פריטי מידע שונים ויעריך את חשיבותם, התלמיד יתעד את שלבי עבודתו כמקובל באקדמיה.

פרויקט הגמר יתמקד בנושאים הבאים: התמודדות עם שפה זרה, מידע – מחקר, אינטרנט ומדיה חברתית, שיתופיות ברשת, אבטחה וסייבר, יזמות ואבטחת מידע בארגון.

​חברי ועדת המקצוע - מגמת איתור ומידע דיגיטלי

  • פרופ' ניב אחיטוב, יו"ר הוועדה. פרופסור אמריטוס באוניברסיטת תל אביב. בעבר, דיקאן הפקולטה לניהול, סגן נשיא ומנכ"ל האוניברסיטה ומייסד המכון לחקר האינטרנט. חבר בוועדה של האקדמיה הישראלית למדעים שמטרתה להציע תכנית לתואר אקדמי ב-Data Science, והכשרה בנושא לכל הסטודנטים בכל הקמפוס. מייצג את האקדמיה הישראלית בועדת CODATA הבינלאומית. נציג אקדמיה
  • רונית נחמיה, מפקחת על המגמה. נציגת משרד החינוך
  • ד"ר אורית ציכנר, עוסקת בסוגיות חברתיות וערכיות במרחב הדיגיטלי. מובילה תחום שימוש נבון ברשת. פיתוח המגמה מתחילת דרכה. נציגת אקדמיה
  • ד"ר מוריה לוי, בעלת חברה לניהול ידע ודיגיטל ומרצה באוניברסיטת בר אילן. נציגת התעשיה 
  • ד"ר אלון הסגל, חוקר, מרצה וראש מרכז חדשנות. מתמחה בחדשנות חברתית, עסקית וארגונית מבוססת טכנולוגיות מידע ודיגיטל. נציג אקדמיה
  • ד"ר יובל דרור, מרצה בבית הספר לתקשורת, סוציולוג וחוקר טכנולוגיה. נציג אקדמיה
  • ד"ר משה לייבה, ראש הרשות ללמידה חדשנית, חוקר וסגל בכיר באקדמית תל אביב-יפו (תחום המחקר כריית נתונים בחינוך) וסמנכ״ל World ORT קדימה מדע אקדמיה וחינוך. נציג אקדמיה
  • יעל גרינשפון, מנהלת תחום ארגון, פיתוח וניהול ידע, מינהל טכנולוגיות מידע, משרד החינוך. נציגת משרד החינוך
  • ליאור שפיגל, ראש מדור ניהול מידע וידע בחיל האוויר. נציג צה"ל
  • אהרון בן שימול, מנהל אגף חדשנות בעיריית חולון. נציג חינוך 
  • עדי חן מנקר, מנהלת ידע בתעשיה האווירית. נציגת תעשייה
  • אתי שמואלי, מנהלת את המגמה "גילוי ואיתור מידע דיגיטלי" בתיכון בליך בר"ג. מורה ומגישה לבגרויות במגמה בשלוש השנים האחרונות. נציגת חינוך
  • לזלי סלומון, מדריכה ארצית במגמה ומורה בשני בתי ספר. נציגת חינוך
  • שי גרשון, מנהלת תחום חדשנות טכנו-פדגוגית רשת חינוך עתיד. נציגת חינוך
  • גלית גולדברגר, מנהלת המכון לחדשנות בחינוך על שם גורלניק ברשת אורט. נציגת חינוך
  • יואל רוטשילד, סמנכ"ל אורט ישראל למו"פ ולהכשרה. נציג חינוך
  • ד"ר הדר רונן, מרצה וחוקרת בתחום ממשק אדם מחשב HCI, ויזואליזציה של מידע וחווית משתמש. נציגת אקדמיה
  • נאור מורג, ראש יחידת מידע ומודיעין עסקי במכון היצוא. נציג ממשלה
  • ד"ר ענבל יהב שנברגר, חברת סגל קבועה בפקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב. חוקרת בתחום data science. נציגת אקדמיה

רונית נחמיה

ממונה על התאמת מערכת החינוך למאה ה-21 ומפקחת על מגמת גילוי ואיתור מידע דיגיטלי
טלפון: 050-6283909
דואר אלקטרוני
ronitne@education.gov.il

לזלי סלומון

מדריכה ארצית
טלפון: 054-6247044
דואר אלקטרוני: lesleysa@education.gov.il

מרה קופלר

מטמיעה
טלפון: 050-2922589
דואר אלקטרוני:mara1.kofler@gmail.com

פרטים ליצירת קשר

רונית נחמיה

מפקחת מגמת גילוי ואיתור מידע דיגיטלי

כתובת דוא"ל: ronitne@education.gov.il