דלג על פקודות של רצועת הכלים
דלג לתוכן ראשי
mainContent

מגמת גילוי ואיתור מידע דיגיטלי

​דבר המפמ"ר

בתקופה זו של משבר הקורנה אנו נחשפים מדי יום להחלטות המתקבלות על בסיס נתונים שונים, התקשורת מציפה אותנו באיורים, תרשימים, גרפים ואמצעים ויזואלים שונים, שצריך לדעת איך לקרוא אותם, ברשת מתרוצצות חדשות, שיש לבדוק היטב אותם, שאינן חדשות כזב (פייק ניוז), העולם מציף אותנו במערכות AI ( בינה מלאכותית) ועוד. 

במסגרת הלימודים במגמה התלמידים מכירים את הנ ושאים הללו, המדוברים מדי יום באמצעי התקשורת השונים, ומתנסים במיומנויות של כריית מידע, איסוף, ארגון, ניהול, טכנולוגיות ניתוח, אבטחת המידע, שימור של מידע וייצוגו בדרכים מגוונות באמצעות מערכות מתקדמות תוך היכרות עם העולם הדיגיטלי מקרוב. בנוסף לכך, במהלך הלימודים התלמידים נחשפים לסוגיות התרבותיות והערכיות-חברתיות במרחב הדיגיטלי כגון: ניתוח רשתות חברתיות, הפצת מידע ברשתות חברתיות והתפשטות מידע.

המגמה מיועדת לתלמידים מצטיינים בעלי יכולות שפתיות מעולות, תלמידים שאוהבים מקצועות הומניים ומעוניינים לקבל כלים וידע,  להיות גורם מפתח במקצוע נדרש מאוד בעולם הטכנולוגי של המאה ה 21.

בברכה,

רונית נחמיה


הקידמה והטכנולוגיה מציפים את העולם במידע רב. כמות המידע, שארגונים אוספים היא עצומה, ובמגמת עליה כל הזמן. אנשים רבים בארגון צריכים את המידע כדי לייצר ערך לחברה, בין אם מדובר על דפוסי שימוש באפליקציה, ביצוע של פרסומות או ניבוי רווח- כל החלטה מגובה במידע ובנתונים. כדי להשתמש במידע ובנתונים, הם חייבים להיות מאורגנים וזמינים במהירות.
בתקופה זו של משבר הקורנה אנו נחשפים מדי יום להחלטות המתקבלות על בסיס נתונים שונים, התקשורת מציפה אותנו באיורים, תרשימים, גרפים ואמצעים ויזואלים שונים, שצריך לדעת איך לקרוא אותם, ברשת מתרוצצות חדשות, שיש לבדוק היטב אותם, שאינן חדשות כזב (פייק ניוז), העולם מציף אותנו במערכות AI ( בינה מלאכותית) ועוד.
במסגרת הלימודים במגמה התלמידים מכירים את הנושאים הללו, המדוברים מדי יום באמצעי התקשורת השונים, ומתנסים במיומנויות של כריית מידע, איסוף, ארגון, ניהול, טכנולוגיות ניתוח, אבטחת המידע, שימור של מידע וייצוגו בדרכים מגוונות באמצעות מערכות מתקדמות תוך היכרות עם העולם הדיגיטלי מקרוב. בנוסף לכך, במהלך הלימודים התלמידים נחשפים לסוגיות התרבותיות והערכיות-חברתיות במרחב הדיגיטלי כגון: ניתוח רשתות חברתיות, הפצת מידע ברשתות חברתיות והתפשטות מידע.
המגמה מיועדת לתלמידים מצטיינים במקצועות רבי מלל ו/או תלמידים בעלי אוריינטציה טכנולוגית ומדעית, המעוניינים לקבל כלים וידע, להיות גורם מפתח במקצוע נדרש מאוד בעולם הטכנולוגי של המאה ה 21 (Data Analyst).
בברכה,
רונית נחמיה

​מבנה הלימודים במגמה

  • מקצוע מבוא: מקצוע מדעי (פיסיקה, כימיה, ביולוגיה, מדע וטכנולוגיה לכל), או  שפה זרה נוספת (ערבית, סינית, רוסית, פרסית)

  • מקצוע מוביל: ניתוח ואיתור מידע דיגיטלי

  • מקצוע התמחות: מידע וידע באינטרנט

תרשים מבנה הלימודים

 המידע, Big Data ומדע הנתונים (Data Science) הם מהנושאים החמים ביותר בעולם כיום. לנושאים אלו יש השלכות מהפכניות על חיינו בכל התחומים. התקדמות הטכנולוגיה, המחקר, המדע והתרבות הדיגיטלית מביאה למציאות בה כמויות עצומות של מידע נוצרות כל העת ע"י אנשים ומועלות לאתרים שונים ולרשתות חברתיות. כמו כן החברה עומדת בפני אתגרים של שימור המידע הנוצר. היכולת לאתר מידע רלוונטי, לאסוף, לעבד ולשמר אותו כדי להפיק ממנו תובנות ובעיקר לצפות את העתיד - הופכים להיות צרכים משמעותיים כמעט בכל תחום וארגון. המקום המרכזי בו הידע מתפתח הוא המרחב הדיגיטלי, אוקיינוס מידע דיגיטלי. מיומנויות שילוב של ידע ממקורות שונים, הן דיגיטליים והן פיזיים, מאפשרות הבנה מעמיקה של תופעות מזוויות שונות השלובות זו בזו. בעידן בו מתפתח וגדל העיסוק במחקר המשלב תחומים שונים, נדרשים מומחים לעמוד בפני אתגרים של הנגשת הידע ואיגומו באופן שישרת את מטרות החברה.

תכנית הלימודים במגמה מדגישה את המיומנויות החשובות הללו בצד הסוגיות התרבותיות והערכיות חברתיות במרחב הדיגיטלי. נושאים משמעותיים במערכות מידע והיכרות עם כלים מתקדמים, דרכי הצגת מידע שונות, התייחסות לחוויות משתמש, חדשנות, יצירתיות והמצאה עצמית הם חלק מהנושאים הנלמדים בה.

 

  • ידע בהבנת מהות המידע ותפקידו בחברה.
  • התמחות בשימוש בטכנולוגיות המידע והתקשורת.
  • יכולת לנתח מבני מידע, לפתח אסטרטגיות ומערכות לניהול, לגישה ולהפצת מידע.
  • מסוגלות להגיב לצורכי מידע של קבוצות צרכנים שונות.

פירוט נוסף על מטרות לימודיות, הנרכשות כבוגר במגמה זו, ניתן למצוא במסמך "מיומנויות דמות הבוגר" של משרד החינוך, שפורסם בינואר 2020  תחת הקטגוריות  הנ"ל:

  • אוריינות דיגיטלית
  • אוריינות מידע
  • אוריינות מתמטית 
  • אוריינות מדעית
  • אוריינות ביקורתית
  • התלמידים יכירו דרכים לאיתור מידע מדויק ומהימן  באינטרנט. מיומנות זו תשמש אותם כנקודת פתיחה טובה וכיתרון על פני מחפשי מידע ללא מיומנות זו.

  • התלמידים ישתפו מידע וידע באופן יעיל ומועיל עם סביבתם הקרובה (קשרים חזקים: חברים וידידים במעגלים שונים) והרחוקה כדי למצוא מענה לאתגרים הניצבים בפניהם.

  • התלמידים יארגנו את המידע והידע הרבים שברשותם, בדרך שתאפשר להם למצוא אותו בכל עת שיזדקקו לו, למרות היקפו הרב.

  • התלמידים יתרמו לעצמם ולקהילה בשימור מורשת העבר ושימור ידע של מומחים שסביבם.

  • התלמידים יכירו כלים ומיומנויות לפיתוח מחקרי ומעשי של מידע וידע חדשים, לטובת עצמם ולטובת הסובבים. וינתחו סוגיות תרבויות חברתיות וערכיות במרחב הדיגיטלי.

פירוט נוסף על מטרות חיוניות ערכיות, הנרכשות כבוגר במגמה זו , ניתן למצוא במסמך "מיומנויות דמות הבוגר" של משרד החינוך, שפורסם בינואר 2020  תחת הקטגוריות  הנ"ל:

  • אוריינות דיגיטלית
  • אוריינות מידע 
  • מיומנויות אוריינות שפתית
  • חשיבה ביקורתית
  • חשיבה יצירתית
  • מודעות עצמית
  • הכוונה עצמית
  • מודעות חברתית
  • התנהלות חברתית
  • אוריינות גלובלית.

משנת הלימודים תשפ"א נכנסת תכנית לימודים חדשה במקצוע המוביל.
המקצוע המוביל במגמה נלמד במהלך כיתות י' -יא' . ומהווה 70% מציון הבגרות.

הלימודים במקצוע כוללים בין היתר את הנושאים:
ניהול מידע- לימוד על בסיסי נתונים , אקסל למתקדמים
ניהול ידע- שימור ידע, פיתוח ידע, מעבר ממידע לידע סמוי
טכנולוגיות ניתוח וייצוג מידע- אינפוגרפיקה, אינפואתיקה, חשיבה ביקורתית.
דיגיטל- מדיה חברתית, חכמת ההמון, אפליקציות דיגיטליות
טכנולוגיות חכמות- חדשנות, יישומי בינה מלאכותית, IOT , טכנולוגיות איסוף מידע , Osint
עיצוב חוויות משתמש- בניית אתר, יסודות עיצוב UI, UX

בחינת הבגרות בכיתה יא' הינה בחינה מתוקשבת בה נדרש מהתלמיד ליישם ולנתח משימות בעזרת כלים שלמד במהלך לימודיו.

בכיתה י' התלמידים לומדים הערכה חלופית שמהווה 30% מציון הבגרות במקצוע המוביל.
היעדים של ההערכה החלופית הן לדעת להגדיר בעיה ולנסח שאלת חקר, וכן לבצע מחקר ראשוני.
ההערכה החלופית הינה עבודה מעשית בה התלמידים חווים מניסיונם וממשים את החומר התאורטי שנלמד.
מטרות ביצועיות לעבודה

  1. להגדיר בעיה, צורך או תופעה שניתן לחקור
  2. לזהות מקורות מידע מתאימים ללמידה
  3. לאתר מידע ולבצע ניתוח ראשוני של מידע זה
  4. להבנות את המידע והידע באופן סדור
  5. להסיק מסקנות ראשוניות על סמך מידע וידע

מחוון להערכה חלופית (פרויקטון)
מחוון מפורט לפרויקטון

פרויקט גמר  5 יח"ל בכיתה י"ב

יישום הלימודים במגמה בא לידי ביטוי במסגרת ביצוע פרויקט גמר (בהיקף 5 יח"ל), אשר במהלכו  התלמידים יישמו פרויקט בתחום הנלמד. התלמידים יגדירו שאלת מחקר, יזומו פעילות מעשית הקשורה לנושאי הלימוד, ויממשו את הידע שנלמד בתכנית הלימודים, התלמידים יבחינו בין פריטי מידע שונים ויעריכו את חשיבותם, התלמידים יתעדו את שלבי עבודתם כמקובל באקדמיה. פרויקט הגמר יתמקד בנושאים מתוך תוכנית הלימודים .

בשנת תשפ"א יפותחו חלופות נוספות מלבד עבודת חקר. 

מחוון להערכת פרויקט 5 י"ל 

מחוון עבודת חקר מפורט

בתי ספר שמעוניינים להגיש בקשה לפתיחת המגמה בבית ספרם נדרשים לפעול ע"פ ההנחיות הבאות:

  1. טרם הגשת בקשת פתיחת מגמה יש לבחון היטב את התאמת התלמידים למהות המקצוע ולתכניות הלימוד.

  2. הכנת תכנית הוראה תלת שנתית להוראת מקצוע המגמה בהסתמך על שעות המסגרת בכל מגמה.

  3. הערכות צוות הוראה להקמת המגמה – רכז מקצוע ומורים בעלי השכלה להוראת ההתמחות הרלוונטית. ניתן לפנות למפמ"רית לסיוע בחיפוש מורה.

  4. עיון בחוזר מנכ"ל המתייחס לפתיחת מגמה טכנולוגית.

  5. הגשת בקשה לפתיחת המגמה באמצעות אתר מוקד מקצוע 

  6. יש לצרף לבקשה את הטופס המצ"ב חתום על ידי הבעלות.

    • על גבי הטופס יש לציין מגמה מבוקשת "גילוי ואיתור מידע דיגיטלי".

    • סמל המגמה- 3610

    • בסעיף ההסמכה יש לציין בגרות.

    • הרכב תעודת ההסמכה המתוכנן יש לציין את מקצוע המבוא שנבחר, מקצוע המוביל הוא "גילוי וניתוח מידע- 789  ומקצוע ההתמחות הוא מידע וידע באינטרנט 785.

    • הרכב תעודת ההסמכה הוא כנ"ל- תעודת הסמכה 3.3.

    • עיקרי הציוד ההתנסותי הוא מעבדת מחשבים.

  7. לאחר הגשת הבקשה תתבצע בדיקה יסודית מול בית הספר, ולאחריה יוחלט האם לאשר את המגמה.

  8. עדכון לגבי אישור או דחיית הבקשה יתקבל דרך מערכת מוקד מקצוע ובהודעת דוא"ל .

יו"ר הוועדה פרופ' ניב אחיטוב
פרופסור אמריטוס באוניברסיטת תל אביב. בעבר, דיקאן הפקולטה לניהול, סגן נשיא ומנכ"ל האוניברסיטה ומייסד המכון לחקר האינטרנט. חבר בוועדה של האקדמיה הישראלית למדעים שמטרתה להציע תכנית לתואר אקדמי ב-Data Science, והכשרה בנושא לכל הסטודנטים בכל הקמפוס. מייצג את האקדמיה הישראלית בוועדת CODATA הבינלאומית.

מפקחת המגמה- הגב' רונית נחמיה

מתחום האקדמיה:

ד"ר אורית ציכנר - עוסקת בסוגיות חברתיות וערכיות במרחב הדיגיטלי. מובילה תחום שימוש נבון ברשת. פיתוח המגמה מתחילת דרכה.
ד"ר אלון הסגל- חוקר, מרצה וראש מרכז חדשנות. מתמחה בחדשנות חברתית, עסקית וארגונית מבוססת טכנולוגיות מידע ודיגיטל.
ד"ר יובל דרור - מרצה בבית הספר לתקשורת, סוציולוג וחוקר טכנולוגיה.
ד"ר משה לייבה - ראש הרשות ללמידה חדשנית, חוקר וסגל בכיר באקדמית תל אביב-יפו (תחום המחקר כריית נתונים בחינוך) וסמנכ״ל World ORT קדימה מדע
ד"ר הדר רונן - מרצה וחוקרת בתחום ממשק אדם מחשב HCI, ויזואליזציה של מידע וחווית משתמש
ד"ר ענבל יהב שנברגר - חברת סגל קבועה בפקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב. חוקרת בתחום data science
סיגלית עדני - מנהלת מרכז המידע למדעי החברה ולחינוך מכון סאלד
דרור אוברמן - ראש תחום חינוך, הספרייה הלאומית
ד"ר אורלי סימון - ראש אגף שירותי קהל הספרייה הלאומית

מתחום החינוך:

יעל גרינשפון - מנהלת תחום ארגון, פיתוח וניהול ידע, מינהל טכנולוגיות מידע, משרד החינוך.
אהרון בן שימול - מנהל אגף חדשנות בעיריית חולון
אתי שמואלי- מנהלת את המגמה "גילוי ואיתור מידע דיגיטלי" בתיכון בליך בר"ג. מורה ומגישה לבגרויות במגמה בשלוש השנים האחרונות.
לזלי סלומון - מדריכה ארצית במגמה ומורה בשני בתי ספר
שי גרשון - מנהלת תחום חדשנות טכנו-פדגוגית רשת חינוך עתיד
גלית גולדברגר - מנהלת המכון לחדשנות בחינוך על שם גורלניק ברשת אורט
יואל רוטשילד - סמנכ"ל אורט ישראל למו"פ ולהכשרה.

מתחום הממשלה:

נאור מורג- ראש יחידת מידע ומודיעין עסקי במכון היצוא.

מתחום הצבא:

רס"נ ליאור שפיגלר - ראש מדור ניהול מידע וידע בחיל האוויר
רס"נ דור כהן - חיל תקשוב

מתחום התעשייה:

ד"ר מוריה לוי - בעלת חברה לניהול ידע ודיגיטל ומרצה באונ' בר אילן
עדי חן מנקר - מנהלת ידע בתעשייה האווירית
ישראל פרץ - מומחה ללמידה דיגיטלית באינטרנט- סמנכ"ל yschool
נורית כהן אינגר- מנהלת פיתוח ומערכות מידע סא"ל במיל' בתפקידה האחרון chief Data Officer של אגף התקשוב​

רונית נחמיה -  ממונה על התאמת מערכת החינוך למאה ה-21
ומפקחת על מגמת גילוי ואיתור מידע דיגיטלי. 050-6283909


 

נעמה מרוז -  מטמיעה,  052-2512064 
naamameroz@gmail.com

פרטים ליצירת קשר

רונית נחמיה

מפקחת מגמת גילוי ואיתור מידע דיגיטלי

כתובת דוא"ל: ronitne@education.gov.il