דלג על פקודות של רצועת הכלים
דלג לתוכן ראשי
mainContent

מגמת הנדסת בנייה ואדריכלות

​דבר המפמ"ר

מגמת הנדסת בנייה ואדריכלות היא המקום בו עיצוב וחדשנות משנים את המקום בו אנו חיים. הלימודים במגמה מפגישים את התלמידים עם תחומי הבנייה והעיצוב ומקנים להם כלים להתפתחות מקצועית באחד הענפים המובילים, הכלכליים והיצירתיים ביותר.
במגמה קיימות שתי התמחויות לבחירה: באדריכלות ובהנדסת בניין.

למי מיועדת המגמה?
לתלמידי תיכון יצירתיים שאוהבים לתכנן ולעצב תוך יישום ולמידה של טכנולוגיות מתקדמות.
למה כדאי ללמוד במגמה?
הלימודים במגמה מאפשרים פתוח היצירתיות והראיה המרחבית במהלך יצירת מבנה במרחב, תוך שימוש בכלים עיצוביים וטכנולוגים חדשניים ומגוונים ובהם תוכנות שרטוט ומידול עכשוויות. במקביל ללימודים ההתנסותיים, התלמידים לומדים יסודות תיאורטיים בהנדסה או באדריכלות ועיצוב.
מה כוללים הלימודים?
הכרות עם עולם התכנון והבנייה. לימוד תכנים עיוניים רלוונטיים. לימוד תוכנות דו ממד ותלת ממד מתקדמות. בנוסף ישתתפו בסדנאות התנסותיות בתכנון מבנים בסביבה מתוקשבת: בהתמחות באדריכלות - התנסויות בתכנון אדריכלי ובעיצוב פנים. בהתמחות בהנדסת בנין - התנסויות בתכנון הנדסי של מבנים. סיורים אדריכליים.
למה זכאים הבוגרים?
בוגרי המגמה הזכאים לתעודת בגרות, יוכלו להמשיך את לימודיהם במוסדות להשכלה גבוהה. בוגרים שיבחרו ללמוד בפקולטות להנדסה אזרחית ולאדריכלות, עשויים לקבל פטור מקורסים מסוימים ובונוס בהסתמך על לימודיהם במגמה ובהתאם למדיניות המוסד בו ילמדו. קבלת מקדם הטבה (בונוס) בגין מקצוע המגמה משתנה בכל מוסד להשכלה גבוהה. באחריות התלמיד להיכנס לאתרי הרישום במוסדות להשכלה גבוהה ולוודא את הנושא. משרד החינוך לא אחראי על קבלת מקדם הטבה (בונוס) במוסדות להשכלה גבוהה.
בוגרי המגמה יוכלו להמשיך את לימודיהם - טרם גיוסם לצה"ל – לשם קבלת תואר "הנדסאי אדריכלות" או "הנדסאי בניין- בהתמחות בקונסטרוקציה", במסגרת העתודה טכנולוגית (הקבלה לעתודה הטכנולוגית היא בהתאם להחלטות צה"ל) . הנדסאי אדריכלות והנדסאי בניין ממלאים תפקידי תכנון, פיקוח וביצוע והם מהווים גורם חשוב בענף הבנייה, מהענפים המובילים בכלכלה הישראלית.
משרד החינוך אינו אחראי על נושאים הקשורים לגיוס לצה"ל או לקדימות לשירות ביחידות מסוימות. כל בירור צריך להיעשות מול גורמי צה"ל המוסמכים.
בברכה,
ד"ר אהרון שחר
מפמ"ר מגמת הנדסת בנייה ואדריכלות

הלימודים בתיכון

​הלימודים בתיכון מורכבים משלושה נדבכים: מקצוע מבוא מדעי, מקצוע מוביל ומקצוע התמחות.

  • מקצוע מדעי: מקצוע מדעי (פיסיקה, כימיה, ביולוגיה, מדע וטכנולוגיה לכל).
  • מקצוע מוביל: טכנולוגיות הבנייה (מורכב מהמקצועות "תורת הבנייה" ו"יישומים בטכנולוגיות הביניה".
  • התמחות באדריכלות: (שבה נלמדים המקצעות - יסודות באדריכלות, תולדות האדריכלות ויישומים באדריכלות).
  • התמחות בתכנון הנדסי של מבנים: (שבה נלמדים המקצעות – חישוב סטטי של מבנים וסרטוט הנדסי של מבנים).

​האדריכלות והבנייה הם תחומים דינמיים המתחדשים ללא הפסק בשיטות, תפיסות, רעיונות וחומרים. שינויים המושפעים מהיבטים חברתיים, פוליטיים, כלכליים, ותרבותיים, רעיוניים ואסתטיים, וכמו כן בעיות סביבתיות והתנהגות אנושית.

תחום האמנות, הדגמים והצורות - יצירי הטבע ומעשה ידי-אדם המשמשים מקורות השראה למעצבים מתחומים שונים. לימוד הפרספקטיבה ההיסטורית של תחומי העיצוב והאדריכלות והאמנות, מאפשרים לבחון את טבעו המורכב של המקצוע, את היבטיו השונים ואת קשרי הגומלין ביניהם.

תוכנית הלימודים במגמה מיועדת לחשוף את התלמידים לתחומי הבנייה והאדריכלות באמצעות הכרת מאפייני מבנים שונים ומרכיביהם, ולמידת תהליכי העיצוב, התכנון והבנייה הנדרשים לשם הקמתם.

בלימודי ההנדסאים והטכנאים מושם דגש על לימוד המשלב באופן מיטבי בין ידע עיוני ומעשי ולפתח אצל התלמידים את היכולות לעצב, לתכנן, לבצע ולבקר קונסטרוקטיבית את תוכניות וביצוע.

 במהלך הלימודים מתוודעים התלמידים לתהליכי הקמת המבנה - מניסוח הפרוגרמה, ניתוח סביבה, תכנון - המסתמך על אופי הסביבה, תרבות, תקנים ותקנות, שיקולים טכנולוגים, ארגונומיים והגורם התכליתי-פונקציונלי. תוך הדגשת הממשי-קונקרטי מצד אחד והעיוני-ביקורתי מצד שני.- ביצוע וחומרי הבנייה הנדרשים.

במהלך הלימודים מגבשים התלמידים את הרעיון היצירתי הייחודי שלהם לתכנון ובניית המבנה תוך שימוש באמצעי ביטוי גרפיים קלאסיים ואמצעים דיגיטליים חדשניים.


סופו של תהליך הלימוד הוא ביצירה האישית - ביצוע פרויקט או עבודת גמר. 

  • ​הקניית ידע על העולם החזותי וכלים להבנת השפה החזותית.
  • לימוד מקורות ההשראה ההיסטוריים, יצירי הטבע ומעשה ידי-אדם, המשמשים אדריכלים בעת תכנון מבנה.
  • הכרת עקרונות ותהליכי התכנון מבנה – כדוגמת שילוב בין האסטטי לפונקציונלי.
  • הכרת החומרים השונים שנעשה בהם שימוש בעת בניית בניין.
  • הקניית יידע על תהליך הקמתו של בניין על מרכיביו השונים והבנת תפקודם, וידע על תהליכים וחומרים הכרת שיטות טכנולוגיות שונות.
  • התנסות בכלים הממוחשבים המסיעים לאדריכל ולבנאי בעת תהליכי – העיצוב, התכנון והבנייה.
  • התנסות בתהליכי התכנון וההקמה של מבנים שונים תוך איתור צרכים ורצונות - מניסוח הפרוגרמה, ניתוח הסביבה, קביעת טכנולוגיות ביצוע ועד כתהליך יצירתי ייחודי לכל אחד מהתלמידים.
  • עידוד מתן ביטוי לרעיונות ותפיסות אישיות במהלך עיצוב ותכנון של מבנה.
  • פיתוח חשיבה יצירתית תוך מתן מענה לצרכים ורצונות הלקוח ויכולת להתמודד עם סוגי עיצוב, תכנון ובנייה שונים.
  • עידוד יצירת סינרגיה בין הידע העיוני ליכולות הפרקטיות.

​אצל בוגרי המגמה יקודמו היכולות הערכיות הבאות:

  • יישום
    יכולת ליישם ידע עיוני וידע התנסותי שנרכשו, במהלך תכנון וביצוע של מבנה – הכרת פתרונות התכנון האפשריים, שיטות הבנייה והחומרים שניתן לבחור ביניהן.
  • מקוריות
    מתן פתרונות חדשים ולא צפויים לאתגרים טכנולוגיים.
  • אוריינות דיגיטלית והערכת מידע
    יכולת לבצע /בדיקות/חיפושים/ השוואות בעזרת רשת האינטרנט והערכה ביקורתית של המידע המתקבל.
  •  אוריינות דיגיטלית יישומים
    שליטה מיטבית ביישומים ייעודיים להנדסת בניין ואדריכלות.
  • ניתוח, השוואה והחלטה 
    יכולת לנתח פתרונות תכנוניים והנדסיים מוצעים מנקודות מבט שונות ואת ההשלכות על התכנון, עיצוב או הבנייה ולקבל החלטה אופטימלית בבחירה.
  • למידה עצמית
    יכולת להתמודד עצמאית עם תכנים חדשים ועדכניים במהלך הלימוד – במיוחד בעת ביצוע מטלות בסדנא.  

​מקצוע מוביל: טכנולוגיות הבנייה בהיקף של (70%) או (100%) שמהווים 5 יח"ל

לימודי המקצוע המוביל משותפים לשתי ההתמחויות במגמה
מקצועות הלימוד: "תורת המבנים" ו"יישומים בטכנולוגיות הבנייה".
משך הלימודים: שנתיים – כתות י' - י"א
מטרות עיקריות של תוכנית הלימודים במקצוע "תורת המבנים":

  • הכרת תהליך הקמתו של בניין ומרכיביו השונים והבנת תפקודם.
  • הקניית ידע על אודות החומרים המשמשים לבנייה ותכונותיהם.
  • הכרת שיטות וטכנולוגיות בנייה שונות.
  • הקניית הרגלי עבודה, יוזמה ומיומנות בביצוע מטלות עצמאיות, יכולת לחקור.
  • לקטלג, למיין, להשוות ולהקיש היקשים מהחומר שנאסף.

מטרות עיקריות של תוכנית הלימודים במקצוע "יישומים בטכנולוגיות הבנייה":

  • הכרת יסודות ההנדסה התיאורית.
  • לימוד והתנסות בשרטוט טכני.
  • הכרתה עקרונות השרטוט האדריכלי והתנסות בו.
  • לימוד הקשר בין השרטוט הטכני לאדריכלי.
  • התנסות בשרטוט מערך תוכניות.
  • לימוד והתנסות בתכנות מחשב שימושיות באדריכלות, כדוגמת אוטוקאד.

תוכניות הלימוד המתואמות במקצוע המוביל

מקצועות ההתמחות – בהיקף של 3 או 5 יח"ל

אדריכלות:

א' – "יסודות התכנון האדריכלי"; ב' – "תולדות האדריכלות; ג' - "יישומים באדריכלות"
משך הלימודים: שלוש שנים – כתות י' - י"ב

מטרות עיקריות של תוכנית הלימודים במקצוע "יסודות התכנון האדריכלי":

  • לשפר את יכולת התבוננות, ההבחנה והבנה של העולם האדריכלי הסובב במגוון הקשרים.
  • להקנות הכרות, הבנה ומיומנות ניתוח באמצעות מושגים אדריכליים עיוניים, צורניים, חומריים, תפקודיים, היסטוריים ועוד.
  • לעודד התייחסות ביקורתית לעולם הסובב.
  • להקנות הבנה ומיומנויות שימוש באופני הייצוג התקני והחופשי.
  • ליצור תשתית לחשיבה תכנונית באמצעות תרגילים טרום תכנוניים.
  • לחנך לעבודה עצמית ועבודה בצוותים, כולל התמדה בעבודה מונחית לאורך זמן.

מטרות עיקריות של תוכנית הלימודים במקצוע "תולדות האדריכלות":

  • להקנות ידע והבנה של ציוני הדרך בתולדות האדריכלות של תרבויות המערב, למן ראשית העת החדשה ועד ימינו.
  • להצביע על ההקשרים התרבותיים וההיסטוריים שהשפיעו על התפתחות האדריכלות במהלך התקופות השונות, כגון: הקשרים דתיים, פוליטיים, חברתיים, פילוסופיים, מקצועיים (מבחינת המעמד, הגישה והמהות).
  • להקנות מושגי יסוד וכלים לניתוח בניינים ומכלולי בניינים על-פי תבחינים הנגזרים משפת האדריכלות (כגון: מבנה, חללים, יחסי פנים-חוץ, ממדים, יחסי גדלים, עיטור, יחס הבניין לסביבה), תוך שימוש בעזרי הדמיה.
  • לאפשר יכולת ניתוח של הגורמים הטכנולוגיים (חומרים, שיטות בנייה, עקרונות מבנה), שהשפיעו על התפתחות תחום האדריכלות.
  • לפתח יכולת ניתוח והשוואה בין בניינים מתקופות שונות ומתרבויות שונות ולזהות מקורות השראה מתקופות מסוימות שהשפיעו על התפתחות האדריכלות בתקופות אחרות.

מטרות עיקריות של תוכנית הלימודים במקצוע "יישומים באדריכלות":

הערה: יישומים באדריכלות הוא מקצוע יישומי וחווייתי במהותו. המקצוע "יסודות התכנון האדריכלי" מספק את הרקע העיוני להתנסות התלמידים.

  • לחוות את מושג החלל על ידי יצירת חלל (לא בהכרח חלל סגור או חדר).
  • להכיר את מידות האדם, את תנועותיו ואת המרחב הדרוש לו לפעילותו ולהבין שיש צורך בהתחשבות מתמדת במידות האדם לכל פעולה תכנונית.
  • להכיר את העיצוב הדו-ממדי ואת השלכותיו על המבנה האדריכלי, תוך התנסות יצירתית.
  • להמחיש את הקשר בין - חומר הבנייה, האפשרויות הטכניות לעבוד אתו והצורה המתקבלת ממנו.
  • להתנסות בדרכי תיאור אדריכלי שונות משרטוט.
  • להתנסות בתהליך העבודה דל האדריכל על כל שלביו.

קבצי אוגדנים ותוכניות לימודים

אוגדני שעות

אדריכלות
הנדסת בניין

תוכניות לימודים

מקצוע מוביל טכנולוגיות הבנייה
מקצוע מוביל טכנולוגיות הבנייה תוכנית הלימה

התמחות הנדסת בנייה

תכנון הנדסי של מבנים-שרטוט

התמחות אדריכלות

אדריכלות א יסודות התכנון האדריכלי
אדריכלות א יסודות התכנון האדריכלי - תוכנית הלימה
אדריכלות א מדריך למורה
אדריכלות ב תולדות האדריכלות
אדריכלות ג יישומים באדריכלות

​מקצוע מוביל: טכנולוגיות הבנייה

לימודי המקצוע המוביל משותפים לשתי ההתמחויות במגמה
מקצועות הלימוד: "תורת המבנים" ו"יישומים בטכנולוגיות הבנייה".
משך הלימודים: שנתיים – כתות י' י"א
בחינות בגרות:
בסיום כיתה י"א התלמידים נבחנים ב:

  • בחינה חיצונית במקצוע "תורת המבנים" – בהיקף של 3 יח"ל , סמל שאלון 827381 (משקל הציון במקצוע המוביל - 70%)
  • בחינה פנימית (ההערכה בית ספרית של פרויקט) במקצוע "יישומים בטכנולוגיות הבנייה" – בהיקף של 2 יח"ל, סמל שאלון 827283 (משקל הציון במקצוע המוביל - 30%)

התמחויות: "אדריכלות" ו"תכנון הנדסי של מבנים"

אדריכלות:
התלמידים מגנים בתום לימודיהם על:

  • פרויקט גמר שביצעו בהיקף של 3 יח"ל – סמל שאלון 812387
  • או על עבודת גמר שביצעו בהיקף של 5 יח"ל – סמל שאלון 812589.

תכנון הנדסי של מבנים:
התלמידים מגנים בתום לימודיהם על:

  • פרויקט גמר שביצעו בהיקף של 3 יח"ל – סמל שאלון 882387
  • או על עבודת גמר שביצעו בהיקף של 5 יח"ל – סמל שאלון 882589.

להלן ריכוז הבחינות במגמה בתיכון

הלימודים במכללה

​הלימודים במגמת הנדסת בנייה ואדריכלות במכללה מכשירים הנדסאים וטכנאים להיות בעלי מקצוע המשלבים באופן מיטבי בין ידע עיוני ומעשי. כאלה המסוגלים לעצב לתכנן ולבצע וגם לבקר את שלושת האחרונים.
התוכנית מבוססת על עקרונות הטכנולוגיה והידע המודרנית העכשוויים הקיימים בהנדסת בניין ובאדריכלות. . במהלך הלימודים נעשה שימוש נרחב בסביבות ממוחשבת עכשוויות מתקדמות. בתום הלימודים יוסמכו התלמידים כטכנאים והנדסאים על פי ההתמחות בה בחרו
התוכנית משלבת בין לימודים עיוניים ולימודי התנסות בסדנאות ממוחשבות.
יישום תכנית הלימודים במגמות בנייה ואדריכלות חייב להתאים ולשנות את תכניות הלימודים גם בחטיבה העל תיכונית. בתקופה שבה שינויים טכנולוגיים, חברתיים וכלכליים הנם תהליך דינאמי בלתי פוסק, ולכן עלינו ללמוד לחיות בתהליך מתמיד של שינוי.
החשיבות של שילוב התיאוריה בעבודה המעשית של הנדסאי רבה ביותר, היות והעיסוק בחללו מרחב כולל את הסביבה הבנויה בכללה ועד לעיצוב פרטים בכל הקשור לפנים המבנה, על פי הדרישות והצרכים של הלקוח, לצד חישובים סטאטיים היבטים פיזיקאליים והגבלות התכנון של הרשויות. האדריכלות חייבת לשלב בין אסתטיות, מבניות ופונקציונליות

התמחות הנדסאי באדריכלות

מטרות תכנית לימודים במקצוע תכנון אדריכלי 

  • להקנות כושר חשיבה תכנונית.
  • לגרום מוטיבציה למחשבה עצמית יצירתית.
  • לפתח יכולת קבלת ביקורת וביצוע הנחיות.
  • לקנות ידע בעיצוב חזיתות.
  • לבטא רעיונות בצורה גרפית, בהירה וברורה, תוך שימוש נכו בחומרים, טכנולוגיות ועיצובים מקוריים.

מטרות עיקריות של תכנית הלימודים במקצוע תורת הבנייה

  • הבנת המבנה, כיצד הוא ניתן להיעשות וכיצד הוא יכול לתפקד,
  • הנחלת תפיסת המבנה כאוסף מערכות, בעלות תפקידים שונים, הפועלות יחד במשולב,
  • הכרת האלמנטים השונים של המבנה תוך הדגשת הקשר והשיתוף שבין האלמנט הנלמד לשאר האלמנטים
  • הבנה כיצד האלמנטים השונים של הבניין ומערכותיו השונות באו לידי ביטוי במבנים מתקופות שונות וממקומות שונים.
  • הכרה שהאלמנט המבני נושא לעיתים משמעות ארכיטקטונית מעבר לתפקיד הנדסי הבסיסי שלו.

מטרות עיקריות של תכנית הלימודים במקצוע תכנון פרטי בניין

  • הבנת והכרת הבניין על פרטיו השונים.
  • רכישת ידע והתנסות בחומרי ובטכנולוגיה של הרכיבים.
  • הבנת חשיבות הפרט כאלמנט המשקף את הידע הטכני ואת הכישרון העיצובי.
  • הבנה שתכנון הפרט הוא מסר אל המבצע שדרכו מועבר כל המידע הדרוש לשם ביצועו.
  • התנסות מרובה בתכנון הפרטים השונים – תוך עידוד מידה רבה של כושר המצאה ויצירתיות.
  • בדיקה בתום תכנון שהעקרונות הנזכרים קודם באו לדי מימוש.

מטרות עיקריות של תכנית הלימודים במקצוע סטטיקה ותכן הנדסי

  • חישוב הכוחות פנימיים במבנה הנובעים מהשפעות חיצוניות.
  • הכרה ותרגול של משוואות החוקים הבסיסיים של חוזק חומרים.
  • לימוד שיטות לתכנון מבניים מבטון מזוין ומפלדה.
  • הקניית ידע בהשפעות עומס רוח ורעידות אדמה על הכוחות הפנימיים במבנים.

קבצי אוגדן שעות ותכניות לימודים

מידע כללי על תכניות הלימודים
תכנית לימודים למקצוע תכנון אדריכלי
תכנית לימודים למקצוע תורת הבנייה
תכנית לימודים למקצוע תכנון פרטי בניין
תכנית לימודים למקצוע סטטיקה ותכן הנדסי

אדריכלות הנדסאים

בחינות חיצוניות

  • תחיקת הבנייה ה' סמל שאלון: 712003
  • תכנון אדריכלי ופרטי בניין סמל שאלון : 712921
  • תורת הבנייה לאדריכלים סמל שאלון : 712923
  • חומרי בנייה ה' סמל שאלון : 712001

פרויקטים

  • הגנה על פרויקט גמר הנדסאים שאלון מספר 712928
  • מעבדה באדריכלות ה' שאלון מספר 712926

הנדסת מבנים הנדסאים

בחינות חיצוניות

  • סטטיקה וחוזק חומרים סמל שאלון: 712931
  • קונסטרוקציות בטון סמל שאלון: 712933
  • ארגון וניהול הבנייה סמל שאלון: 712915
  • תכנון הנדסי ה' סמל שאלון: 712917

פרויקטים

  • הגנה על פרויקט גמר הנדסאים שאלון מספר
  • מעבדה באדריכלות ה' שאלון מספר

מידע כללי

​בקרוב

ד"ר אהרון שחר -  מנהל האגף למגמות מדעיות הנדסיות ומפמ"ר מגמת בנייה ואדריכלות 

 0733936641  ahronsh@education.gov.il


גדי ליגטי - מדריך ארצי 

 050-5647510 ligati.gad@gmail.com

 
אדר' דפנה ארבל - רכזת השתלמויות, ימי עיון ואתר המגמה

 052-2422228 dafna.arbel@gmail.com 
 
 
עידו גזית - מטמיע תחום הנדסת בניה

 1-80038-38-17 ido83gazit@gmail.com‏

 

השתלמות מקוונת בהוראה חדשנית תפתח ב 14/07/2020


לצפייה בהזמנה להשתלמות
לצפייה בדף מידע
 

השתלמות מקוונת בהוראה חדשנית תפתח ב 14/07/2020


לצפייה בהזמנה להשתלמות
לצפייה בדף מידע

השתלמות מתוקשבת בכלים מתקדמים - אפריל 2020


הזמנה להשתלמות

סדנה במידול בבנייה

הזמנה ליום עיון - סדנה בתוכנות מידול באדריכלות 18/12/17

יום העיון בבנייה ירוקה התקיים ברמת הנדיב ב-26.7.17


 לצפייה בהזמנה ליום העיון
 לצפייה בתמונות מיום העיון