דלג על פקודות של רצועת הכלים
דלג לתוכן ראשי
mainContent

מגמת תחבורה מתקדמת

​דבר המפמ"ר

בעשור האחרון מתרחשת מהפכה טכנולוגית העולם התחבורה המתקדמת עם מיקוד של טכנולוגיית היי טק ופיתוחים פורצי דרך שהעניקו קפיצת דרך משמעותית לתחום שהפך להיות במרכז הפיתוחים הטכנולוגיים העולמיים.

לפני כשנתיים הוקמה המגמה לתחבורה מתקדמת במטרה לתת מענה חינוכי טכנולוגי בהלימה לקידמה המואצת בתחום האוטומוטיבי הנחשק .כלי הרכב העכשוויים והעתידיים עתירי אלקטרוניקה ומחשוב, כאשר המגמה ההולכת וגוברת היא להפוך את הרכב לאוטונומי יותר ויותר כלומר מרכב הנשלט על ידי נהג לרכב חכם המפוקח על ידי נהג כמו כן המערכות הולכות והופכות למתוחכמות יותר ויותר – מערכות עתירות חיישנים ומערכות בקרה ממוחשבות ובמסגרת הגאווה הלאומית הישראלית שמרבית חברות ההי טק והסטארטאפ העוסקות בכך מקורן בארץ וקיים שיתוף פעולה עם המגמה כמו גם עם עולם התעשייה של מרכזי הרכב , היבואנים , מרכזי חקר אקדמיים וצה"ל.

המגמה יצאה החל משנה"ל תש"פ עם תכניות לימוד חדשות שעוצבו והתגבשו על ידי וועדת מקצוע המורכבת אנשי אקדמיה, חינוך, תעשייה משרדי הממשלה הרלוונטיים ונציג מכל היבט הנוגע בתחום , תכני הלימוד שילמדו והמיומנויות שירכשו במהלך הלימודים במגמה לתחבורה מתקדמת יעניקו ללומדים בה בסיס עיוני ויישומי במערכות רכב חכמות שיאפשרו לבוגרים לפתח את יכולות רצונות ותחביבים ויתקדמו לחושבים יצירתיים ועצמאיים תוך רכישת יידע , מיומנויות וערכים.
לסיכום ,אנו במנהל המדע והטכנולוגיה במשרד החינוך שואפים להכין את בוגרינו למציאות הטכנולוגית של המחר עם תכני לימוד מרתקים וטכנולוגיה מוטת עתיד.

עדן נסים,
ממונה על ההוראה במגמת תחברה מתקדמת

מבנה הלימודים במגמה בתיכון

  • מקצוע מבוא: מקצוע מדעי (פיסיקה, כימיה, ביולוגיה, מדע וטכנולוגיה לכל)

  • מקצוע מוביל: מדעי תחבורה מתקדמת

  • מקצועות התמחות:

    • 3710: יישומי אוטו-טק
    • 3720: הנדסת אוטו-טק
    • 3730: תכנות אוטוטק ( תכנית עתידית בשיתוף מגמת אלקטרוניקה)

תיכון

​הרכב המודרני עובר בעשור האחרון שינויים גדולים הנובעים מתפיסה טכנולוגית הרואה בכלי הרכב מכלול טכנולוגי שלם המורכב מתת-מערכות המקושרות ביניהן ופועלות יחדיו. איש מקצוע העוסק כיום בתחום הרכב נדרש לידע ולכישורים רב-תחומיים (מולטי- דיסציפלינאריים) המקנים יידע רחב המגוון היבטים טכנולוגיים והמאפשרים לאבחן תקלות, תחילה, ובהמשך לתקנן. המגמה מציעה היום לימודים המשלבים מדע וטכנולוגיה בתחומים מגוונים, שיש להם נגיעה ישירה לענף האוטומוטיבי : מדע החומרים, מיקרואלקטרוניקה, מערכות פיקוד ובקרה, מיקרו-מחשבים, רובוטיקה, ננו-טכנולוגיה ועוד. תכנית הלימודים במגמה מדגישה את המיומנויות החשובות ומאפשרת לתלמידים לרכוש ידע בתחום הגדרת וניהול רשתות ואבטחת מידע בדגש על המיומנויות החשובות בתחום תוך שימוש והיכרות עם כלים מתקדמים, טכנולוגיות שונות והסמכה מתאימה תוך רכישת יידע ,מיומנויות וערכים.

  • להעניק לתלמידים כלים למימוש עצמי תוך פיתוח מצוינות בתחום הטכנולוגי עם סביבה ותכני לימוד מרתקים ובהלימה לקידמה בעולם הייטק. 
  • להכשיר בוגרים העומדים בתנאי הקבלה להמשך לימודים טכנולוגיים ואקדמיים במכללות ובמוסדות להשכלה גבוהה. 
  • לפתח בקרב הלומד חשיבה יצירתית תוך הנעה לשיפור ופיתוח מערכות מתקדמות ונדרשות בתחבורה מתקדמת תוך חיזוק טווח רחב של כישורי חשיבה מסדר גבוה ומיומנויות מוטות עתיד.

יש בכוחה של התכנית לפתח מערכת המאפשרת להתפתח במסלולי ההסמכה המקצועית מכל הרמות, מענה לצרכים המאופיינים על ידי המדינה, התעשייה, המשק וצה"ל. המערכת תאפשר עדכונים ופיתוח הטכנולוגיה המתקדמת בארץ ובעולם.

​בוגרי המגמה יהיו אנשים בעלי  היכולות הבאות:

  • יכולת שפתית גבוהה - הבנת מושגים ברמה המקצועית ובשפה זרה (אנגלית) והתמודדות עם ספרות טכנית.
  • יכולת למידה עצמית -  פיתוח מחשבתי, סקרנות ויצירתיות ומתן פתרונות לאתגרים טכנולוגיים.
  • יכולת לראייה מערכתית - עם יכולת ליישם כלים נרכשים.
  • יכולת מקצועית - אל מול האתגר הטכנולוגי שהעתיד מזמן תוך רכישת יידע, מיומנויות וערכים.
  • יכולות אלו יאפשרו לבוגרים להתמודד עם אתגרים טכנולוגים עתידיים ולהשתלב בעולם ההייטק בכלל והתחבורה החכמה והמתקדמת בפרט.

מפמ"ר / יו"ר הועדה - מר עדן נסים מפמ"ר מגמת תחבורה מתקדמת

עורך מדעי ויועץ אקדמי - פרופ' ראובן כץ הפקולטה להנדסת מכונות טכניון

 מרכזי הועדה - עומר בן הרוש, יוסי ברגיג - מדריכים ארציים

 חברי הועדה

  • ד"ר אהרון שחר- מנהל אגף מגמות טכנולוגיות   
  • עודד רייכספלד- מנהל מקצוע במגמה                       
  • מוטי שמכה - מדריך ארצי ומרצה במכללות        
  • קובי אביטל- סמנכ"ל מחקר ופיתוח איגוד המוסכים      
  • חגית אליאס - מנכ"לית מומנטום, יבואני הרכב       
  • ענאן חרבאוי - משרד התחבורה      
  • הימת יונס - היחידה לתחליפי דלקים ותחבורה חכמה 
ייעוץ מקצועי
  • נחום לסקי - מנהל טכני UMI  
  • צדוק יהושע - מצ"ט המינהל לחינוך התיישבותי 
  • בעלי תפקידי פיקוד, אגף טכנולוגיה צ. ה. ל 
  • יועצי מחלקות הדרכה יבואני רכב 
  • בעלי תפקידים רלוונטיים מהאקדמיה והמכללות בתחום
שם / מיילתפקידטלפון
עדן ניסיםמפמ"ר0506234953
מוטי שמקהמדריך0528393469
הדס לוימדריך0505650565
מישל שנארהמדריך0507646367
יוסי ברגיגמטמיע0522755061
שלמה שרמרמטמיע0504675573
דוד אורןמטמיע0503059923
ג'ורג' מטרמתנדב0523341165
אייל והבימדריך0529525605
ראכז מסארווההטמעה ארצית במגזר דוברי ערבית0523320004
עומר בן הרושמטמיע0508918188
אורנה ירקוןמטמיעה0549933401
עליזה גורמטמיעה0506234969
קרן שגיאמטמיעה0507620077
עודד רייכספלדאחראי מרב"ד0504041342
אייל דרימטמיע0549930580
שמואל כהןמטמיע0504456051
יונה הנדלראש יחידת מתנדבים0528322026
מוחמד געאביסמטמיע0525507344

הפעילות במעבדות מגמת תחבורה מתקדמת, בכל שכבות הגיל (כיתות ט' עד יב'), היא אבן יסוד בהוראת מקצועות תחבורה מתקדמת, ההתנסות במעבדות תופסת מקום מרכזי בתכנית הלימודים ומשולבת באופן שוטף וקבוע בתהליך ההוראה. הלמידה במעבדה דורשת התמקצעות בכללי הבטיחות הנהוגים במעבדה הבית ספרית, כללי בטיחות במוסך וכללי בטיחות כללים: חשמל, שימוש בחומרים שונים, מכלים, דלקים וכיוצ"ב.

בחוזר זה מצורף קישור (אתר המנהל למדע וטכנולוגיה) לכללי הבטיחות המחייבים במעבדות. בקישור מפורטים כללי הבטיחות וההנחיות ללמידה ולעבודה במעבדות תחבורה מתקדמת הן בעברית והן בערבית.

כללים אלה חלים על כל סביבת למידה בבית הספר שמתקיימים בה ניסויים ותרגול במקצוע תחבורה מתקדמת.. אם אין אפשרות לקיים את הוראות הבטיחות בסביבת הלמידה, אין לבצע את ההתנסות ויש לדווח על כך בכתב למנהל ביה"ס ולמדריך הפיקוח הבית ספרי. החוזר כולל פירוט של תנאי הבטיחות המחייבים והכללים, בנוסף לאלו האחרונים, ככל שישנם הנחיות בטיחות ספציפיות למעבדה בבית ספר מסוים, יש להוסיף על הכללים המחייבים את הכללים הספציפיים. 

לפני כניסה תלמידים למעבדות, באחריות רכז המגמה לוודא שהתלמידים למדו את כללי הבטיחות.
כבר כעת מובהר שיש לבצע את הלמידה בכל שנה מחדש (גם תלמידי יא' ותלמידי יב' שלמדו בטיחות בשנה"ל הקודמת, ילמדו שוב את הכללים ויבחנו).

בסיום הלמידה, התלמידים יבחנו במבחן בטיחות הכולל לפחות 30 שאלות רבות תשובה (אמריקאי).

תלמיד שציונו במבחן יהיה נמוך מ -70  יחזור וילמד מחדש את הנושאים שאינם ניהרים לו ויבצע בחינה חוזרת.

באחריות רכז המגמה לשלוח את ציוני הבחינה למדריך הפיקוח ולוודא תיוק הבחינה בתיק האישי של התלמיד.

בכל בירור או שאלה ניתן לפנות גם ישירות להדס לוי – מדריך הפיקוח האחראי על תחום הבטיחות במגמה . פרטי התקשרות במצגת הפיקוח באוגדן זה.

מומלץ להיכנס למחיצת המגמה שלנו באתר המינהל ולקרוא בעיון את כללי הבטיחות המפורטים והמתעדכנים מעת לעת , כמו כן ניתן להדפיס חומרי הסברה ופירסומים.  

לכללי הבטיחות במעבדות תחבורה מתקדמתבאתר מנהל למדע ולטכנולוגיה:

תכניות הלימודים

​כחלק מהראייה מוטת עתיד, התאמנו  את תכנית הלימודים לתלמיד ולא את התלמיד לתוכנית הלימודים. חשוב לנו שכל תלמיד הלומד תכנית זו יצלול לתוך חוויה טכנולוגית מרתקת המקנה גם מיומנות והצלחה.

 התכנית מציעה שני מסלולי למידה' וזאת על פי רמת התלמיד והחשיפה לעולם התוכן המתקדם , כל תלמידי המגמה ילמדו במסלול מסוים לפי מקצוע ההתמחות שלהם כדי להבטיח התאמה בין התכניות ויצירת רצף הוראה בין שתי התוכניות. למרות שסמל השאלון של שני המסלולים זהה, בשאלון יהיו פרקים שונים המיועדים לתלמידים לפי מסלול הלימודים בהכוונה למבחן הבגרות החיצוני , כך תלמידי כל מסלול יענו על שאלות שונות בבחינת הבגרות שלהם.

  • מסלול המיועד לתלמידי יישומי אוטו-טק 3710
    במסגרתו יושם דגש על הצד ההתנסותי של מערכות התחבורה המתקדמת. לתוכנית זו אין דרישות קדם באנגלית במתמטיקה ובמדעים. השאלות המיועדות לתלמידים אלו בבחינת הבגרות יבחרו על סמך דרישות קדם אלו ותוכנית הלימודים המדגישה את הצד המעשי. תלמידי מסלול זה יכולים לגשת למבחן בגרות בהתאם ליכולתם לפי הרמות, 1 יח"ל(90ש'ש), 2 יח"ל פנימי, או 5 יח"ל חיצוני+פנימי.

  • מסלול המיועד לתלמידי הנדסת אוטו-טק 3720 
    במסגרתו יושם דגש על הצד המדעי, המתמטי של מערכות התחבורה המתקדמת תוך שימוש במקורות מידע הכתובים בשפה האנגלית. כמו כן, יידרש ידע בתכנות. לכן, דרישות הקדם למסלול זה הן לפחות 4 יחידות לימוד באנגלית ובמתמטיקה. השאלות המיועדות לתלמידים אלו בבחינת הבגרות יבחרו על סמך דרישות הקדם אלו ותוכנית הלימודים המדגישה את הצדדים ההנדסיים, המדעיים והמתמטיים של מערכות התחבורה. במסלול זה חייבים לגשת ל-5 יח"ל חיצוני+פנימי.

בפרק ההתמחות, יכול בית הספר להתמחות בתחום מסוים. 
תחום זה חייב להיות קשור לאחד
מתחומי התחבורה החכמה לסוגיה, ביבשה בים ובאוויר. לשם כך, על בית הספר להגיש לאישור הפיקוח תכנית לימודים תלת שנתית, לפני הפעלתה .תכנית זו צריכה להתאים לבית הספר והחזון החינוכי שלו:
התמחות 3710
בסיום  כיתה יא בחינה 776381 - בחינה חיצונית בכתב 3 יח"ל (70%).
בסיום כיתה יב בחינה 776283 - הערכה פנימית 2 יח"ל (30%) יש אפשרות לגשת למבחן זה גם בסיום כיתה י' וזאת רק אם ניתנו שעות הלימוד המלאות.
או
בסיום כיתה יב בחינה 776183 הערכה חלופית פנימית 1 יח"ל (90 ש'ש)

התמחות 3720
בסיום כיתה יא בחינה 776381 - בחינה חיצונית בכתב 3 יח"ל (70%).
בסיום כיתה יב בחינה 776283 - הערכה פנימית 2 יח"ל (30%) יש אפשרות לגשת למבחן זה גם בסיום כיתה י' וזאת רק אם ניתנו שעות הלימוד המלאות.
או
בסוף כיתה יב בחינה 776183 הערכה חלופית פנימית (1 יח"ל)

מקצוע התמחות 
בתום הלימודים יגישו התלמידים - בשתי ההתמחויות - בקבוצות - עבודת גמר ברמה 3 יח"ל או 5 יח"ל.

​על תיכוני - יג, יד

החל מספטמבר 2020 יתחילו כל תלמידי כיתות יג' בהנדסת אוטוטק סמל מגמה חדש 3791, ללמוד את תכנית הלימודים החדשה שעוצבה במיוחד בהלימה להתפתחות העולם האוטומוטיבי החדשני כאשר מקצוע התשתית יהיה תחבורה מתקדמת כלומר מבט על תשתיות חכמות וסביבת נהג עכשוית ועתידית ולא מכניקה הנדסית ,מקצוע התשתית שהיה עד כה תוך מיקוד להענקה ללומד, יידע מיומניות וערכים.
הלימודים מבוססים על מבנה הלימודים בכיתות יג' יד' בעתודה הטכנולוגית. 
תחומי הידע והדעת נבחרו על סמך תחזית ההתפתחויות הטכנולוגיות  שיישמו ברכבי העתיד.  
הושם דגש רב על רכישת ידע ומיומנויות שיתאימו לטכנולוגיות ברכב ומחוצה לו.
ידע כללי ב:
  • מתמטיקה
  • באנגלית טכנית (דגש על רכב)
  • חשמל ואלקטרוניקה 
  • בקרת מערכות מתקדמות 
  • מערכות הנעה ותרמודינמיקה
  • תקשורת וסייבר

ידע  מקצועי:
  • רכב חשמלי והיברידי
  • מערכות בטיחות וסיוע לנהג 

איננו יודעים כיצד יראה עולם התחבורה בעודכעשר שנים ולכן המטרה היא לבנות תכנית שתקנה לבוגר את בסיס הידע שיאפשר לו להמשיך וללמודבאופן עצמאי את הטכנולוגיות החדשות שיעשה בהן שימוש ברכב וכך להתאים את יכולותיו לשינויים שיחולו בתחום בעתיד.

​פרטים ליצירת קשר

עדן נסים
מפמ"ר המגמה לתחבורה מתקדמת
טלפון: 073-3936630
נייד: 050-6234953
דואר אלקטרוני: edenne@education.gov.il
משרד החינוך , רחוב השלושה 2 תל אביב