כנס האצה לבני נוער בסיכון 18-19 ביולי 2022 מאיצים לשיפור בני הנוער בסיכוןמהן המיומנויות החשובות לחיים? מה מאפיין את מקצועות העתיד? איך מחוללים שינויים גדולים? איך מעצבים מחדש את המח"טים כך שיתאימו את עצמם לשאלות אלו? שאלות שעלו בסמינר המרתק של האגף לחינוך ילדים ונוער בסיכון (נוער בסיכון) בדרך לגיבוש תכנית אסטרטגית להכשרת הבוגרים של המח"טים לחייהם הבוגרים בצורה מיטבית. זכינו להיות חלק בתהליך המשמעותי הזה מטעם מינהל החינוך הטכנולוגי.עוד לפני שנכנסנו לתהליך המאיץ של האגף לחינוך ילדים ונוער בסיכון (נוער בסיכון) בנושא מיומנויות וכישורים לבוגרים, מיומנות אחת של מובילי האגף לחינוך ילדים ונוער בסיכון הייתה ברורה ובולטת: התאמה אישית לכל תלמיד, יחס וליווי אישי לצעוד יד ביד ולנצל את כל הפוטנציאל הטבוע בכל אחד! כשתלמידי המחט"ים (מרכזים טכנולוגיים) בישראל משתפים מכל הלב בתהליך שעברו לאחר שנשרו ממסגרות שבהן לא ראו אותם ולא האמינו שיצליחו, אל עבר מסגרות שבהן לכל אחד יש ייחוד וזכות לממש את היכולות והכישורים שלו – אי אפשר שלא להרגיש רתום למשימה של פיצוח הדרך הטובה ביותר להכשיר אותם לחיים האמיתיים, לשוק העבודה העתידי.התכנסנו במלון "פרימה לינק" בפתח תקווה נציגי מטה ושטח: מנהלי מחלקות, מנהלי בתי ספר, נציגים של האגף לחינוך ילדים ונוער בסיכון ונציגי מינהל החינוך הטכנולוגי למצוא את הדרך המדויקת והמותאמת לעתיד של בוגרי המח"טים. צוות מעוז ראוי ומתאים לתהליך מורכב זה, בהיותם רשת של מנהיגים משפיעים שמשתפים פעולה ומקדמים אמון ומהלכי שינוי משמעותיים.מה היה לנו?חיים מויאל, מנהל האגף לחינוך ילדים ונוער בסיכון מזה כ- 6 שנים שיתף בדרך העבודה הייחודית של האגף למניעת נשירה של תלמידים, צמצום פערים לימודיים וטיפול בנושרים באמצעות פדגוגיה טיפולית ככלי טיפולי מרכזי. חיים הצעיד את המח"טים להיות בתי ספר שמעניקים לתלמידים הזדמנות, ביטחון, עצמאות, תעודת בגרות ותעודות טכנולוגיות ותחושת שייכות!נעמה כץ, מנהלת המחלקה לבתי ספר ומסגרות ייחודיות האחראית על המח"טים, היא הדמות שעובדת צמוד למשתתפים ובחרה בנו כשותפים לדרך, העבירה בהתרגשות את מטרות הסמינר למצוא דרכים לשילוב הבוגרים בעולם העבודה המשתנה בצורה המיטבית ולצייד אותם במגוון אפשרויות לבחירה. נקודה למחשבה: איך ניתן לשפר את תדמית תלמידי המח"טים שכל אחד הוא עולם ומלואו?מרצים אירית חומסי – שיתפה בטרנדים ובמקצועות נעלמים וחדשים. המקצועות הדורשים חזרתיות נעלמים מן העולם כי בעקבות התקדמות הטכנולוגיה הם הופכים לאוטומטיים/מופעלים על ידי מכונות (קופות אוטומטיות מחליפות קופאיות, רחפנים מחליפים טייסי ריסוס ועוד). מקצועות העתיד דורשיםמיומנויות חשיבה. נקודה למחשבה: מה היחס לכישלון בבתי הספר המסורתיים ובבתי הספר שאנחנו מנסים לשפר?ליטל עזשי, הדגימה הלכה למעשה רכישת מיומנות דיגיטלית של זיהוי תמונות (ולמדנו בדרך של התנסות מעשית!) והציגה את המודל החדשני של המיומנויות (חכו לתכנית כשתתגבש!). היה מעניין לשמוע על יתרונות אנשי הסלאש, חדשנות משבשת, Job crafting ועוד. נקודה למחשבה: איך מתאימים מגוון מיומנויות נדרשות בהתאמה אישית לכל תלמיד?שקד פישר מיחידת מו"פ של מעוז דיבר על תהליכים של רכישת אמון המהוה בסיס לכל מערכת יחסים. העקרונות: ייחוס כוונות טובות, נכונות להיות פגיע, ביטחון ביכולת לבצע. כשמחוללים שינוי – צריך להכיר את מודל האמון שהציג. נקודה למחשבה: איך מודדים אמון?עטר מאירי הרצה על מנהיגות הסתגלותית – על פי רון חפץ מנהיגות מוגדרת כפעולה ומשמעותה להניע אנשים להכיר במציאות הקשה כדי להשיג התקדמות ושגשוג במערכת. צוידנו בדוגמאות לשינויים, חשנו טמפרטורות שונות של מוטיבציה והתנגדות בחדר וקיבלנו טיפים אופרטיביים (האם להכניס את הפיל לחדר?).נקודה למחשבה: איך מגדירים את קהל היעד שיש להניע לשינוי? עד כמה הקהל ממוקד ומוגדר בכל שינוי?מרב שלו – מנהלת תכנית "יש לך כתובת" הציגה את התכנית המלווה בוגרים בחינוך ההתיישבותי עד גיל 26 בהכוונה מקצועית ולימודית. נקודה למחשבה: האם יש צורך בליווי הצמוד לאחר גיל 18, או שזהו הגיל שבו יש לשחרר לעצמאות?רון ון ראלטה מ"שותפויות רוטשילד" הציג את רשת הבוגרים המסייעת לבני הפריפריה בהכשרות ורישות. נקודה למחשבה: איך יוצרים מאגר ידע של בוגרים שזקוקים לעזרה בהכוונה לאחר גיל 18?לאחר כל הרצאה דנו בקבוצות קטנות ובמליאה על התובנות העיקריות, ובהחלט חשנו שאנחנו עוברים תהליך ויש כוח גדול לקבוצה שבה כל אחד מביא את הידע, הניסיון, העיבוד והמחשבות והתובנות שלו לטובת ההגדרות והמטרות. 3 נושאים עיקריים נבחרו להמשך חקר וקידום התכנית: מגמות מקצוע, מיומנויות ורצפים.שיתוף פעולההתובנות והמסקנות של הסמינר המתאימות לאגף לחינוך ילדים ונוער בסיכון מתכתבות מצוין עם עקרונות מינהל החינוך הטכנולוגי ואין ספק שיש כאן פתח לשיתוף פעולה! בין העקרונות:התלמיד במרכז – הכשרת התלמידים לחיים האמיתיים כמטרת על.רכישת כישורים ומיומנויות הדרושות לעולם התעסוקה המשתנה: רטוריקה (יכולות דיבור), ניהול אחריות, נטוורקינג, גמישות מחשבתית, למידה לאורך החיים, מיומנויות חברתיות,יכולת מיתוג, חשיבה ביקורתית, עבודת צוות.שוויון הזדמנויות וצמצום פעריםשינוי תודעתימינהל החינוך הטכנולוגי שמח לקחת חלק בתהליך התהוות תכנית המח"טים והכשרת הנוער בסיכון לפי עקרונות משותפים וכן לסייע בידע ומידע, במחשבות ובדיונים.לסיכום – כיום מקבלים המח"טים מעטפת וקשר אישי, תעודת בגרות, תעודות טכנולוגיות, ערכים, כלים ומיומנויות, הסמינר נועד לעדכן את התהליך (כי בעולם שלנו מתרחשים עדכונים מדי 77 ימים!).נקודה למחשבה: איך מוצאים את האיזון בין הקניית המיומנויות הנדרשות לעולם התעסוקה העתידי לבין ההתאמה האישית לכל תלמיד ותלמיד!! המשך יבוא...