הקדמה
שנת השבעים למדינה מאפשרת לנו לעצור לרגע ולבחון את האתגרים שעמדו ועדיין עומדים בפנינו, את הישגינו מיום הכרזת המדינה ועד ימינו אלה ואף להמשיך ולחלום, לחזות ולתכנן את העתיד בשנים הבאות. במערכי שיעור אלה, המיועדים לתלמידי בית הספר היסודי.
אנו מבקשים להתבונן בהיבטים שונים הקשורים למדינה ולחברה, לנהל שיח חברתי-ערכי בסוגיות רלוונטיות ולהוקיר את ההישגים וההצלחות.
יחידות ההוראה –למידה שבהמשך מיועדות לכל המגזרים, על פי מתווה התכנית ''שנת ה 70- למדינת ישראל'' והציר המארגן:
''חוקרים את העבר, מוקירים את ההווה, צופים אל העתיד''.
לכל שתי שכבות גיל, נבחרו נושא וערך מרכזי ללמידה ולשיח .
יש להתאים את הפעילויות לידע הקודם של הלומדים ולפעולות נוספות שבית הספר מקיים בנושא .
ניתן לעסוק בכך בחיבור לתחומי הדעת, בשעת חינוך וכהרחבה לשיח סביב ערכי מפתח הל"ב.
מטרות התכנית
•הרחבת הידע אודות העבר וההווה של מדינת ישראל והחברה הישראלית.
•שיח ערכי בנושאים הקשורים לחברה הישראלית ולמדינה.
•עידוד לעשייה והעלאת המודעות לחשיבותה של המעורבות החברתית.
נושאים
•כתות א-ב ''סיפורי סבתא'': הכרות עם סיפורים של המשפחה שלי מתולדות המדינה.
•כתות ג-ד ''ארצנו הקטנטונת'': הכרות עם מקומות מיוחדים בשכונה או בעיר שלי.
•כתות ה-ו חקר סביב דמויות מעוררות השראה, מופת, פורצות דרך וכד'.
אמצעי הלמידה
⋅ חשיפה למידע באמצעים שונים: חזותיים, דיגיטליים, יציאה לשטח, ראיונות וסיפורים אישיים של דמויות שונות, מובילות ומשפיעות.
⋅ הפעלה חויתית
⋅ פעילות חקר
⋅ שיח ערכי
⋅ פעילות תורמת.
לכל נושא נכתב אשכול בן שלושה מערכי שיעור, על פי הציר המארגן: עבר, הווה, עתיד.
פירוט הנושאים והערכים המרכזיים
שכבת גיל וקישור למערכים | נושא | מערכי שיעור |
א-ב חוברת מערכים בעברית לכיתות א-ב חוברת מערכים בערבית לכיתות א-ב
| רב תרבותיות, ערך מוביל: אחדות ושונות | 1. "מאין באתי?" חשיפה לרב תרבותיות הישראלית דרך סיפור המשפחה שלי 2. "אני ומשפחתי, אתה ומשפחתך" מה מבדיל בינינו ומה משותף כאזרחים במדינה. 3. "כשאהיה גדול" |
ג-ד
חוברת מערכים לכיתות ג-ד חוברת מערכים בערבית לכיתות ג-ד | ‘’ארצנו הקטנטונת’’ השכונה והעיר שלי ערך מוביל: מעורבות חברתית ונתינה | 1. “ארץ ישראל שלי יפה וגם פורחת, בנה ומי נטע?” תולדות הישוב, השכונה ובית הספר שלי 2. נקודות חן אהובות ביישוב שלי 3. עושים למען ישובינו |
ה-ו חוברת מערכים לכיתות ה-ו
חוברת מערכים בערבית לכיתות ה-ו | “כזה ראה וחדש” – תמורות לאורך 70 שנה בישראל, גאוה ישראלית כחול לבן ערך מוביל: עבודת צוות | 1. מסע אל העבר מסע מימי קום המדינה ועד היום. התפתחותה של המדינה בתחומים שונים: מדע וטכנולוגיה, חברה, כלכלה, חקלאות, תקשורת, תחבורה ועוד 2. כאן גרים בכיף גאווה ישראלית- הישגים, חידושים ופיתוחים מרכזיים במדינה היום 3. כזה ראה וחדש- אלט נוי דרים: חלום ישן- חדש. בעקבות הרצל נחלום ונחזה את עתידה של המדינה. אני והמדינה בעוד 10 שנים |