א. מהות הכלי
תיק תוכניות לימודים מהווה כלי עבודה מקוון, המייצר תשתית רחבה שתאפשר הוראה-למידה-הערכה משמעותית. הוא מרכז במקום אחד את כל תוכניות הלימודים בכל הגילאים, בכל המגזרים, עם דגש על הקשרים בין הידע, המיומנויות והערכים.
ב. התפיסה הפדגוגית
כל מקצוע מוצג באמצעות 6 צירים:
ציר 1 - תוכנית לימודים: מציג קישור לתוכנית הלימודים ופרטים נוספים,
ציר 2 - הנושאים המרכזיים: מציג את הנושאים המרכזיים בתוכנית הלימודים.
ציר 3 - הידע: מציג את הידע שעל התלמידים לדעת בכל נושא.
ציר 4 - מיומנויות: מתייחס למה שעל התלמידים להיות מסוגלים לעשות.
ציר 5 - ערכים: מדגים ערכים והתנהגויות שניתן לטפח דרך העיסוק בנושאים שהוגדרו.
ציר 6 - חומרי הוראה - למידה והערכה: מציג חומרי הוראה-למידה הנותנים מענה לנושאים, לידע, למיומנויות ולערכים.
לסרטון מנכ"ל צירים מרכזיים
ג. במבט ממוקד
הכלי מציג כל מקצוע כיחידה עצמאית במבט ממוקד ובנוסף כחלק מתוך שלם במבט כולל:
"במבט ממוקד״ מאפשר לראות את תוכניות הלימודים על פני הרצף, להתבונן בנושאים המרכזיים שבתוכנית הלימודים, לבחון את הקשר בין הידע, המיומנויות והערכים ולבחור בחומרי הוראה, למידה והערכה הנותנים מענה לנושא ולגיל.
לסרטון הדרכה שאלות ותשובות
ד. במבט כולל
הפרק "במבט כולל" מאפשר לכל חברי הצוות מבט כולל ורחב על כל הנושאים הנלמדים בכיתה. הוא מציג לכל כיתה, במרוכז את כל תוכניות הלימודים, את כל הנושאים, הידע, המיומנויות, הערכים וכלי הערכה. הוא מזמן דיון על הזיקות בין הידע, המיומנויות והערכים בתחומי הדעת השונים ומאפשר התייחסות למאפייני הגיל אל מול הצרכים הייחודיים של ילדי הכיתה.
למשחק קלפי התאמה
ה. השימושים בכלי
התיק מסייע בבניית מערכת השעות, פיתוח התוכנית המוסדית, היכרות עם מה שנדרש מהתלמידים בכל מקצוע, הצגת הנלמד במפגשי הורים, שימוש בחומרי למידה מקוונים, יצירת היגדים לתעודה, בחירת כלי הערכה, חשיפה לכלים דיגיטליים לשימוש בתהליכי הוראה, היכרות עם יוזמות ביישום הנושאים הנלמדים ועוד
למשחק שעון הזדמנויות
ו. לקראת יישום
משחק זוגות - בו משוחחים על עקרונות הכלי ועל השימושים האפשריים בו - אצלנו בגן ובבית הספר.
למשחק יש לי רעיון
תיק תוכניות לימודים דינמי וממשיך להתפתח – ניתן להיכנס אליו מכל מחשב או טלפון נייד, מכל מקום ובכל זמן.