כישורי חיים לכיתה ז כישורי חיים לכיתה ז ידע ידע לאור תוכנית הלימודים א. להתחיל מחדש – כישורים רגשיים וחברתיים לסיוע במעבר לחטיבה להכיר את תלמידי כיתתו, לגלות אמפתיה לאחר ולקבלו על ייחודוליצור קשרים חדשים, להציג את עצמו ולהתעניין באחריםלזהות את הכיתה כקבוצת שייכות וקשרב. להתמקם במקום חדשלהבין את החוויה של "להיות חדש" ולתת לגיטימציה לקושי הכרוך בשינוילדעת להתבונן על עצמו בתהליך המעבר לשם הרחבת המודעות העצמית וקבלת עצמו על השונה והייחודי שבולדעת לזהות דפוסי התמודדות, להתחיל לפתח דפוסי התמודדות יעילים ולזהות גורמי סיוע זמיניםלהבין כי בשינוי יש הזדמנות ליצור חזון אישי חיובי, מוטיבציה ותקווהג. למידהלאפיין את עצמו כתלמיד – מה הן חוזקותיו, מה הן חולשותיו, ואילו תנאים נחוצים לו כדי ללמוד באופן מיטבילהציג את עצמו כלומד ולהצהיר על צרכיו האישיים בלמידהלזהות כיצד הרגשות המעורבים בתהליכי הערכה ולמידה משפיעים עליולהתמודד באופן רגשי ומעשי עם תהליכי הערכה בלמידה, עם קשיים וכישלונותד. לחיות בקבוצה חברתיתלראות את כיתתו כקבוצת שווים חברתית אשר מקדמת את יכולותיו מבחינה חברתית ואישיתלזהות תהליכים חברתיים ודינמיקה בין-אישית המתרחשים בכיתהלפעול למען מציאת מקום בחברה לעצמו ולאחר מתוך תחושת שייכות וקבלהלשמור על עצמו ועל הזולת במצבי פגיעה ובריונותה. התבגרות - עצמאותלהכיר במורכבות ובדילמות הקשורות להתבגרות ולהתמודד עימןלהבין את ההשתמעות הנובעת מהעצמאות שמביאה עימה ההתבגרות ומהאחריות הנדרשת ממנהלהבחין בין סוגי הגבולות שעימם הוא מתמודד – פנימיים וחיצונייםלהבין כיצד הוא מושפע ממערכות היחסים שלו עם הוריו ועם דמויות משמעותיות אחרותו. נרגילה ועישוןלהכיר את נזקי עישון הנרגילהלהבחין בפיתויים ובלחצים חברתיים שבסצנת העישון ולעמוד מולם, ללא ויתור על בחירה אוטונומיתלייחס חשיבות לאחריותו ולשליטתו על חייו, על גופו ועל בריאותו ולהבין כי בידיו לבחור את סגנון חייוז. תפיסת עצמי ודימוי גוףלהבין מהי תפיסת עצמי וכיצד היא משפיעה על ההערכה העצמית ועל דימוי הגוףלהכיר בשינויים הגופניים הרגשיים והחברתיים המתחוללים בו עם גיל ההתבגרותלהכיר בחשיבותן של תזונה נכונה ופעילות גופנית כדרך לשמירה על הגוף ובריאותולפתח חשיבה ביקורתית כלפי המסרים המועברים באמצעות המדיה בהקשר של תפיסת עצמי ודימוי גוףח. חיזור וזוגיות ומה בין חיזור להטרדהלהכיר מגוון דרכים ליצירת קשר, הבעת עניין וחיזורלהכיר בחשיבות התקשורת הזוגית – הבעת רגשות, מחשבות ורצונות בתחילת הקשר הזוגי, לאורכו ואף בסיומולהכיר בזכותם לסרב לקשר בדרך חיובית ומכבדתלזהות התניות חברתיות מגדריות בנושא חיזור ותפיסת חיזורלזהות התנהגויות הנחשבות להטרדה מינית ולהבחין בהן גם במצבים מורכביםלהכיר אפשרויות תגובה במקרה שחווה הטרדה מיניתלדעת את החוק בנושא, את זכויותיו ואת מקורות הסיוע העומדים לרשותו ט. מניעת הטרדה מיניתלזהות מצבים של חציית גבול ושל הטרדהלעצור את הנגיעה, הדיבור או החוויה המטרידהלהביע מסר אסרטיבי של פרטיותלהכיר אפשרויות תגובה במקרה שחווה הטרדה מיניתלשתף, לדווח ולדרוש הגנהי. יצירת דיאלוג במצבי קונפליקטלדעת לנהל שיח מוגן במצבי קונפליקט – להתבטא באופן אותנטי, זהיר ומכבדלדעת להקשיב לזולת ללא שיפוטיות, מתוך כבוד ולגיטימציה לדעות שונותלדעת להסתכל גם במצבי קונפליקט, על סיפורו ועל סיפורי חבריו במבט חיובי המתמקד בכוחות יא. התנהלות מיטבית ומניעת פגיעה ברשתלהכיר את ההזדמנויות החיוביות הגלומות ברשת (מידע, למידה, פנאי, חברים).להכיר עקרונות וכללים לשיח חיובי ומכבד המתנהל באמצעות כלים דיגיטליים.להבין כי תכנים שעולים לרשת, נשארים בה לתמיד ונשלחים בתפוצה רחבה.לדעת להגביל את הגישה למידע שלנו ולשמור על פרטיות ברשת.להבין מהי פגיעה באמצעות הרשת, להכיר תפקידים חברתיים במצבי פגיעה ברשת ומגוון מקורות תמיכה ועזרה.להבין את החשיבות שבשימוש מאוזן במסכים ולהכיר את ההשלכות של חשיפת יתר למסכיםיב. מסיימים שנה - מבט לאחור ומבט קדימה...לעבד את חוויית הפרידה מאחר משמעותי ומקבוצת הכיתהלהתמודד עם מנעד רגשות הפרידהלהודות לזולת משמעותי, להכיר בטוב ולהוקירולהתכונן להתחלה חדשה מעבר לידע במקצוע בכיתות נוספות כיתה ז | כיתה ח | כיתה ט תוכן הדף להדפסה