עברית לכיתה ז עברית לכיתה ז ידע ידע לאור תוכנית הלימודים א. הבנה והבעההבנת הנקרא קריאה וניתוח של טקסטים מסוגים שונים: רציפים (כגון מאמרים, ערכים אנציקלופדיים וויקיפדיים, מכתבים, ידיעות עיתונאיות, טורי דעה) ושאינם רציפים (כגון תמונות, טבלה, גרף, הערות שוליים וכדומה) סוגי הטקסטים: טקסט מידע, טקסט טיעון ושכנוע, טקסט שימושי (הנחיות והוראות, מדריך ומפעיל), טקסט היצגי הבעה בכתב מטרות הכתיבה כתיבה למטרת שכנוע כתיבה לצורך דיווח / מסירת מידע כתיבה למטרות הפעלה סוגי הכתיבה כתיבת טיעון: הבעת דעה, הבעת עמדה אישית והנמקתה, כתיבת תגובה; בכתיבה זאת חשוב להקפיד על איכות ההנמקה. סיכום טקסט אחד או יותר; בהוראת הסיכום יש לעמוד על הוראת רכיבי הסיכום: השמטה, הכללה והבניה מחדש. בהוראת סיכום ממזג יש לעמוד על עקרונות של מיון והכללה ועל עמידה על המאחד לעומת המייחד בין הטקסטים ביחס לעניין מסוים. כתיבה טקסטים היצגיים ברצפים לוגיים, כגון רצף כרונולוגי, סיבה ותוצאה, בעיה ופתרונה, תופעה – גורמיה והשפעותיה ועוד כתיבה של דיווח ארגון מידע באמצעות היצגים חזותיים המללה של היצגים חזותיים כתיבת השוואה ב. הבעה בעל פה קריאה בקול של טקסט מנוקד ובלתי מנוקד דיון בקבוצה טיעון בעל פה ג. לשון ומטה לשון מבנה המילה: תחיליות וסופיות, שורש ותבנית חלקי הדיבור: שם העצם, שם הפעולה, שם התואר, הפועל (כולל שם הפועל), כינויי הגוף, מילות היחס, מילות הקישור הפועל: זמני הפועל, הגופים והשימוש בהם משמעויות הפועל – פעיל וסביל: זיהוי, המרה והתפקיד של שימוש במשמעויות אלה בטקסט הצירופים השמניים: צירוף הסמיכות (יידוע, וריבוי), צירוף שם העצם ושם התואר (יידוע וריבוי), צירוף היחס הקַשרים הלוגיים; את הקשרים הלוגיים יש להורות ברמת המשפט, הפסקה והטקסט השלם לצורכי ההבנה וההפקה של הטקסטים. יש לעמוד על השימוש המדויק של מילות הקישור בתוך הטקסט ולהימנע משינון בעל פה של טבלאות קשרים למיניהן. סימני הפיסוק: נקודה, סימן שאלה, סימן קריאה, נקודתיים, מירכאות שם המספר: המספר המונה (לצורך מנייה, לציון תאריכים ולציון סתמיות), המספר הסודר דרכי המסירה: דיבור ישיר ודיבור עקיף ד. המילון התאמת ההגדרה והמשמעות המילונית להקשר דרכי החיפוש במילון (שם עצם, שם תואר וצירופים) מבנה ההגדרה: ההבחנה בין הפירוש לבין הדוגמה והמובאה פרטים דקדוקיים: מין דקדוקי, חלקי דיבור (שם, פועל, תואר), נטייה ושורש ה. אוצר המילים והמשמעים הבנת משמעויותיהן של מילים בתוך הקשר יחסי מילים ומשמעים: יחסי נרדפות, ניגודיות והיכללות מעבר לידע במקצוע בכיתות נוספות כיתה ז | כיתה ח | כיתה ט תוכן הדף להדפסה