עברית לערבים לכיתה ז עברית לערבים לכיתה ז ידע ידע לאור תוכנית הלימודים א. תקשורת בין אישית דיון בעל פה אוצר מילים: מילים בתחום התוכן, פעלים וביטויים להבעת דעה, הסכמה ומחלוקת, כגון אני מסכים, אני חולק על, בניגוד לדעתך וכדומה ידע לשוני: נטיית הפועל לפי גופים, הסגר שיח: שיתוף פעולה בין המשתתפים בדיון, השתלבות בדיבור, הקשבה ותגובה הולמת לדברי אחרים, הצגת טענות ענייניות, רלוונטיות ומבוססות, התאמת נימת הדיבור ועוצמת הקול, בחירת משלב מתאים ודיבור מנומס מכתב אישי אוצר מילים: ביטויי פנייה (שלום רב לך, ... יקר), ביטויי סיום (שלך, באהבה, להתראות בקרוב וכדומה), מילים המביעות רגשות, שמות תואר מועצמים (סופרלטיבים) גם מלשון הדיבור ידע לשוני: פעלים בגוף ראשון ושני, משפטים מורכבים מסוגים שונים, משפטי שאלה מסוגים שונים השיח: מבנה (תאריך, פנייה, גוף המכתב, סיום, חתימה), נוסחאות לשאלה על שלום הנמען מכתב ענייני ורשמי אוצר מילים: מילים בתחום התוכן, מילות בקשה, תלונה, תודה ידע לשוני: משפטים מורכבים בעלי פסוקיות סיבה, תנאי, ויתור וכדומה, משפטי איחוי ביחס של סיבה ותוצאה, ויתור, ניגוד וכדומה, סימני פיסוק השיח: נסיבות (יחס מוען ונמען ומטרת המכתב(, מבנה (תאריך, פרטי המוען, פרטי הנמען), פנייה (הנידון), גוף המכתב, משפט סוגר, חתימה, ניסוח תמציתי וברור, לשון עניינית, הימנעות ממילים המביעות רגשות עזים, לשון אדיבה ומאופקת, נוסחאות של משפטי סיום לפי מטרת המכתב טופס אוצר מילים: מילות הוראה ידע לשוני: פעלים בציווי השיח: צמצום ודיוק דיווח על אירועים אוצר מילים: מילות רגש, מילים מעצימות (סופרלטיבים(, מילים בתחום התוכן ידע לשוני: תיאורי מקום ותיאורי זמן, משפטי זמן, מילות קישור של מקום ושל זמן השיח: סדר כרונולוגי או סיבתי – הבחנה בין עובדות לרגשות הוראות התנהגות והוראות הפעלה (על פי בחירת בית הספר) אוצר מילים: מילים בתחום התוכן ידע לשוני: פעלים בציווי, פעלים בעתיד, צורות פועל סתמיות, משפטים פועליים קצרים, מבנים מודליים (יש לעשות, צריך לשים לב– מילות זמן (אחר כך, לפני כן), תיאורי אופן (בזהירות, בעדינות), שם המִספר השיח: מבנה (כותרת, פנייה לנמען, חלוקה לסעיפים, כותרות משנה), ניסוח בהיר ותמציתי, שימוש באמצעים חזותיים ב. תקשורת המונים משדרי אקטואליה ותוכניות אירוח אוצר מילים: מילים בתחום התוכן, מילות זמן ומילות מקום, קיצורים וראשי תיבות נפוצים, כגון בי"ח, בי"ס, ארה"ב, מס', פועלי הבעה (קבע, טען, ציין, העריך וכדומה) ידע לשוני: פעלים בצורת הסביל, שמות פעולה, צורות פועל סתמיות, דיבור ישיר ודיבור עקיף, מילות קישור לציון יחסי זמן השיח: מבנה הידיעה (כותרת, כותרת-משנה, פתיח, גוף הידיעה), סימני פיסוק (נקודתיים לפני ציטוט ללא שימוש במירכאות וכדומה), עובדות מול פרשנות, אמצעים חזותיים (תמונות, איורים, טבלאות) ידיעה עיתונאית (על פי בחירת בית הספר) אוצר מילים: מילים בתחום התוכן, מילות זמן ומילות מקום, קיצורים וראשי תיבות נפוצים, כגון בי"ח, בי"ס, ארה"ב, מס', פועלי הבעה (קבע, טען, ציין, העריך וכדומה) ידע לשוני: פעלים בצורת הסביל, שמות פעולה, צורות פועל סתמיות, דיבור ישיר ודיבור עקיף, מילות קישור לציון יחסי זמן השיח: מבנה הידיעה (כותרת, כותרת-משנה, פתיח, גוף הידיעה), סימני פיסוק (נקודתיים לפני ציטוט ללא שימוש במירכאות וכדומה), עובדות מול פרשנות, אמצעים חזותיים (תמונות, איורים, טבלאות) כתבה קצרה אוצר מילים: מילים בתחום התוכן, פועלי הבעה (טוען, מסכים עם, חולק על, מתנגד וכדומה), פעלים המציינים מצב ושינוי מצב, מילים טעונות ידע לשוני: שמות פעולה, דיבור ישיר ודיבור עקיף, מילות קישור לציון הוספה והסתייגות השיח: מבנה הכתבה (פתיחה, הצגת הנושא, פיתוח הנושא על ידי תיאורים והבאת מידע, הצגת דעות שונות על הנושא, סיום), הבחנה בין עובדות לדעות פרסומת (על פי בחירת בית הספר)אוצר מילים: מילים בעלות קונוטציה חיובית, מילים מעצימות ידע לשוני: פעלים בציווי, צורות פועל סתמיות, צירופי סמיכות, משפטי תנאי מקושרים ולא מקושרים, שאלות, תשובות המנוסחות כמשפט חסר השיח: דרכי שכנוע, פנייה לרגש, אמצעים רטוריים, אמצעים גרפיים-חזותיים עצומה אוצר מילים: מילים טעונות ידע לשוני: פעלים בציווי, פעלים בעתיד, צורות פועל סבילות, מבנים מודליים (חייב ל..., צריך ל..., אסור ל...), משפטי תנאי השיח: מבנה (כותרת, פנייה לנמען, תיאור המצב, תביעה, דרישה, נימוקים וטיעונים, אזהרות, מסקנות והמלצות, חתימה), נסיבות, שימוש בגוף ראשון ובגוף שני, סימני פיסוק (סימן קריאה, סימן שאלה, שלוש נקודות) ג. שיח עיוני טקסט מידע: מאמר קצר, ערך אנציקלופדי, דף מידע אוצר מילים: מילים בתחום התוכן ידע לשוני: משפטים שמניים, משפטים פועליים, משפטים כוללים, תמורה ותמורה מפרטת השיח: עקרונות מארגנים של טקסט מידע, הכללה ופירוט, יחסים לוגיים בין חלקי הטקסט, הבחנה בין עיקר לטפל, קישור לידע עולם כללי ולידע תחומי, שלבי הכתיבה (איסוף מידע, תכנון וארגון, כתיבת טיוטה, שכתוב ועריכה) טבלאות ותרשימים (על פי בחירת בית הספר) אוצר מילים: מילים בתחום התוכן ידע לשוני: משפטים שמניים, משפטים פועליים, משפטים כוללים, תמורה ותמורה מפרטת השיח: עקרונות מארגנים של טקסט מידע, הכללה ופירוט, יחסים לוגיים בין חלקי הטקסט, הבחנה בין עיקר לטפל, קישור לידע עולם כללי ולידע תחומי, שלבי הכתיבה (איסוף מידע, תכנון וארגון, כתיבת טיוטה, שכתוב ועריכה) מאמר עמדה וטיעון אוצר מילים: מילים להבעת עמדה (פעלים, הסגרים), מילות השוואה וניגוד, מילים טעונות ידע לשוני: משפטים מורכבים בעלי פסוקית מושא, מבנים של סיבה ותוצאה, משפטי איחוי ביחס של ניגוד, מבני השוואה השיח: מבנה של כתיבת טיעון (טענה, ביסוס ומסקנה), קישוריות ולכידות, קשרים לוגיים, הדגמה, פירוט והכללה, הבחנה בין דעות ועובדות, אמצעים רטוריים, שאלות רטוריות, חזרות, מילים טעונות טקסט תיאורי (על פי בחירת בית הספר) אוצר מילים: מילים המציינות צבע, צורה, מרקם, מילים המביעות התרשמות, מילים טעונות ידע לשוני: משפטים שמניים לסוגיהם, שמות תואר, צירוף שם תואר ושם עצם השיח: מטרת המוען בתיאור, תיאור אובייקטיבי ותיאור סובייקטיבי, העיקרון המארגן של התיאור, דימויים ד. שיח ספרותי סיפורים אוצר מילים: מילים בתחום התוכן, מילים נרדפות, הפכים וניגודים, מילים המביעות רגש, מילות תיאור השיח: דמויות ועלילה, סדר אירועים, כרונולוגי וסיבתי, פתיחה, סיום, נקודות מפנה, המְספר וקולו, דיאלוגים, דיבור ישיר ודיבור עקיף, מסרים רעיוניים, הומור סיפורי עם (על פי בחירת בית הספר) אוצר מילים: מילים בתחום התוכן, מילים נרדפות, הפכים וניגודים, מילים המביעות רגש, מילות תיאור השיח: דמויות ועלילה, סדר אירועים, כרונולוגי וסיבתי, פתיחה, סיום, נקודות מפנה, המְספר וקולו, דיאלוגים, דיבור ישיר ודיבור עקיף, מסרים רעיוניים, הומור משלים אוצר מילים: ביטויים וניבים, נרדפים והפכים ידע לשוני: מבני סיבה ותוצאה, מיליות קישור מזדמנות, תבניות של תוארי פועל, נטיית הפועל (פעלים בעבר, בהווה, בעתיד ובציווי), שמות תואר, נטיית מילות יחס, סימני פיסוק מזדמנים פתגמים אוצר מילים: מילים המופנות לרגש, מילים המופנות אל ההיגיון, נרדפים והפכים ידע לשוני: פעלים בציווי ובעתיד "עשה" ו"אל תעשה", משפטים שמניים, משפטי יש/אין, משפטי שלילה, משפטי תנאי, משפטים מחוברים/מאוחים, חלקים כוללים, כינויים חבורים, סימני פיסוק (נקודתיים, קו מפריד, נקודה ופסיק) שירים ופזמונים (על פי בחירת בית הספר) אוצר מילים: מילים בתחום התוכן, נרדפים, ניגודים, מילות רגש, סופרלטיבים השיח: עיצוב שורות ובתים, כותרת מצלול, חריזה וחזרות, לשון ציורית, דימויים ומטפורות ה. ידע לשוני מערכת הפועל: נטיית הפועל בגזרת השלמים (הבניינים, הזמנים, הגופים), פעלים בעלי אותיות גרוניות, קשרי משמעות בין פעלים מאותו שורש, שמות פעולה שכיחים לפי בניינים נטיית השם: יחיד ורבים, צורות נסמך, כינויים, מילות יחס דרכי תצורה: משקלים ומשמעיהם, צורנים סופיים ומשמעיהם, הֶלחמים (על פי בחירת בית הספר) שם המספר: מספרים גדולים (מאות ואלפים), תאריך, מספר סתמי, מספר סודר, פי, מספר חלקי ומספר מעורב (שלם וחלקי ((על פי בחירת בית הספר) המילון הדו-לשוני: עיון ושימוש במילון עברי-ערבי, ערבי-עברי, משמעויות שונות לאותה מילה, צירופים וביטויים, תרגום לא מילולי של ניבים וצירופים כבולים (על פי בחירת בית הספר) מעבר לידע במקצוע בכיתות נוספות כיתה ז | כיתה ח | כיתה ט לתוכן הדף להדפסה