כישורי חיים לכיתה ט כישורי חיים לכיתה ט ידע ידע לאור תוכנית הלימודים א. כישורים רגשיים וחברתיים להתחלה חדשהלעבד את חוויות החופשה, לשתף ולחלוקלרענן קשרים, ליצור קשרים חדשים, להתמקם שוב בכיתהלזהות את הכיתה כקבוצת שייכות וקשרב. ניהול רגשות – התמודדות עם תסכוללדעת לזהות את רגש התסכול ולהכיר את גורמי התסכול האישיים שלולדעת לנהל את רגש התסכול ולפעול להשבת תחושת שליטה במצבי תסכוללדעת להחליף דיבור פנימי לכזה שעשוי להפחית את עוצמת התסכול ולסייע בהתמודדות עימוג. התנהגות מינית אחראיתלהתנהל בתוך קשר זוגי באופן המכבד את צרכיו ואת צורכי האחרלהבין מהי התנהגות מינית אחראית תואמת גיללהבין שקשר זוגי נכון מתפתח באופן הדרגתי ומתחשבלהפעיל שיקול דעת סביב הבחירה לקיים יחסי מין ולדעת את החוק בנושאד. מניעת פגיעה מיניתלכבד את הצרכים והרצונות שלו ושל האחר בתוך קשר זוגי ולהבחין בין התנהגות מינית הולמת להתנהגות מינית פוגעת לדעת את החוק בנושא פגיעה מיניתלהכיר בהשלכות הפגיעה המינית על הקורבן והתוקפן בטווח הקצר ולטווח ארוךה. זהות מגדרית ונטייה מיניתלהכיר את המושגים זהות מגדרית ונטייה מינית ולהבחין ביניהםלהכיר את הקשיים שעימם מתמודדים בני נוער להט"ביםלזהות סטריאוטיפים מיניים ודעות קיצוניות המיוחסים לחברה הלהט"בית, לבקר אותם ולפתח רגישות לאחר ולתמוך בו במקרה הצורךהתלמיד הלהט"בי יכיר חלופות לקבלת סיוע במקרה הצורךו. מניעת אובדנות ופיתוח חוסןלהבין שמצבי קושי הם בלתי נמנעים, ויש לנו משאבי כוח להתמודדות שחשוב להכירםלדעת שחוויות עצב וחוויות אושר הן מנת חלקם של כולם ושמצבי עצב ודכדוך שונים מתופעת הדיכאון המחייבת דיווח והתערבות מקצועית מיידיתלזהות מי הם גורמי הסיוע והתמיכה ולדעת לפנות אליהם בעת הצורךלהבין שאפשר וחשוב לדבר על אובדנות ושתמיד יש מי שמוכן להקשיב ולסייע לדעת מידע חיוני על אודות תופעות הדיכאון והאובדנות להבין את ההבדל בין הלשנה לבין דיווח לשם הצלת חייםז. מניעת שימוש לרעה בסמים – "למוח אין חלקי חילוף"לבחור לא לצרוך חומרים מסוכנים, חוקיים ובלתי חוקיים, כנורמה אישית וקבוצתיתלדעת מידע אמין על סמים והשפעתם על המוח ועל אודות ההתמכרות אליהם בדגש על קנביסלזהות את עמדותיו ואת שאלותיו ומגוון הקולות שבו ביחס לשימוש בסמים בדגש על קנאביס לדעת להתמודד עם מצבי פיתוי וסיכון ולהציב גבולות פנימייםלדעת לפנות לעזרה ולהיעזר, להכיר גורמי סיועלפתח אחריות אישית וחברתית מתוך הבנה כי לבחירותיו האישיות יש השפעה על הסובב אותוח. מניעת עישון טבק: ההשפעה החברתית כגורם להתחלת עישוןלדעת מה הם הגורמים המובילים לעישון בקרב מתבגריםלהכיר ולהבין מה הם נזקי העישוןלזהות את ההשפעה החברתית על הפרט ומחירהלזהות את הבחירה בעישון כחלק מצורך בשייכות וכאחד ממאפייני גיל ההתבגרותלהכיר מגוון חלופות להתנהגות מסוכנתט. התנהלות מיטבית ומניעת פגיעה ברשתלהכיר את ההזדמנויות החיוביות הגלומות ברשת (מידע, למידה, פנאי, חברים)להכיר עקרונות וכללים לשיח חיובי ומכבד המתנהל באמצעות כלים דיגיטלייםלרכוש כלים לבניית תדמית דיגיטלית ראויה מכבדת וערכית ולפתח יכולת לשמור עליהלדעת להגביל את הגישה למידע שלו ולשמור על פרטיות ברשתלהבחין בין קשרים בין-אישיים ישירים לבין קשרים בין-אישיים דרך מסכים, על כל המשתמע מכךלהבין מהי פגיעה באמצעות הרשת, להכיר תפקידים חברתיים במצבי פגיעה ברשת ומגוון מקורות תמיכה ועזרהלהפעיל שיקול דעת בעת כניסה למרחבים מקוונים שונים ולדעת לצרוך מידע תואם גיללהבין את החשיבות שבשימוש מאוזן במסכים ולהכיר את ההשלכות של חשיפה ממושכת למסכיםי. הצבת מטרות – לקראת המעבר לחטיבה העליונהלזהות את המעבר לתיכון כהזדמנות להצבת מטרות למימוש בהמשך לימודיולזהות שינויים הנדרשים ממנו בהתנהלותו הלימודית הנוכחיתלחזות עתיד ולמלא את הפערים בין הווה לעתיד במימוש מטרותיא. מסיימים את החטיבה - מבט לאחור ומבט קדימה...לעבד את חוויית הפרידה מאחר משמעותי מהכיתה ומבית הספרלהתמודד עם מנעד רגשות הפרידהלהודות לזולת משמעותי, להכיר בטוב ולהוקירולהתכונן להתחלה חדשה בתיכון מעבר לידע במקצוע בכיתות נוספות כיתה ז | כיתה ח | כיתה ט תוכן הדף להדפסה