עברית לכיתה ט עברית לכיתה ט ידע ידע לאור תוכנית הלימודים א. הבנה והבעה הבנת הנקרא קריאה וניתוח של טקסטים מסוגים שונים: רציפים (כגון מאמרים, ערכים אנציקלופדיים וויקיפדיים, מכתבים, ידיעות עיתונאיות, טורי דעה) ושאינם רציפים (כגון תמונות, טבלה, גרף, הערות שוליים וכדומה) סוגי הטקסטים: טקסט מידע, טקסט טיעון ושכנוע, טקסט שימושי (הנחיות והוראות, מדריך ומפעיל), טקסט היצגי הבעה בכתב מטרות הכתיבה כתיבה למטרת שכנוע כתיבה לצורך דיווח / מסירת מידע כתיבה למטרות הפעלה סוגי הכתיבה כתיבת טיעון: הבעת דעה, הבעת עמדה אישית והנמקתה, כתיבת תגובה; בכתיבה זאת חשוב להקפיד על איכות ההנמקה. סיכום טקסט אחד או יותר; בהוראת הסיכום יש לעמוד על הוראת רכיבי הסיכום: השמטה, הכללה והבניה מחדש. בהוראת סיכום ממזג יש לעמוד על עקרונות של מיון והכללה ועל עמידה על המאחד לעומת המייחד בין הטקסטים ביחס לעניין מסוים. כתיבה טקסטים היצגיים ברצפים לוגיים, כגון רצף כרונולוגי, סיבה ותוצאה, בעיה ופתרונה, תופעה – גורמיה והשפעותיה ועוד כתיבה של דיווח ארגון מידע באמצעות היצגים חזותיים המללה של היצגים חזותיים כתיבת השוואה ב. הבעה בעל פה דיון בקבוצה הרצאת דברים (פרזנטציה) טיעון בעל פה ג. לשון ומטה לשון מערכת הצורות דרכי תצורת השם: שורש ומשקל, בסיס וצורן סופי, הלחם בסיסים; לא תידרש ידיעת משמעות המשקלים והצורנים. מערכת הפועל: נטיית הפועל בגזרת השלמים בשבעת הבניינים משמעויות הפועל – פעיל וסביל: זיהוי, המרה והתפקיד של שימוש במשמעויות אלה בטקסט התחביר חלקי הדיבור: שם העצם, שם הפעולה, שם התואר, הפועל (כולל שם הפועל), הכינויים, מילות היחס, מילות הקישור הצירופים השמניים: צירוף הסמיכות (יידוע וריבוי), צירוף שם העצם ושם התואר (יידוע וריבוי), צירוף היחס הבחנה בין הצירוף לבין המשפט זיהוי נושא ונשוא במשפט הקַשרים הלוגיים: את הקשרים הלוגיים יש להורות ברמת המשפט, הפסקה והטקסט השלם לצורכי הבנה והפקה של טקסטים. יש לעמוד על השימוש המדויק של הקשר הלוגי של מילות הקישור בתוך הטקסט ולהימנע משינון בעל פה של טבלאות קשרים למיניהן. הבחנה בין מילות שעבוד לבין מילות חיבור כבסיס להבחנה שבין סוגי המשפטים השונים סוגי המשפטים: פשוט, איחוי (מחובר) ומורכב ההבחנה בין סוגי המשפטים בחתך רוחב ובמבט על הפיסוק התקין: נקודה, פסיק, סימן שאלה, סימן קריאה, נקודתיים ומירכאות שם המספר מספר המונה כולל תאריכים המספר הסודר המספר הסתמי ד. המילון התאמת ההגדרה והמשמעות המילונית להקשר הכרת סוגים שונים של מילונים פרט למילונים הידועים, כגון מילון על דרך ההווה, אגרון, לקסיקון, מילון דיגיטלי וכדומה דרכי החיפוש במילון (שמות עצם, שמות תואר, צירופים ופעלים) סוגי הגדרות: הגדרה קלסית, הגדרה על דרך הנרדפות, הגדרה על דרך הניגודיות ותרגום פרטים דקדוקיים: מין דקדוקי, חלקי דיבור (שם, פועל, תואר), נטייה, שורש והצרכה (התאמת מילות יחס קבועות לפעלים שונים ושינוי המשמעות בהתאם לשינוי מילות היחס, לדוגמה: קינא ב... או קינא ל...) ה. אוצר המילים והמשמעים הבנת משמעויותיהן של מילים בתוך הקשר יחסי מילים ומשמעים נרדפות, ניגודיות והיכללות פוליסמיה והומונימיה (אין דרישה להגדרה אלא לייצוגיהן במילון, להבנה ולשימוש) לשון מושאלת (מטפורה), משמעות נלווית (קונוטציה חיובית או שלילית) מעבר לידע במקצוע בכיתות נוספות כיתה ז | כיתה ח | כיתה ט לתוכן הדף להדפסה