שעת חברה לכיתה ט שעת חברה לכיתה ט ידע ידע לאור תוכנית הלימודים א. התלמיד כחלק מקבוצה חברתית, חברות ושיתוף פעולההתלמיד יבין את הציפיות שלו ושל קבוצת השווים בכיתה וידע לתרגם אותן לתקנון כיתתי ברוח המוסד החינוכי.התלמיד יכיר את המושגים קבוצה וקבוצת עמיתים. התלמיד יכיר את המושג קהילה ויבין את קשרי הגומלין בין קהילת בית הספר לקהילה הגיאוגרפית. התלמיד יכיר ויברר מרכיבי זהות יהודיים וישראליים שלו ושל הקבוצה.התלמיד יכיר גיבורי תרבות נוער ויברר את השפעותיהם על זהותו האישית בפרט ועל זהות הנוער בכלל.התלמיד ידע לצרוך תקשורת מתוך מודעות ליתרונות ולסכנות.ב. מנהיגות ואחריות חברתיתהתלמיד יבין את המושגים מעורבות, שותפות ואחריות.התלמיד יעמוד על טיב היחסים בין מנהיג למונהגים על ידיו. התלמיד יעסוק במושג דוגמה אישית בהקשר למנהיגות.התלמיד יכיר מנהיגים מעוררי השראה מהארץ ומהעולם בעת החדשה. ג. לחיות בחברה דמוקרטית רב תרבותיתהתלמיד יכיר את המושגים הידברות ופלורליזם וחשיבותם בחברה דמוקרטית.התלמיד יעסוק בדרכי מחאה ובגבולותיהן.התלמיד יכיר ויתרגל דרכים לדיון מובנה המסייע להידברות במצבי קונפליקט.התלמיד יכיר את הכלי "מסר האני" כמסייע לתקשורת במצבי קונפליקט.התלמיד יכיר גישות שונות בתרבות היהודית ובתרבויות אחרות בהקשר ליחס לשונה.התלמיד יכיר את המושג כבוד הדדי ויברר את זהותו ואת ערכיו במפגש עם השונה.התלמיד יכיר מרכיבים דומים ושונים בין בני נוער ממגזרים שונים בחברה הישראלית.ד. שייכות, סולידריות ומעורבותהתלמיד יברר את מחויבותו כיהודי וכישראלי לתרבות, לסביבה ולחברה.התלמיד יכיר את סולם הערכים האישי, האוניברסלי והיהודי.התלמיד יבין כי מעורבות חברתית תורמת להתפתחותו האישית ולפיתוח תחושת השייכות שלו לקהילה.התלמיד יעסוק ביחסי ישראל-תפוצות ויכיר בחשיבות הערבות ההדדית בין ישראל לתפוצות לשם הבטחת המשך קיומו ועתידו של העם היהודי.התלמיד יבין את החשיבות של צרכנות נבונה ומודעת למען עולם בר קיימא.ה. טיפוח זהות ישראלית - יהודית (בהתאמה למגזרים - בפיתוח)התלמיד יכיר את יום הזיכרון ליצחק רבין, את יום הזיכרון לשואה ולגבורה ואת יום הזיכרון לחללי צה"ל ומשמעותם. התלמיד יכיר ימי לוח בתרבות היהודית, הישראלית והאוניברסלית ומשמעותם.התלמיד יכיר את המושגים אנטישמיות ואנטישמיות חדשה.התלמיד יבין סוגיות של התמודדות רוחנית וזהות יהודית בתקופת השואה (בשבילי הזיכרון).התלמיד יכיר את המושג "חסידי אומות העולם" וסיפורי הצלה שונים בתקופת השואה תוך כדי דיון במורכבות ההצלה ובמשמעות מעשי הצלה אלה (בשבילי הזיכרון).ו. מחויבות למדינת ישראל כמדינה יהודית דמוקרטיתהתלמיד יעסוק בביטויים שונים של התרבות הישראלית בתחומים של ספרות, שירה, אדריכלות, אופנה וכדומה.התלמיד יכיר את המושגים כור היתוך ופלורליזם תרבותי בהקשרים חברתיים. ז. סיום ופרידה, יציאה לחופשההתלמיד יסכם ברמה האישית והקבוצתית את השנים בחטיבת הביניים ויציב יעדים לעתיד.התלמיד ידע להכיר תודה לחבריו לכיתה ולמוריו.התלמיד יהיה מודע להתנהגויות סיכוניות לקראת חופשת הקיץ. מעבר לידע במקצוע בכיתות נוספות כיתה ז | כיתה ח | כיתה ט לתוכן הדף להדפסה