אזרחות לכיתה ט אזרחות לכיתה ט ידע דוגמאות למה שעל התלמיד לדעת לאור תוכנית הלימודים א. עם אזרח ומדינה – זיקות ויחסי גומלין מהי מדינה ומה הם תפקידיה? להגדיר ולהבין את משמעות המושגים: מדינה, אוכלוסייה, שלטון, ריבונות, הכרה בין-לאומית, לאום, לאומיות וקבוצה אתנית, הגדרה עצמית להבין שלמדינה ישנם כמה יסודות הכרחיים הבאים לידי ביטוי באופן שונה בכל מדינה להבין שישנן דרכים שונות שלפיהן מוקמות מדינות להבחין בין המושגים לאום, לאומיות וקבוצה אתנית להכיר את האופן שבו לאומים ומדינות אחרות עוסקים בסוגיות של לאומיות והגדרה עצמית זיקות שונות ביחסי עם ומדינה להגדיר ולהבין את משמעות המושגים: אזרח, אזרחות, השתייכות לאומית, השתייכות אזרחית, תושב להבין את הקשר בין אזרח למדינתו להבין מהו מעמד אזרחי ומה משמעותו להבין שישנן סוגי מדינות שונים מבחינת ההרכב הלאומי להבחין בין השתייכויות שונות של אדם – ללאום, למדינה מדינת ישראל כמדינת הלאום היהודי להגדיר ולהבין את משמעות המושגים: סמלים לאומיים, חוקי האזרחות, חוק השבות, זיקה לאומית, מולדת, גולה, תפוצה, מדינת לאום להכיר את מגילת העצמאות מבחינת תוכנה (חלקיה השונים) ולהבין את חשיבותה להכיר את הרקע הגיאופוליטי של מדינת ישראל להכיר את הסמלים, החוקים והמוסדות של מדינת ישראל ואת ביטויי הלאומיות היהודית שבהם להבין את חוק השבות ואת חשיבותו בביטוי להיות מדינת ישראל מדינת העם היהודי להבין את המורכבות של חיי מיעוט אתני במדינת לאום הדמוקרטיה בהשוואה למשטרים לא דמוקרטייםלהבחין בין משטרים דמוקרטיים ללא דמוקרטיים על פי תבחינים, כמו: איך מגיעים שליטים לשלטון? מה מקור החוק? מה מידת ריכוז הכוח? ערכים ועקרונות המשטר הדמוקרטי להגדיר ולהבין את משמעות המושגים: חירות, שוויון, כבוד האדם להבין את הקשר ההכרחי בין מושגים אלה לדמוקרטיה ב. עקרונות וזכויות במשטר הדמוקרטי ורשויות השלטון בישראל עקרונות הדמוקרטיה לדעת ולהבין את המושגים הבאים: דמוקרטיה, שלטון יציג, שלטון החוק, שוויון זכויות (פוליטיות, חברתיות), שוויון בפני החוק, חירויות בסיסיות (טבעיות), חובות האזרח, ציות לחוק תשלום מיסים, מעורבות האזרח, הפרדת רשויות, רוב ומיעוט, פיקוח וביקורת, דעת קהל, שלטון העם, הכרעת רוב, שלטון החוק, הגבלת שלטון, הזכות לקניין, הזכות לכבוד, הזכות לחופש להבין שישנם עקרונות הכרחיים לקיומו של משטר דמוקרטי להבין כי במשטר דמוקרטי לאזרחים תפקיד מרכזי כריבון – בהסמכת הנציגים ובפיקוח על השלטון זכויות וחובות האדם והאזרח להכיר ולהבין את זכויות וחובות האדם והאזרח להבין את הרעיון של זכויות טבעיות, ולכן את אי הקשר שלהן למילוי חובות להבין את הרעיון של יחסיות זכויות להכיר את החובות של האדם והאזרח רשויות השלטון בישראל להכיר את רשויות השלטון בישראל להבין את רעיון הפרדת הרשויות להכיר את הרשויות השונות ואת תפקידיהן ג. נושאי העמקה והרחבה – שתי אפשרויות העומדות לבחירת בתי הספר: בחירת אחת מתוכניות העמקה כתיבת תוכנית העמקה ייחודית בית ספרית באישור הפיקוח המבוססת על הנושאים להרחבה והעמקה המפורטים בתוכנית הלימודים על המורה לבחור שלושה נושאים מתוך הנושאים הבאים: נושא אחד מתוך זכויות (נושא מס' 7) נושא אחד מתוך העקרונות (נושאים מס' 12-8) נושא אחד מתוך הרשויות (נושאים מס' 15-13) בכל אחד מהנושאים מתבקש המורה לחבר שישה שיעורים (בסה"כ 18 ש"ש) תוכן הדף להדפסה