ספרות לכיתה ט ספרות לכיתה ט ידע ידע לאור תוכנית הלימודים א. ספרי קריאה (שמחת הקריאה) שחזור עלילת הספר בלשון התלמיד תיאור הדמויות המרכזיות הבעה בכתב או בעל פה של התרשמותו המנומקת מהספר שקרא הבעת דעה כלפי דמות, מסר, רעיון, עלילה ייצוג חוויית הקריאה בדרכים שונות ב. סיפורים קצרים הדמות הספרותית הבנה לכך שדמות מעוצבת בדרך כלל על רקע תרבותי חברתי מסוים ומקיימת זיקות דינמיות עם דמויות אחרות ביצירה זיהוי והבנה של קונפליקטים בקרב דמויות מורכבות ביצירה הבחנה בין הדמויות הראשיות לבין אלו המשניות הסבר לתפקידיהן של דמויות המשנה בזיקה לדמות הראשית ולסביבה החברתית המיוצגת ביצירה העלילההבחנה בין עלילה ראשית לעלילה משנית והסבר לזיקות ביניהן המספר ונקודת התצפיתהבנה כי נקודות תצפית של המספר או של דמויות בסיפור משקפות נקודות ראיה שונות ותורמות להבנת משמעות היצירה הנושא והרעיונות הבעת תגובה ויחס כלפי תמונת המציאות, הרעיונות או העולים מתוך מכלול היצירה הבעת דעה על מידת הזיקה בין תמונת המציאות ביצירה לבין מציאות חיי התלמידים לשון וסגנון הבחנה בין לשון פיוטית עשירה לבין לשון פרוזאית או רזה וקישור הבחנות מעין אלה לתקופות היסטוריות זיהוי של תופעות לשון פיגורטיבית ועמידה על תרומתן ליצירה זיהוי אירוניה לשונית והסבר על תפקידיה בהקשר שבו היא מצויה הבחנה במאפיינים ייחודיים ליוצרים בעלי סגנון אישי מובהק במיוחד ג. שירה הבחנה במבנים תחביריים יוצאי דופן, הבונים את משמעות השיר או המשפיעים על דרך קליטתו זיהוי יסודות מצלול בולטים בתיאור של אלה בבניית משמעות השיר, את השפעתם על הלך הרוח בשיר ואת רישומם הרגשי תיאור מבנה השיר ותרומתו למשמעות השיר איתור קשיים פרשניים הנובעים מעמימות המבע השירי וממורכבותו והצעות לקריאות שונות של השיר ד. דרמה הסבר הקונפליקט המרכזי במחזה ניסוח של הנושאים המרכזיים במחזה זיהוי המרכיבים המבניים של המחזה תיאור דמות וזיהוי מאפייניה הבולטים: מצב אישי, משפחתי וחברתי בניית תובנות לגבי הדמות המבוססות על מאפייניה והתנהגותה ביצירה: מעשים, מחשבות, רגשות, אופן דיבור, הופעה חיצונית הבנה לכך שדמות מעוצבת בדרך כלל על רקע תרבותי חברתי מסוים ומקיימת זיקות דינמיות עם דמויות אחרות ביצירה זיהוי והבנה של קונפליקטים בקרב דמויות מורכבות ביצירה הבחנה בין הדמויות הראשיות לבין אלו המשניות הסבר לתפקידיהן של דמויות המשנה בזיקה לדמות הראשית ולסביבה החברתית המיוצגת ביצירה ה. היצירה המזרחית (בעקבות מתווה ועדת ביטון) יחידה זו כוללת יצירות קיימות מתוכנית הלימודים ויצירות חדשות שנוספו אליה. בהתאם למפורסם בחוזר מפמ"ר מס' 2, תשע"ז, החל משנה"ל תשע"ח מורי חטיבות הביניים חייבים במהלך שנות הלימודים בהוראת לפחות שני שירים וסיפור אחד של יוצרים מזרחיים, מתוך הרשימה המופיעה באתר המפמ"ר.ו. למידה באמצעות נושאים חירות הדעת משובות ונעורים מעבר לידע במקצוע בכיתות נוספות כיתה ז | כיתה ח | כיתה ט לתוכן הדף להדפסה