ספרות לכיתה ח ספרות לכיתה ח ידע ידע לאור תוכנית הלימודים א. ספרי קריאה (שמחת הקריאה) שחזור עלילת הספר בלשון התלמיד תיאור הדמויות המרכזיות הבעה בכתב או בעל פה של התרשמותו המנומקת מהספר שקרא הבעת דעה כלפי דמות, מסר, רעיון, עלילה ייצוג חוויית הקריאה בדרכים שונות ב. סיפורים קצרים הדמות הספרותית אפיון דמות בהקשר ליחסיה עם דמויות ביצירה, בהקשר לדברים הנאמרים עליה מפי הדמויות והמספר אפיון הדמות על פי התמורות והשינויים שחווה הדמות במהלך העלילה העלילה זיהוי נקודות המפנה בעלילה ונימוק לכך הסבר הסיגור (הסיום) של העלילה: צפוי, מפתיע וביטוי הרשמים הנותרים בקרב הקוראים המספר ונקודת התצפית זיהוי נקודת התצפית שממנה מוסר המספר את הסיפור הבחנה בין נקודות תצפית של ילד לבין זו של מבוגר והסבר של המשתמע מכך הנושא והרעיונות הבעת תגובה ויחס כלפי תמונת המציאות, הרעיונות או העולים מתוך מכלול היצירה הבעת דעה על מידת הזיקה בין תמונת המציאות ביצירה לבין מציאות חיי התלמידים לשון וסגנון הבחנה בין לשון פיוטית עשירה לבין לשון פרוזאית או רזה וקישור הבחנות מעין אלה לתקופות היסטוריות זיהוי של תופעות לשון פיגורטיבית ועמידה על תרומתן ליצירה זיהוי אירוניה לשונית והסבר על תפקידיה בהקשר שבו היא מצויה הבחנה במאפיינים ייחודיים ליוצרים בעלי סגנון אישי מובהק במיוחד ג. שירה הבחנה בין משמעות מילונית של מילים לבין השתמעויותיהן בהקשר שירי נתון (דנוטציה וקונוטציה) ותרומתן לעיצוב החוויה או הרעיון בשיר זיהוי תופעות של לשון ציורית בשיר ותרומתן למשמעות השיר ולרשמים בקרב הקוראים ד.דרמה הסבר הקונפליקט המרכזי במחזה ניסוח של הנושאים המרכזיים במחזה זיהוי המרכיבים המבניים של המחזה תיאור דמות וזיהוי מאפייניה הבולטים: מצב אישי, משפחתי וחברתי בניית תובנות לגבי הדמות המבוססות על מאפייניה והתנהגותה ביצירה: מעשים, מחשבות, רגשות, אופן דיבור, הופעה חיצונית הבנה לכך שדמות מעוצבת בדרך כלל על רקע תרבותי חברתי מסוים ומקיימת זיקות דינמיות עם דמויות אחרות ביצירה זיהוי והבנה של קונפליקטים בקרב דמויות מורכבות ביצירה הבחנה בין הדמויות הראשיות לבין אלו המשניות הסבר לתפקידיהן של דמויות המשנה בזיקה לדמות הראשית ולסביבה החברתית המיוצגת ביצירהה. למידה באמצעות נושאים חירות הדעת משובות ונעורים מעבר לידע במקצוע בכיתות נוספות כיתה ז | כיתה ח | כיתה ט לתוכן הדף להדפסה