מדע וטכנולוגיה לכל בחינוך העיוני לחטיבה עליונה מדע וטכנולוגיה לכל בחינוך העיוני לחטיבה עליונה מיומנויות דוגמאות למה שעל התלמיד להיות מסוגל לעשות לאור תוכנית הלימודים מיומנויות קוגניטיביותבניית טיעון כוללת –להציג טענה תוך כדי ביסוסה על הוכחות או על הוכחות שכנגדהבחנה בין עובדה לבין פרשנות –להבחין בין עובדות, פרשנויות ודעות בהקשר של מידע בתקשורת בנושאים של אורח חיים, מחלות ורפואה משלימההערכה / חשיבה ביקורתית –להעריך אמינות מקורות מידע בנושא בעד ונגד חיסונים שונים, כגון נגד נגיף הפפילומה, שיתוק ילדים, חיסון חדשהשוואה –להשוות בין קרינת רנטגן לבין קרינת גמא ולהסיק מסקנות לגבי בחירת סוג הקרינה לצילום שלד במקרה של חשש לשברזיהוי רעיונות מרכזיים ויכולת להבדיל בין עיקר לטפל –לזהות את הרעיון המדעי המרכזי שבא לידי ביטוי במחקר שבדק אילו גורמים משפיעים על הסיכוי לחלות בסרטןחקרנות –לבצע תהליך חקר הבודק תנאים שונים לתפיחת בצק בנוכחות שמריםייצוג ידע –לייצג מידע באמצעות תרשים זרימה על הקשר בין הקוד הגנטי, ייצור חלבונים ותכונות היצור ניתוח –לנתח שלבים בעקומת גידול של אוכלוסיית חיידקים: תיאור והסברקבלת החלטות –לקבל החלטות בבחירת מקורות אנרגיה להפעלת תמרורים במקומות מבודדיםשאילת שאלות –לשאול שאלות בעקבות תצפית בתופעה של הטיית מסלולו של זרם מים דקתהליך תיכון הנדסי –לבצע תהליך תיכון הנדסי של בניית מערכת תאורה לילית של שביל במדבר מיומנויות תוך אישיותיוזמה –לתכנן פתרון הנותן מענה לבעיה וליישם אותו באב טיפוס של המוצר בתהליך התיכון ההנדסימסוגלות עצמית – לזהות מה הן נקודות החוזק שלי שגיליתי במהלך העבודה על התלקיט (במסגרת הדף האישי בתלקיט של מוט"ל) ניטור עצמי (self monitoring) –לתאר מה הייתי רוצה לשנות בהשתתפותי בשיעור (בדף ניטור להערכה עצמית)סקרנות – לזהות בעיות מחיי היומיום ולשאול שאלות ביחס אליהן בתהליכי החקר והתיכון ההנדסי מיומנויות בין אישיותמעורבות – להציע שתי דרכים שבהן ניתן להשפיע על בני המשפחה שלי לאורח חיים אשר יפחית את הסיכון לחלות במחלת הסרטןעבודת צוות –לעבוד בצוות תוך כדי חלוקת תפקידים בבניית מוצר בהתאם לתכנונו בתהליך התיכון ההנדסי שיתוף פעולה –לשתף פעולה בהעלאת מספר רב של רעיונות לפתרון אפשרי לבעיה ולבחור את הרעיון המיטבי בהתאמה לדרישות, כחלק מתהליך התיכון ההנדסיתקשורת בין אישית – לבחור יחד את הנושא ואת סוג המשחק במהלך ההתנסות בעבודה שיתופית בפיתוח משחק לימודימיומנות פרזנטציה –להציג את התוצר, אופן פעולתו ותכונותיו בפני מורים ותלמידים בכנס תלמידי מוט"ל – ה"תוצרידע" בשפה קולחת, עם שימוש נכון בשפה המדעית/הטכנולוגית * קישור למשימות מתוקשבות בנושאים השונים לתרגול המיומנויות השונות* מטרות בתחום המיומנויות ועל מיומנויות חשיבה בעמודים 16-12, ובעמודים 21-20 בתוכנית הלימודים. לתוכן הדף להדפסה