ארץ ישראל וארכיאולוגיה לחטיבה עליונה ארץ ישראל וארכיאולוגיה לחטיבה עליונה מיומנויות דוגמאות למה שעל התלמיד להיות מסוגל לעשות לאור תוכנית הלימודים מיומנויות קוגניטיביותניתוח השוואתי – לנתח את התקופות השונות בירושלים על פי קריטריונים שונים העלאת השערות – לשער השערות לגבי בניית מפעל המים של העיר בימי בית ראשוןהפקת מידע – לאתר מידע, למזג ולהבנות ידע חדש בנושא מממצאים ארכיאולוגיים ואתרי השטח לאור הלימוד בכיתה הערכה ביקורתית – להעריך תקיפותם ומהימנותם של ממצאים ארכיאולוגיים כמקור מידע לעברה של הארץהשוואה – להשוות תופעות ולהסביר את התמורות שחלו בהן ואת השלכותיהן על הארץ בתקופות השונות; להשוות בין מקורות היסטוריים לבין מקורות כתובים, ממצאים ארכיאולוגיים ומפותהשוואה – להשוות מידע היסטורי ממקורות מידע שונים (מפות, תצלומים, מאמרים, כתבות, מקורות היסטוריים, גרפים, טבלאות, סרטונים)הבנה – להבין את מכלול ההשפעות של תרבויות שחדרו לארץ על מראה הארץ ועל צביונה בתקופות השונותסינתזה – לקשר בין גורמים גיאוגרפיים ופוליטיים לבין השלכותיהם על המתרחש בארץ בעבר ובהווההבנה – להבין את קשרי הגומלין בין תופעות סביבתיות לבין תופעות אנושיות בתקופות הקדומות ובהווההסקת מסקנות – לבחון תופעות מרחביות פיזיות ואנושיות ולהסיק מסקנות בעזרת שליפת מידע ממפות, ממצאים ארכיאולוגיים, ניתוח טקסטים ומקורות ראשונייםמיומנויות בין אישיותניהול שיח – לגלות סובלנות לדעות שונות הקשורות לזיקה של דתות שונות לארץ ישראלעבודת צוות – לשתף פעולה בחפירות ארכיאולוגיות ובכתיבת עבודות החקרמעורבות – לגלות מעורבות בהווי החיים בארץ תוך כדי פעילות חברתית משותפת (לדוגמה: עבודות חקר מגש הכסף המתעדים את מקימי המדינה ובוניה) מיומנויות תוך אישיותסקרנות – לגלות עניין וסקרנות בנושא תולדות ארץ ישראל על אוכלוסיותיה המגוונות והבנת הלימוד בכיתה מתוך ממצאים בשטחהתמדה – לגלות התמדה בעבודה ובלימוד השטחיוזמה – ליזום ולבחור את נושאי עבודת החקר אמפתיה – לחוש אמפתיה ולהעניק תשומת לב לרגשות הזולת ביחס לסוגיית היתרונות והקשיים לחיים במרחב שבו חיות קבוצות אוכלוסייה שונות בארץ ישראל לתוכן הדף להדפסה