עברית לערבים לחטיבה עליונה עברית לערבים לחטיבה עליונה ידע ידע לאור תוכנית הלימודים א. קריאה והבנהקריאת טקסט בלתי מנוקד והבנתוקריאת טקסטים מסוגות שונות, כולל טקסטים ספרותיים והבנתםהמבנה הלוגי של הטקסט והבנתוקישור בין מסרים ומוטיבים בין-טקסטואלייםהסקת מסקנות בעקבות קריאת טקסטהשוואה ועימות של מידע מטקסטים שוניםהערכת המסרים העולים מתוך הטקסט ונימוק עמדה ו/או הצעת זווית התבוננות אחרתב. כתיבהסיפור קצר סביב רעיון מסוים או חוויה אישיתכתיבה מגוונת ויצירתית: כתיבת חיבור, מכתב אישי, סיפור קצרצר, מילוי טפסים, כתיבה על סמך קריאה וכתיבת תיאורהוראות הפעלה והתנהגות לכל מטרה ולכל נמעןהבעת דעה בכל נושא נתון והצגת טיעון תוך אישוש הדעה וחיזוקה על ידי נימוקים, דוגמאות והקשרים מתאימיםטענה מנומקת סביב נושא מסוים ג. האזנה והבנת הנשמעמילות מפתח ומשפטים בשיחות כלליות, בהרצאות קצרות, בהודעות מוקלטות ובדיונים מעולמות שיח שונים כמיומנות להאזנה והבנת הנשמערצף רעיוני מטקסט נשמע, מטקסט מדעי, עיוני וסיפוריזיהוי דוגמאות ונימוקים רלוונטיים להבנת הרצף הרעיונישימוש במידע מושמע למטרות יישומיות שונות ד. דיבור והבעה בעל פההצגה עצמית במעגלי השייכות השונים: חברתי, דתי, לאומי ופוליטי השתתפות פעילה בשיחה והבעת דעות ועמדות מנומקות בנושאים כלליים שוניםדיווח על אירועים שנקראו, נשמעו או נצפו; דיווח על דיונים, משאים ומתנים שהתלמידים היו מעורבים בהם; דיווח על חוויות ועל אירועים אישיים השתתפות בדיון במליאת הכיתה בנושאים בעלי אופי חברתי ואופי אקטואלי כלליהצגת עמדה מנומקתה. סוגות שונות בספרות: סיפורים קצרים, סיפורי עם ואגדות, שירה, מאמרי הגות, טקסטים מן המקורות טקסטים סיפוריים ומאפייניהם השונים: כותרת, מבנה הסיפור ומרכיביו – תוכן, זמן, מקום, עלילה, דמויות, עמדת המספר וסיוםטקסטים שיריים ומאפייניהם השונים: מבנה, אמצעים אומנותיים, סוג ספרותי, תוכן - המשמעות המילולית, המשמעות הפשוטה והמשמעות המטפוריתמאפייני מאמרי ההגות השונים והבעת עמדתם על סמך התוכן הגלוי והסמוי, נימת המאמר, עמדת הכותב ולשון המאמרטקסטים שונים מהמקורות ומאפייניהם השונים: תוכן, מבנה, לשון ומסר ו. ידע לשון שימוש בכל רכיבי תורת ההגה בצורה תקינה, כולל התופעות והשינוייםשימוש בפעלים שונים מכל הגזרות ובכל הבניינים בהקשרים השוניםידיעת רכיבי המילה: צורני גזירה (שורש ומוספית, בסיס ומשקל) וצורני נטייה (בשם ובפועל)הכרת דגמי הנטייה בשמות עצם ביחיד וברבים, בזכר ובנקבה בתבניות שונותשימוש תקין בשם המספר על כל צורותיו: יסודי, סודר, סתמי, חלקי ומעורב בהקשרים השוניםזיהוי התפקיד התחבירי של כל החלקים המרכיבים משפט נתוןעזרה במטא-לשון כדי לנתח משפטים בעברית והבחנה בין סוגי משפטים: פשוט, מחובר, מורכב, כולל, סתמי, חסר וייחוד הכרת מילים נרדפות על פי משלב והקשרזיהוי המשמעות ההקשרית של מילה נתונה, ביטוי או צירוף כבול בעזרת מילון חד-לשוניהרחבת אוצר המילים מהיכרות עם טקסטים חדשים ומתוך מודעות להקשר הטקסטואלי והחברתי-תרבותי שבו הן מופיעות לתוכן הדף להדפסה