שעת חינוך לחטיבה עליונה שעת חינוך לחטיבה עליונה ידע ידע לאור תוכנית הלימודים 1. הכיתה כקבוצה חברתית דגשים של מינהל חברה ונוערלהעמיק את ההיכרות והקשר בין התלמידים בכיתהלרכוש מיומנויות בין אישיות וחברתיותלמצוא דרכים לגיבוש קבוצה חברתיתלפתח רגישות מוסרית והוגנותלטפח אחריות הדדיתלהכיר בייחודיותו של כל פרט וקבלת השונה 2. מיומנויות רגשיות, קוגניטיביות וחברתיות בתהליכי למידה דגשים של מינהל חברה ונוערלהתמודד עם האתגרים הלימודיים המורכבים בחטיבה העליונהלפתח מיומנויות של ניהול עצמי ולהתארגן אישית וקבוצתית ללמידהלחזק מסוגלות ומוטיבציה לקדם שיפוט מוסרילברר את המחיר של התנהגות לא מוסרית כפתרון למצוקהלעודד נקיטת עמדה מוסרית מנומקת נגד הרמאות בבחינותלהקנות כלים של חשיבה תוצאתית בהתמודדות עם מצבי פיתוי לעבירה על החוק בבחינותלהדגיש את חשיבות עבודת הצוות ללמידה ולהשגת מטרות הקבוצהלהדגיש את חשיבות עבודת צוות סינרגטי בהגברת התפוקותלהביא למודעות המשתתפים את התרומה של עבודת צוות לכל פרט בקבוצהדגשים של שפ"ילחשוב קדימה על שנתו הראשונה בחטיבה העליונה, להכיל את החששות ואת התקווהלאבחן את הרגלי הלמידה שלו וסגנונות הלמידה היעילים בעבורו ולזהות מה משפיע על האופן שבו הם לומדלהבין איך מתאים לו ללמוד למבחן ולהתכונן לקראתולהכיר סוגי מוטיבציה ומניעים שונים ללמידה; לזהות את פרופיל "המוטיבציה האישית" שלו ולהבין את הקשר שבין מוטיבציה, שייכות-אוטונומיה ומסוגלות אישיתלזהות את עמדתו הרגשית כלפי הלמידה, להכיר את הכוחות שמניעים ובולמים אותו בלמידה ולזהות משאבי תמיכה בלמידה חיצוניים הזמינים לולהכיר את עצמו ברגעים מורכבים בלמידה ולדעת להשתמש בדיבור עצמי חיובי ברגעי קושי ותסכול לימודילזהות את עמדתו ורגשותיו כלפי הלמידה ובית הספר ולהכיר באופן חווייתי בבחירה שלו באם להשקיע מאמצים בלמידהלזהות בתוכו את מיקוד השליטה שלו ביחס ללמידה ולפתח עמדה של אחריות אישית ללמידה 3. התמודדות במצבי סיכון דגשים של שפ"ילהכיר את הקשר בין לחץ חברתי לבין הבחירה לשתות משקאות אלכוהולייםלהכיר את הפער בין תחושת הביטחון הפנימי של האדם ביכולתו להציב לעצמו גבול בעת שתיית אלכוהול לבין המתרחש בפועללהתמודד עם מסרים ומידע חברתיים על אודות "הקנביס" בעזרת ידע אמין ומדעילזהות מצבי פגיעה בזולת, להבין את האחריות האישית והחברתית הנדרשת ממנו במצבים אלו ולנקוט עמדהלהיות מודע לחשיבות גילויי אחריות אישית וחברתית באירועי בריונות גם במרחב הווירטואלילהבין את המשמעויות והתוצאות האפשריות של הפצת מידע, תצלומים וסרטונים ברשתות חברתיות ולפתח נורמות ראויות להתנהלות ברשתלבחור ולקבל החלטות במצבי חיים שונים ולהתמודד עימםלזהות סיכונים וסכנות במטרה ולהישמר, במיוחד בחופשת הקיץ דגשים של מינהל חברה ונוער לבכיר דפוסי התמודדות אישיים במצבי לחץ ומצוקהלהתחבר למקורות הכוח ולמשאבי ההתמודדות האישיים כך שיקל השימוש בהם בשעת הצורךלחזק את תחושת המסוגלות האישית בהתמודדות עם לחץ ועם משברלפתח כישורים להתמודדות עם מצבי סיכון בגיל ההתבגרותלבחון רווחים וסכנות בשימוש במדיה הדיגיטלית ולצמצם שימושים מזיקים והרסניים 4. זהות ושייכות דגשים של שפ"ילבחור ולקבל החלטות במצבי חיים שונים ולהתמודד עימםלהכיר את הפן הדיגיטלי של התדמית שלו ולהבין את השלכותיולהבין את ההבדלים שבין אהבה והתאהבות ולגבש עמדות לגבי זוגיות נכונה מוגנת וחיוביתלהכיר בצרכים האישיים ובציפיות מקשר זוגי, לזהות אותות אזהרה בקשר ולשמור על גבולות הפרטיות והייחודיות שלו ושל בת או בן זוגודגשים של מינהל חברה ונוערלהרחיב את מודעותו של המתבגר לזהותו האישית המגדרית והתרבותית לטפח זהות יהודית (ובהתאמה למגזרים)להכיר את קבוצות השייכות המגוונות של התלמיד בדגש על השתייכות לקהילהלקדם חשיבה ביקורתית מתוך התמודדות עם דילמות הנובעות ממעגלי הזהות והשייכות לחשוף למגוון תרבותי יהודי-ישראלי (בהתאמה למגזרים)חגים וימי לוח - משמעויות לפתח אוריינות תרבותית ואוריינות מדיה 5. מעורבות, שותפות ואחריות בחברה ובקהילה דגשים של מינהל חברה ונוערליווי ההתנסות האישית והקבוצתית בתוכנית להתפתחות אישית ולמעורבות חברתית:להכין את התלמידים להתנסות אישיתללוות את ההתנסות ורפלקציהללוות את הפרויקט הקבוצתי לטפח רגישות מוסרית, ערבות הדדית, אחריות חברתית ומחויבות ערכית לצדק חברתי ולקידום צורכי הפרט והחברהלחזק את האמונה ביכולת הפרט להשפיע על הקהילה והחברה6. לקראת בגרות דגשים של מינהל חברה ונוערמפנים מבט לעבר העתיד: רוקמים חלומות, תוכניות ומחויבויותלקראת אזרחות וקבלת תעודת זהותלדון בחובות האזרח כלפי המדינה ומחויבות המדינה כלפי אזרחיהלבחון היבטים של מעורבות חברתית כחלק ממיומנות של אזרחות פעילה והיכולת כפרט להשפיע על המציאותלהכין לשירות משמעותי - לקראת צו ראשוןלקראת כניסה לעולם העבודה - מוסר עבודה, זכויות בני נוער בעבודה לתוכן הדף להדפסה