כימיה לחטיבה עליונה כימיה לחטיבה עליונה מיומנויות דוגמאות למה שעל התלמיד להיות מסוגל לעשות לאור תוכנית הלימודים מיומנויות קוגניטיביותאוריינות מידע ומדיה – לאתר מידע בנושאים שלא נלמדו בכיתה לצורך ביצוע מיני מחקרהערכה / חשיבה ביקורתית – להפעיל חשיבה ביקורתית על שלבי תהליך החקר שבוצע או תוכנן על ידי קבוצת תלמידים בכיתההסקת מסקנות – להסיק מסקנות לגבי השפעת גורמים שונים על קצב תגובות מתוך נתונים שעובדו מניסויהשוואה – להשוות בין גורמים שונים על קצב תגובה, כגון ריכוז המגיבים, טמפרטורת הסביבהחשיבה יצירתית – לבחור נושאי חקר מגוונים ולתכנן ניסויים שלא בוצעו בעבר במסגרת מיני מחקרחשיבה רפלקטיבית – להפעיל חשיבה רפלקטיבית על ביצוע תהליך החקר והתפתחות ההבנה של מושגים בכימיה ושל מיומנויות החקרחשיבה מדעית-כימית – להבחין בין העולם המיקרוסקופי לבין העולם המקרוסקופי, לקשר ביניהם, עם הבנה שהתנהגות העולם המיקרוסקופי משמשת הסבר לתופעות בעולם המקרוסקופיידע– להבין את משמעות מושגי היסוד, לדוגמה – קשר כימי, מבנה וקישור, חומצה-בסיס, אנרגיה, שיווי משקל כימי, מהירות תהליךייצוג ידע – להציג בכרזה מדעית או במצגת תהליך חקר לגבי השפעת ריכוז אתנול המוסף לחלבון ביצה על מסת המוצק המתקבלניסוח השערות מדעיות – לנסח השערות מבוססות ומנומקות ביחס להשפעת סוגים שונים של חומצות המוספות לחלב על מסת הגבן שתתקבלניתוח – לנתח נתונים שהתקבלו ממחקר בנושא השפעת מסת בסיס שמוסיפים לחומצה על השינוי בטמפרטורה של התמיסה ולהסיק מסקנותסינתזה/אינטגרציה – לאסוף מידע על פולימרים כחומרים סופגי מים, לנסח טקסט ממוזג כהשערה העונה על השאלה: כיצד משפיע שינוי סוג הפולימר על נפח המים הנספחים?עיבוד נתונים – לעבד נתונים שהתקבלו ממחקר לגבי השפעת ריכוז מי חמצן על קצב עליית קצף סבון עד לפתח המשורה ולהציגם בטבלה ובגרף מתאיםשאילת שאלות – לנסח שאלות חקר מבוססות על תצפיות הנאספות במהלך ביצוע ניסוי מקדים, קריאת קטע מדעי, סיור לימודי וכדומהתכנון חקר – לתכנן מהלך חקר בנושא השפעת ריכוז חומצה כלורית על הזמן עד היעלמות חומר מסוים מיומנויות תוך אישיותאמפתיה – לחוש אמפתיה ולהעניק תשומת לב לרגשות הזולת במהלך עבודה שיתופית על מעבדת החקר או המיני מחקרהכוונה עצמית – לגלות משמעת עצמית והתמדה במהלך ביצוע מעבדת החקריוזמה – לבחור נושאי חקר ייחודיים למיני מחקרמסוגלות – לחוש תחושת מסוגלות ויכולת להציג בפני אחרים תובנות אישיות מתהליך חקרסקרנות – לגלות סקרנות לגבי תהליכים המתרחשים סביבנו בחיי היום יום ורצון לחקור אותםשליטה עצמית – לווסת את התגובות הרגשיות לנוכח מצבי כישלון ותסכול בתהליך חקר עצמאי או קבוצתי מיומנויות בין אישיותמעורבות – לגלות מעורבות ולקחת חלק פעיל בתהליך חקר קבוצתיניהול שיח – לנהל שיח מכבד תוך כדי פתיחות להצעות שונות להתמודדות עם ניתוח תוצאות ניסויים/רעיונות של אחרים לביצוע תהליכי חקר; לקחת חלק פעיל בדיונים הנערכים בכיתה בסיכום תהליך חקרעבודת צוות – לפעול באופן שיתופי במהלך תהליך חקר קבוצתי תוך כדי חלוקת עבודה מותאמת בין חברי הקבוצהעבודת צוות – לגלות אחריות במהלך עבודת צוות, ליזום, לתכנן ולפעול לביצוע תהליך חקרהתייחסות למיומנויות בכלל ומיומנויות המעבדה בפרט מופיעות בתוכנית הלימודים בעמודים 45-44. לתוכן הדף להדפסה