ביולוגיה לחטיבה עליונה ביולוגיה לחטיבה עליונה מיומנויות דוגמאות למה שעל התלמיד להיות מסוגל לעשות לאור תוכנית הלימודים מיומנויות קוגניטיביות הערכה/ חשיבה ביקורתית - להפעיל חשיבה ביקורתית על שלבי תהליך החקר של עצמי או של חברים בכיתה הסקת מסקנות - להסיק מסקנות לגבי התועלת שבחיסון האוכלוסייה כנגד פתוגניים מתוך לימוד הביולוגיה והאפידמיולוגיה הרלוונטיות השוואה - להשוות בין מערכות הובלה ביצורים שונים ולעמוד על החסרונות/היתרונות של המערכות השונות ייצוג ידע - להציג תהליך חקר על השפעת חומציות על התרבות חיידקים בכרזה מדעית ניסוח השערות מדעיות - לנסח השערות מבוססות ומנומקות ביחס להשפעת סוגים שונים של אנטיביוטיקה על התפתחות מושבות חיידקים ניתוח - לנתח נתונים שהתקבלו ממחקר בנושא השפעת חומרי דיגיטליס על הלב ולהסיק מסקנות סינתזה/אינטגרציה - לאסוף מידע על הנדסה גנטית בצמחים ולנסח טקסט ממוזג העונה על השאלה האם ובאילו תנאים יש לאפשר הנדסה גנטית של מזון עיבוד נתונים - לעבד נתונים שהתקבלו ממחקר על פיזור מינים בסביבות שונות ולהציגם בגרפים שאילת שאלות - לנסח שאלת חקר על השפעת תנאי הסביבה על נביטת זרעים והתפתחותם תכנון חקר - לתכנן מהלך חקר בנושא השפעת ריכוז האלכוהול על חדירות קרומים במטרה לענות על שאלת החקר בנושא האלכוהול כחומר מחטא מיומנויות בין אישיות מעורבות - לגלות מעורבות ולקחת חלק פעיל בתהליך חקר קבוצתי. ניהול שיח - לנהל שיח מכבד תוך כדי פתיחות להצעות שונות להתמודדות עם ניתוח תוצאות ניסויים/רעיונות של אחרים לביצוע תהליכי חקר. עבודת צוות - לגלות אחריות במהלך עבודת צוות, ליזום, לתכנן ולפעול לביצוע תהליך חקר מיומנויות תוך אישיות אמפתיה - לחוש אמפתיה ולהעניק תשומת לב לרגשות הזולת במהלך עבודה שיתופית על מיזם/פרויקט הכוונה עצמית - לגלות משמעת עצמית והתמדה במהלך ביצוע עבודת חקר מסוגלות - לחוש תחושת מסוגלות ויכולת להציג בפני אחרים תובנות אישיות מתהליך חקר סקרנות - לגלות סקרנות לגבי תופעות טבע ורצון לחקור אותן במטרה להבין את העולם שליטה עצמית - לווסת את התגובות הרגשיות לנוכח מצבי כישלון ותסכול בתהליך חקר עצמאי או קבוצתי. המיומנויות המרכזיות בתוכנית הלימודים בביולוגיה (עמודים 7-8) ובאתר מפמ"ר ביולוגיה. לתוכן הדף להדפסה