ערבית לדוברי עברית לחטיבה עליונה ערבית לדוברי עברית לחטיבה עליונה ידע ידע לאור תוכנית הלימודים א. אוצר מילים כותרות וקטעי עיתונות ואקטואליה (המבוססים על מאגרי המילים עד כיתה י בתוספת מילים הנלמדות בכיתה) ב. נושאים דקדוקיים לכיתה י הא הידיעה (أل) אותיות השמש תנועות העזר כינויי הקניין כינויי רמז לקרוב (هٰذا, هٰذِهِ, هٰؤُلاءِ) כינויי רמז לרחוק (ذٰلِكَ, تِلْكَ) ריבוי שאיננו מציין בני אדם כינויי הזיקה (במשפטי صِلَة בלבד) כינויי המושא ערך היתרון יַא א(ל)נִסְבַּה (يّ היחס) המספר היסודי 10-3 התאמת השמות, התארים והכינויים (זכר/נקבה) סדר המילים במשפט הפועלי (הנשוא הפועלי קודם לנושאו ובא בנסתר/נסתרת) נטיית הפועל בעבר, הווה-עתיד, ציווי, בינוני פועל, בינוני פעול וצורת המצדר (مصدر) של הבניינים הבאים (שלמים בלבד): בניין 1 (فعل) בניין 2 (فعّل) בניין 3 (فاعل) בניין 4 (أفعل) בניין 5 (تفعّل) בניין 6 (تفاعل) בניין 7 (إنفعل) בניין 8 (إفتعل) – ללא השינויים בניין 10 (إستفعل) ג. שימוש במילון ערבי-עברי שימוש מושכל במילון ערבי-עברי פענוח מילים לא מוכרות בעזרת המילון הבנת כותרות עיתונים וידיעות עיתונאיות (מהעיתונות השוטפת הכתובה, מידיעות חדשותיות באינטרנט או מכתבות עיתון מעובדות) פענוח מילים לא מוכרות בעזרת המילון (גם במילון מקוון) הבנת כותרות עיתונים וידיעות עיתונאיות אותנטיות ומורכבות ד. שיח בין-אישי ניהול שיחה בסיסית במגוון נושאים נתונים: (כל הנושאים שנלמדו בכיתות ז-ט) ברכות מילות נימוס ופנייה מושגי זמן לבוש וצבעים – בסיסי בלבד סדר יום – להעשרה מאכלים שונים – להעשרה פתגמים ומטבעות לשון – להעשרה הרחבת השיח והעמקתו בנושאים שנלמדו ברכות ומילות נימוס אקטואליה אני משפחתי וביתי (בני המשפחה – עיסוקם, תיאור הבית שבו אני גר – חדריו ומיקומו) אני ובית ספרי (מוריי ומקצועות הלימוד) תוכניותיי לעתיד תחביביי בשעות הפנאי ה. הכרת העולם הערבי – דת ותרבות ירושלים ומעמדה באסלאם – הכרת מעמד ירושלים באסלאם בתקופות שונות – להעשרה ירושלים ככיוון התפילה הראשון כיבוש ירושלים על ידי הח'ליף עמר הקמת אלמַסְגִ'ד אלאַקְצַא וכיפת הסלע מן התרבות הערביתהכרה של סופר/ת, משורר/ת, מוזיקאי/ת או במאי ערבי/יה ו/או אחת מיצירותיהם הבולטות – להעשרה אירועים נבחרים בתולדות האסלאם הכרת הרקע ההיסטורי של הטקסטים הקלאסיים הנלמדים (הרקע ההיסטורי יילמד עם התאמה לטקסטים הקלאסיים שייבחרו ללימוד בכיתה.)או הכרת הקוראן – הספר הקדוש למוסלמים ירידת הקוראן על פי המסורת המוסלמית תהליך עריכת הקוראן ומבנהו (מספר הסורות, עריכה על פי אורך הסורות) סגנון הקוראן (חריזה, לשון פיוטית ועוד) תכניו המרכזיים של הקוראן (ההבדלים העיקריים בין הסורות מתקופת מכה לבין הסורות מתקופת אלמדינה) ו. נושאים דקדוקיים לכיתה יא בניין 8 (إِفْتَعَلَ) נטיית הפועל בעבר, עתיד, ציווי, בינוני פועל ופעול וצורת המצדר (مصدر) כולל השינויים עתיד מנצוב (ألْمُضَارع الْمَنْصُوب) והמרה למצדר עתיד מקוצר – מג'זום (ألْمُضَارع الْمَجْزُوم) גזרות הפועל ע"ע – כפולים (ألْمُضَاعَف) פ"ו, פ"י (ألْمِثال) ע"ו, ע"י (ألأجْوَف) הבעת סביל בעזרת تَمَّ ומצדר צורת הסביל (ألْمَجْهُول) בבניינים 10-1 (כולל הגזרות הנלמדות) הניקוד הסופי (ألإعْرَاب) إنَّ وَأَخَوَاتُهَا (إنّ, أنّ, لأنّ, كأنّ, لكنّ, لَيْتَ, لَعَلّ) كَانَ وَأَخَوَاتُهَا (كان, لَيْسَ, صَارَ, أصْبَحَ, بَقِيَ, مَا زَالَ/لَمْ يَزَلْ/لا يَزَالُ, مَا دَامَ) ריבוי שלם זכר ריבוי שלם נקבה ערך היתרון וההפלגה (أَفْعَل التَّفْضِيل) משפטי זיקה (صِلَة, صِفَة) ששת השמות (إسْم, إِبْن, إِبْنَة, إمْرَأَة, إثْنَان, إثْنَتَان) תיאור מצב (أَلْحَال) הזוגי בשם ובתואר המספר המונה (ألعَدَد الأَصْلِيّ) המספרים 10-1 (בזכר ובנקבה) עשרות שלמות והשם הנמנה ז. נושאים דקדוקיים לכיתה יב בניין 9 (إفْعَلَّ) – להעשרה גזרות הפועל ל"ו, ל"י (ألنّاقِص) בעלי ההמזה (ألْمَهْمُوز) جَاءَ ו-رَأَى בבניין 1 פעלים מורכבים – להעשרה סביל סתמי – להעשרה إنَّ وَأَخَوَاتُهَا (إنّ, أنّ, لأنّ, كأنّ, لكنّ, لَيْتَ, لَعَلّ) כולל הכינוי הסתמי (ضَمِير الشَّأْن) משפט מצב (جُمْلَة حَالِيّة)كَانَ وَأَخَوَاتُهَا (كان, لَيْسَ, صَارَ, أصْبَحَ, بَقِيَ, مَا زَالَ/لَمْ يَزَلْ/لا يَزَالُ, مَا دَامَ) הזוגי בשם, בתואר ובפועל הזוגי בכינויים המספר המונה (ألعَدَد الأَصْلِيّ) המספרים 10-1 (בזכר ובנקבה) עשרות שלמות והשם הנמנה מאה – להעשרה מאתיים – להעשרה אלף – להעשרה אלפיים – להעשרה מספרים מורכבים – להעשרה המספר הסודר 10-1 בזכר ובנקבה (ألعَدَد التَّرْتِيبِيّ) – להעשרה חמשת השמות (أَلأَسْمَاء الْخَمْسَة) أَب, أَخ حَم, ذُو, فُو תיאור זמן (ظَرْف زَمَان) תיאור מקום (ظَرْف مَكَان) לא לשלילה מוחלטת (لا النّافِيَة لِلْجِنْس) משפט תנאי (جُمْلَة شَرْطِيّة) בחיוב ובשלילה (إنْ, إذا, مَنْ) תנאי בטל (لَوْ) – להעשרה ביטול השפעת התנאי (فَ) משפט תנאי שמני – להעשרה תיאור אופן (أَلْمَفْعُول الْمُطْلَق) שמות מחוסרי תנווין (ألأَسْمَاء الْمَمْنُوعَة مِنَ الصَّرْف) (במשקלים הנפוצים – יתרון, הפלגה, צבעים, מומים וריבוי שבור) הפנייה (ألنِّدَاء) – להעשרה תיאור ההבחנה (ألتَّمْيِيز) كَمْ והשם ביחיד תיאור סיבה/תכלית (أَلْمَفْعُول لَهُ/ لأَجْلِهِ) מא ההתפעלות (مَا التَّعَجُّب) סמיכות מדומה (إِضَافَة غَيْر حَقِيقِيّة) – להעשרה משפטי זיקה הפוכים (مَا... مِنْ / مِنَ البَيَان) ל' ההדגשה (لام التَّأْكِيد) – להעשרה ההוצאה מן הכלל (أَلاسْتِثْنَاء) – להעשרה הבעת ברכות ואיחולים – להעשרה ח. הרחבה במסלול ערבית ספרותית דיאלוג מורחב בנושאים הבאים: ברכות, איחולים ומילות נימוס תעודת זהות – על עצמי, משפחתי, ביתי וחדריו אני ובית ספרי (מוריי ומקצועות הלימוד) תחביביי בשעות הפנאי תוכניותיי לעתיד אקטואליה שני מאמרים וקטע אקטואליה או שלוש יצירות ספרותיות ערבית קלאסיתשישה קטעי ספרות ערבית קלאסית או שבע סורות מהקוראן או שלושה קטעי קריאה בערבית קלאסית ושלוש סורות לבחירה ט. הרחבה במסלול ערבית מדוברת דיאלוג מורחב בנושאים הבאים: ברכות, איחולים ומילות נימוס תעודת זהות – על עצמי, משפחתי, ביתי וחדריו אני ובית ספרי (מוריי ומקצועות הלימוד) תחביביי בשעות הפנאי תוכניותיי לעתיד נושאי שיחה (בחירה של ארבעה מתוך הנושאים הבאים) – נושא אקטואליה – חובה עיר מגורי – הרחוב הראשי, הנסיעה באוטובוס, אתרים מיוחדים בעיר, מוסדות (עירייה, בנקים, דואר, קניון, מרפאה ועוד) במסעדה – סוגי מסעדות ומאכלים, נסיבות הבילוי במסעדה העיתון – סוגי עיתונים ומדורים שונים הטלוויזיה – הרגלי צפייה, תוכניות שונות, תוכניות חביבות עליי ומדוע מזג האוויר – עונות השנה, מזג האוויר עתה אופנה – בגדים וצבעים אקטואליה (נושא בולט בחדשות) ערבית קלאסיתשלוש יצירות ספרותיות או שישה קטעי ספרות ערבית קלאסית או שבע סורות מהקוראן או שלושה קטעי קריאה בערבית קלאסית ושלוש סורות לבחירה י. הכרת העולם הערבי – דת ותרבות אירועים נבחרים בתולדות האסלאם: הכרת הרקע ההיסטורי של הטקסטים הקלאסיים הנלמדים (הרקע ההיסטורי יילמד עם התאמה לטקסטים הקלאסיים שייבחרו ללימוד בכיתה.)או הכרת הקוראן – הספר הקדוש למוסלמים: ירידת הקוראן על פי המסורת המוסלמית תהליך עריכת הקוראן ומבנהו (מספר הסורות, עריכה על פי אורך הסורות) סגנון הקוראן (חריזה, לשון פיוטית ועוד) תכניו המרכזיים של הקוראן (ההבדלים העיקריים בין הסורות מתקופת מכה לבין הסורות מתקופת אלמדינה) לתוכן הדף להדפסה