מדעי החברה לחטיבה עליונה פסיכולוגיה מדעי החברה לחטיבה עליונה פסיכולוגיה ידע ידע לאור תוכנית הלימודים א. פסיכולוגיה, למידה ולחץ נושאי חובה - 70% למידה הגדרת המושג למידה למידה על ידי התניות התניה קלאסית התניה אופרנטית למידה חברתית – בנדורה למידה על ידי חיקוי (בנדורה) – ויסות עצמי חיקוי, דגם לחיקוי (מודל), חיזוק ועונש נצפה, חיזוק ועונש עצמי, ויסות עצמי למידה קוגניטיבית גישות קוגניטיביות ללמידה תובנה, קופסה שחורה, תהליכים מתווכים, עיבוד מידע, גשטלט, מאפייני למידת תובנה תיאוריית הגשטלט לחץ הגדרת המושג לחץ מודל התגובה – תסמונת ההסתגלות הכללית של סלייה מודל הגירויים – עומס קונפליקט – חוסר שליטה מודל השינויים המחקר של הולמס וריי מודל האינטראקציה של לזרוס דרכי התמודדות עם לחץ התמקדות בבעיה התמקדות ברגשות הרחבה והעמקה - 30% לחץ ובריאות הקשר בין מחלות ולחץ סוגי אישיות – טיפוס A וטיפוס B ב. פסיכולוגיה – אישיות נושאי חובה - 70% מבוא לאישיות מהי אישיות – הגדרה אישיות כוחות מניעים רוג'רס- תיאוריה הומניסטית פנומנולוגית (פרק זה יכול להיחשב כפרק בחירה או חובה) תפיסה סובייקטיבית, הומניזם, הוליזם, הערכה חיובית מותנית, הערכה חיובית בלתי מותנית, עצמי, עצמי ריאלי, עצמי אידיאלי, הגשמה עצמית, הכחשה, עיוות המציאות, ה"אדם השלם בנדורה – תיאוריית הלמידה החברתית דטרמיניזם הדדי קוגניציה (הכרה) וסביבה מסוגלות עצמית הרחבה והעמקה - 30% פרויד– התיאוריה הפסיכואנליטית הנחות היסוד של התיאוריה הפסיכואנליטית מודל טופוגרפי – שלוש רמות מודעות – מודע, סמוך למודע, לא מודע מודל סטרוקטורלי – שלושה מרכיבי אישיות – סתמי, אני, אני עליון דינמיקה של האישיות – עקרונות שלפיהם האישיות פועלת – עקרון שימור האנרגיה, עקרון הדטרמיניזם, הומיאוסטזיס חרדה ומנגנוני הגנה – סוגי חרדה – נוירוטית/מציאותית/מוסרית סוגי מנגנוני הגנה שלבי ההתפתחות הפסיכוסקסואליים על פי פרויד: שלב אוראלי, אנאלי, פאלי, חביון, גניטלי, תסביך אדיפוס, תסביך אלקטרה, חרדת סירוס, קנאת הפין, אזור ארוגני, קיבעון, נסיגה, טיפוס אוראלי, טיפוס אנאלי ג. פסיכולוגיה התפתחותית נושאי חובה - 70% אריקסון – התיאוריה ההתפתחותית הנחות יסוד תקופה קריטית שלבי התיאוריה אמון מול חשד אוטונומיה מול בושה יוזמה מול אשמה חריצות מול נחיתות זהות לעומת טשטוש זהות אינטימיות מול בדידות פוריות מול קיפאון שלמות לעומת ייאוש עקרון הרצף התקשרות מהות ההתקשרות סגנונות התקשרות חשיבות ההתקשרות להתפתחות מחקרי התקשרות מחקרים בילדי מוסדות הרחבה והעמקה - 30% בעיות יסוד בהתפתחות מהי פסיכולוגיה התפתחותית מטרות הפסיכולוגיה ההתפתחותית סוגיות מרכזיות – שלבים לעומת רצף, יציבות לעומת שינוי, תורשה מול סביב פיאז'ה – התיאוריה ההתפתחותית התיאוריה ההתפתחותית בשלבים דטרמיניזם – השלבים קבועים מראש הנחות יסוד סכמות התאמה, טמיעה שלב סנסורי מוטורי שלב קדם אופרציונלי שלב אופרציות קונקרטיות הלימה או העדר הלימה בין שלבי ההתפתחות השכלית לגיל הכרונולוגי ד. פסיכולוגיה חברתית נושאי חובה - 70% חשיבה חברתית סכמות סוגי סכמות נבואה המתגשמת מאליו עמדות, דעות קדומות והשפעה חברתית מה הן עמדות? מה מאפייניהן ומרכיביהן? מרכיבי עמדה: קוגניטיבי (הכרתי), רגשי, התנהגותי מאפיינים: יחס חיובי/שלילי כלפי נושא, יציבות, כלליות, עוצמה שונה ומרכזיות דעה קדומה סטריאוטיפ הצדקה עצמית כוח ביטויי תוקפנות אישיות סמכותנית אתנוצנטריות סולם F השפעה חברתית קונפורמיות הסכמה הזדהות הפנמה לחץ חברתי תופעה אוטוקינטית תמימות דעים לכידות היענות הדדיות היענות בשלבים – רגל בדלת ודלת בפרצוף אלטרואיזם ועזרה הדדית (פרק זה יכול להיחשב כפרק חובה או בחירה) אלטרואיזם ועזרה הדדית מצבים שבהם ייטה / לא ייטה האדם לעזור לאחרים מה מניע את האדם לעזור לאחרים גישות תיאורטיות להסבר אלטרואיזם הרחבה והעמקה - 30% חשיבה חברתית ייחוס סיבה עיוותים בייחוס תפקידי הסכמות בעיבוד מיד עמדות דרכי רכישה של עמדות התניה קלאסית, התניה אופרנטית, חיקוי מודלים בדרך קוגניטיבית של איסוף מידע והסקת מסקנות שינוי עמדות שינוי בעקבות המשכנע, המסר והשומעים תיאוריות איזון תיאוריית הדיסוננס הקוגניטיבי (חוסר איזון הכרתי) של פסטינגר תיאוריית שיווי המשקל של היידר המתייחסת לדיסוננס חיצוני (סביבתי) לתוכן הדף להדפסה