ספרות לחטיבה עליונה ספרות לחטיבה עליונה מיומנויות דוגמאות למה שעל התלמיד להיות מסוגל לעשות לאור תוכנית הלימודים מיומנויות קוגניטיביותהבנה – להבין את קשרי הגומלין שנוצרים בין המרכיבים השונים של הטקסט, כגון הקשרים בין הדמויות בסיפור, רומן ודרמה, להבין את האופן שבו מתפתחת העלילה וכן את הקשרים שנוצרים בין חלקיו השונים של שירהסקת מסקנות – לזהות את התמות (=נושאים ורעיונות) שבאות לידי ביטוי ביצירות הנלמדות, כגון יחסים בתוך המשפחה, יחס כלפי האחר והשונה, התגברות על משבר ועודהערכה / חשיבה ביקורתית – לבחון את העמדה האישית רגשית וערכית סובייקטיבית של הלומד מול העמדות והעולם הרגשי של הדמויותהשוואה – להשוות בין אופני העיצוב של נושא מסוים ביצירות השונותחשיבה יצירתית – להגיב באופן יצירתי (תמונה, סרטון, שיר או סיפור) לנושאים, לעמדות, לקולות ולמצבים הרגשיים שפגש הלומד ביצירה ידע – לזהות את הלשון הציורית בשיר ותרומתה לבניית משמעות השיריישום – ליישם את הידע שנרכש בנוגע למושגים ספרותיים בתהליכי הקריאה והפרשנות של יצירה חדשה שנלמדת בכיתהניתוח – לנתח את תרומתם של האמצעים הדרמטיים (הדיבור הישיר והקונפליקט) בבניית משמעות המחזהסינתזה/אינטגרציה – לחבר רעיונות שמשתמעים מניתוח של אמצעים ורכיבים שונים בטקסט להעמקת ההבנהשאילת שאלות – לשאול שאלות על נושאים תמטיים שונים לפני המפגש עם היצירה מיומנויות בין אישיותייצוג עצמי – להציג תוצרי תגובה פרשנית באמצעים דיגיטליים – מצגת שיתופית, בלוגמעורבות – לגלות מעורבות בתהליכי השיח, הקריאה והפרשנות של היצירה שמתרחשים בכיתהניהול שיח – לנהל שיח מכבד במהלך הדיונים סביב יצירות הספרות השונות מתוך היכולת לקבל ולהכיל דעות ועמדות שונות של חברי הכיתה, להיות סבלני ולהגיב כלפיהם באופן הולםעבודת צוות – לגלות אחריות במהלך עבודת צוות שניתנת במסגרת הערכה חלופיתשיתוף פעולה – לעבוד בשיתוף פעולה על מנת להגיע לתוצרי משמעות מורכבים ומעמיקים של הטקסטמיומנויות תוך אישיותאמפתיה – לחוש אמפתיה ביחס למצבים הרגשיים והאנושיים שמוצגים ביצירההכוונה עצמית – לתכנן את הלמידה ולעבוד באופן עצמאי – להתמודד לבד עם יצירה ספרותית על מנת לחשוף את הערכים המובלעים בטקסטיוזמה – להעלות רעיונות להצגת הפרשנות ליצירה או להצגת נושא שבא לידי ביטוי ביצירה בדרך יצירתית וייחודית לתלמידמודעות רגשית – לזהות את העולם הרגשי של הדמויות הספרותיות על סמך תהליכי קריאה ופרשנות שיובילו אותו להבנת רובדי המשמעות המשתמעיםמסוגלות – להרגיש בטוח להביע פרשנות ולפתח את יכולת הניסוח הרעיוניתסקרנות – לגלות סקרנות ביחס ליצירות ספרות שונות, ביחס לתקופה והחוויות המשתקפות בהן, לייחודן של הדמויות וגורלן ולאופן שבו משתלשלת העלילהשליטה עצמית – לווסת את תגובותיו הרגשיות גם במצבים של תסכול מול טקסט קשה מבחינה לשונית או מול קושי בהבנת המשמעויות העולות ממנולתוכן הדף להדפסה