ספרות לערבים לחטיבה עליונה ספרות לערבים לחטיבה עליונה מיומנויות דוגמאות למה שעל התלמיד להיות מסוגל לעשות לאור תוכנית הלימודים מיומנויות קוגניטיביותהבנה – להבין את הנקרא והנשמע בכל סוגי הסוגות (ז'אנרים): טקסט ספרותי קלאסי, טקסט דתי, שיר קלאסי, שיר מודרני, סיפור קצר, רומן ודרמההערכה / חשיבה ביקורתית – לבחון הבניות תרבותיות חברתיות שמשתקפות ביצירות מתקופות שונות ומאזורים שוניםהשוואה – להשוות בין דרכי יצירתו והצגתו של נושא מסוים ביצירה הספרותיתחקרנות – לדעת איך לנסח שאלת חקר ולעמוד על השתקפותה ביצירה הנלמדתחשיבה יצירתית – להגיב באופן יצירתי: חיבור שיר או סיפור, ציור תמונה, הפקת סרטון אשר מתייחסים לנושאים, לעמדות, ל"קולות" ולמצבים הרגשיים שהלומד נתקל בהם ביצירהחשיבה רפלקטיבית – להתבונן בתהליכי הקריאה שלו מול הטקסט, תהליכים שמתחילים בהתמודדות המילולית שלו עם הטקסט, ממשיכים בזיהוי ובהבנת המצבים האנושיים שמוצגים בטקסט, בהבנת עמדות רעיוניות וערכיות, ומסיימים בחיבור בין עולם הערכים הרגשי והמוסרי שמשתקף ביצירה לעולמו של הלומדידע – להכיר מושגים ספרותיים שימושיים, כגון עלילה, אקספוזיציה (מצג), קונפליקט, נקודת שיא, נקודת מפנה, פואנטה, סיום סגור, סיום פתוח, אפיון ישיר, אפיון עקיף, סוגי ייצוג ידעיישום – ליישם את הידע שנרכש בנוגע למושגים ספרותיים בתהליכי הקריאה והפרשנות של יצירה חדשה שנלמדת בכיתהניתוח – ניתוח של דרכי עיצוב שונות, כגון מוטיב, תיאורי נוף ומרחב, עמדת המספר ונקודות תצפית שונותסינתזה/אינטגרציה – לחבר בין כמה רעיונות שמשתמעים מניתוח של אמצעים ורכיבים שונים שקיימים בטקסטשאילת שאלות –לנסח שאלות במהלך הקריאה על האופן שבו תתפתח העלילה, על גורלן של הדמויות, על סיום הסיפורמיומנויות בין אישיותמעורבות – לגלות מעורבות בתהליכי השיח, הקריאה והפרשנות של היצירה שמתרחשים בכיתהניהול שיח – להשתתף בשיח שמאפשר בחינה של תפיסות עולם רוחביות שעולות מן הטקסט, דיון בדקויות ואף בסתירות שמזמן הטקסטייצוג עצמי – להציג תוצרי פרשנות על ידי תגובה יצירתית אומנותית (ציור, פסל, שיר או סיפור) בצירוף הסבר של האופן שבו מייצגת התגובה האומנותית רעיונות והיבטים מרכזיים ביצירה; את העבודות יש להציג במרחב הבית ספרי.מיומנויות תוך אישיותאמפתיה – לפתח רגישות כלפי אופני התמודדות אנושיים שוניםמסוגלות – לפתח יכולת שיקוף לתהליכים רגשיים מורכבים שחווה הלומד מול תהליכים אשר מתרחשים ביצירה הספרותיתהכוונה עצמית – להציב יעדים, יכולת ולתכנן את הלמידהסקרנות – לפתח סקרנות ביחס ליצירות ספרות שונות, ביחס לתקופה והחוויות המשתקפות בהן, לייחודן של הדמויות וגורלן ולאופן שבו מתפתחת ומתרחשת העלילהשליטה עצמית – לווסת את תגובותיו מול עמדות רעיוניות שאינן מקובלות עליו או מול דמויות שמעוררות בו סלידה או ביקורתמודעות רגשית – לזהות את העולם הרגשי של הדמויות הספרותיות על סמך תהליכי קריאה ופרשנות שיובילו אותו להבנת רובדי המשמעות המשתמעיםיוזמה – להעלות רעיונות להצגת הפרשנות ליצירה או להצגת נושא שבא לידי ביטוי ביצירה בדרך יצירתית וייחודית לתלמיד לתוכן הדף להדפסה