מבוא למדעים לחטיבה עליונה מבוא לכימיה מבוא למדעים לחטיבה עליונה מבוא לכימיה מיומנויות דוגמאות למה שעל התלמיד להיות מסוגל לעשות לאור תוכנית הלימודים מיומנויות קוגניטיביות אוריינות מידע ומדיה - לאתר מידע בנושאים שלא נלמדו בכיתה לצורך ביצוע מיני עבודה בנושא. הבנה - להבין את קשרי הגומלין שנוצרים בין המרכיבים השונים של הטקסט: כגון הקשרים בין הדמויות בסיפור, רומן ודרמה. הסקת מסקנות - להסיק מסקנות מתוך נתונים שעובדו מניסוי. הערכה/חשיבה ביקורתית - להפעיל חשיבה ביקורתית על שלבי תהליך החקר שבוצע או תוכנן על ידי קבוצת תלמידים בכיתה. השוואה - להשוות בין סוגים שונים של חומרים מתכתיים, יוניים מולקולריים ואטומריים. חשיבה מדעית-כימית - להבחין בין העולם המיקרוסקופי לבין העולם המקרוסקופי, לקשר ביניהם, תוך הבנה שהתנהגות העולם המיקרוסקופי מהווה הסבר לתופעות בעולם המקרוסקופי. חשיבה רפלקטיבית - להפעיל חשיבה רפלקטיבית על ביצוע תהליך החקר והתפתחות ההבנה של מושגים בכימיה ושל מיומנויות החקר. ידע - להבין את המשמעות של מושגי היסוד, לדוגמה: קשר כימי, מבנה וקישור, חומצה-בסיס, אנרגיה, קצב תגובות. ייצוג ידע - להציג באופן מילולי או גרפי תוצאות של ניסוי בכרזה מדעית או במצגת. ניסוח השערות מדעיות - לנסח השערות מבוססות ומנומקות, לדוגמה: השפעת שינוי הטמפרטורה על מצב הצבירה של החומר. ניתוח - לנתח נתונים שהתקבלו ממחקר בנושא השפעת מסת בסיס שמוסיפים לחומצה על השינוי בטמפרטורה של התמיסה, ולהסיק מסקנות. עיבוד נתונים - לעבד נתונים שהתקבלו ממחקר על השפעת נפח שמן על אחוז גרעיני הפופקורן שיתפצחו, ולהציגם בטבלה ובגרף מתאים. שאילת שאלות - לנסח שאלות חקר מבוססות על תצפיות הנאספות במהלך ביצוע ניסוי קריאת קטע מדעי וכדומה. מיומנויות תוך אישיות אמפתיה - לחוש אמפתיה ולהעניק תשומת לב לרגשות הזולת במהלך עבודה שיתופית על מעבדת החקר או המיני מחקר. הכוונה עצמית - לגלות משמעת עצמית והתמדה במהלך ביצוע מעבדת החקר. מסוגלות - לחוש תחושת מסוגלות ויכולת להציג בפני אחרים תובנות אישיות מתהליך חקר. סקרנות - לגלות סקרנות לגבי תהליכים המתרחשים סביבנו בחיי היום יום ורצון לחקור אותם. שליטה עצמית - לווסת את התגובות הרגשיות לנוכח מצבי כישלון ותסכול בתהליך חקר עצמאי או קבוצתי. מיומנויות בין אישיות מעורבות - לגלות מעורבות ולקחת חלק פעיל בתהליך חקר קבוצתי. עבודת צוות - לפעול באופן שיתופי במהלך תהליך חקר קבוצתי, תוך כדי חלוקת עבודה מותאמת בין חברי הקבוצה. ניהול שיח - לנהל שיח מכבד, תוך כדי פתיחות להצעות שונות להתמודדות עם ניתוח תוצאות ניסויים/רעיונות של אחרים לביצוע תהליכי חקר. לקחת חלק פעיל בדיונים הנערכים בכיתה בסיכום תהליך חקר. לתוכן הדף להדפסה