היסטוריה לחטיבה עליונה היסטוריה לחטיבה עליונה מיומנויות דוגמאות למה שעל התלמיד להיות מסוגל לעשות לאור תוכנית הלימודים מיומנויות קוגניטיביותאוריינות מידע ומדיה – לנתח מקור היסטורי טקסטואלי וחזותי ולהפיק ממנו מידע הבנה – להבין את המחלוקת בין מנהיגי התנועה הציונית כלפי הצדדים הלוחמים בזמן מלחמת העולם הראשונההסקת מסקנות – לקרוא ולנתח מפות, דיאגרמות, גרפים וחומרים נוספים ממקורות חזותיים ולהסיק מהם מסקנות, לדוגמה – הקשיים הייחודיים של התנועה הציונית בראשית דרכה כפי שעולה ממפת פיזור העם היהודי במאה ה-19הערכה / חשיבה ביקורתית – להסביר את הקשר בין תיאור האירועים והתופעות כפי שהוא בא לידי ביטוי במחקר ההיסטורי לבין השקפת עולמו של ההיסטוריון, לדוגמה – יכולת להבחין בין עמדות ההיסטוריון לבין העובדות שעליהן הוא מתבסס השוואה – להסביר את הדומה ואת השונה בין תופעות היסטוריות, לדוגמה – הדומה והשונה בין התנועה הציונית בראשית דרכה לבין תנועות לאומיות של עמים אחרים באירופה במאה ה-19 חקרנות – להתמודד עם מטלת חקר עצמאית: קבלת החלטות באשר לבחירת הנושא; שאילת שאלות ובחינתן; חיפוש מענה; איתור ואיסוף מידע ממקורות שונים; ארגון החומר והצגתו בדרך בהירה ומובנה; הבנה שהמחקר ההיסטורי מושפע מהשקפת עולמו של ההיסטוריוןחשיבה יצירתית – לפתח חשיבה יצירתית, ביקורתית ורפלקטיבית על אודות נושאי הלמידה, לדוגמה חשיבה ביקורתית על הגורמים לפרוץ מלחמת יום הכיפורים או האופן שבו התמודדה מדינת ישראל עם אירועי ואדי סאליב ידע והבנה – לדעת את זמנם, מקומם ומרכיביהם של האירועים הנלמדים ולהבין את החשיבות בהתפתחות תהליכים היסטוריים ובתוצאותיהם, לדוגמה הבנת חשיבותן של התנועות הלאומיות האירופיות והשפעתן על התעוררות התנועה הציונית יישום – לעבד מידע ולהבנות ידע על אירועים ועל אישים ופעולותיהם ממקורות היסטוריים שונים כולל ספרות, יצירות אומנות, סרטים וכל מקור אחר היכול לשמש ללימוד היסטוריה ניתוח – לנתח מסמך היסטורי, להבין את דקויותיו ואת המשמעויות הגלומות בו, לדוגמה ניתוח הצהרת בלפור שאילת שאלות – לשאול שאלות העולות מהאירועים ההיסטוריים ומהטקסטים שמתארים אותם מיומנויות בין אישיותעבודת צוות – לפעול בשיתוף פעולה עם תלמידים נוספים תוך כדי התמודדות עם מטלת חקר, לדוגמה בנושא השואהניהול שיח – ניהול שיח מכבד, המתבסס על נימוקים היסטוריים, תוך כדי הבנה שלכל אירוע נקודות מבט שונות בעבר ובהווה, לדוגמה – ניהול דיון בשאלת דרכי המאבק בבריטים ערב קום המדינהייצוג עצמי – יכולת התמודדות עם שאלות עמ"ר – הבעת עמדה אישית על אירוע והשלכותיו עם התבססות על עובדות היסטוריותמיומנויות תוך אישיותאמפתיה – לחוש תחושת שייכות למדינת ישראל, לעם היהודי ולמורשת התרבותית של עם ישראל בהתאם לערכיה של מדינת ישראל היהודית והדמוקרטית הכוונה עצמית – להתמודד עם מטלת חקר: בניית שאלת החקר וחיפוש מקורות מהימנים לגיבוש תשובהסקרנות – לשאול שאלות ולחקור מקורות היסטוריים, לדוגמה – האופן שבו השפיע חורבן בית המקדש השני על החברה היהודית בעת העתיקהלתוכן הדף להדפסה