עברית לחטיבה עליונה עברית לחטיבה עליונה מיומנויות דוגמאות למה שעל התלמיד להיות מסוגל לעשות לאור תוכנית הלימודיםמיומנויות קוגניטיביותהבנה – להבין את מטרת הטקסט, הנושא, הרעיון המרכזי של הטקסט הסקת מסקנות – להסיק מסקנות מן הטקסט כולו ומֵחלקים ממנוהעברה ויישום – ליישם את הידע הלשוני ולהשתמש בכלים הלשוניים בבניית משפטים תקינים ההולמים את נסיבות השיחהערכה / חשיבה ביקורתית – להעריך את תוכן הטקסט (טענות, אמירות, עמדות) באמצעות ידע עולם של הקוראיםהשוואה – להשוות או לקשר בין המידע והרעיונות שבטקסט ובין ידע חיצוני, ניסיון אישי או עמדות של הקוראיםחקר – לחקור תופעות לשוניות: מורפולוגיות ותחביריות, בטקסטים מסוגים שונים ובהקשרים שוניםחשיבה רפלקטיבית – לפתח ולהטמיע מהלכים רפלקטיביים לשיפור ההבעה בכתב ובעל פהידע – לגלות את החוקיות בלשון מתוך התבוננות בתופעות לשון ובתהליכי לשון אגב עמידה על הדינמיות שלהייצוג ידע – להציג ידע בכתב ובעל פה בפני קהלים שונים במגוון אמצעים בצורה בהירה ומובנתסינתזה/אינטגרציה – למזג פרטי מידע מן הטקסט/יםמיומנויות בין אישיותייצוג עצמי – להציג בצורה בהירה דעות, עמדות וטיעונים לגבי נושאים כלליים ואישיים בפני קהלים שונים (פרזנטציה), כמו גם הרצאה דברים בתחומים שוניםמעורבות – לגלות מעורבות בנושאי הכתיבה אגב כניסה לסיטואציה, בחירה בעמדה, נימוקה וביסוסה תוך כדי חיפוש אחר תימוכין רלוונטייםניהול שיח והקשבה מכבדת – להקשיב לאחר, להשתלב בדיבור באופן מוסכם ולהגיב לעניין באופן הולםשיתוף פעולה – לתת משוב הערות מקדמות לעמיתים במסמכים משותפים לטיוב הכתיבהמיומנויות תוך אישיותאמפתיה – לפתח מודעות ואמפתיה לעמדות שונות בסוגיות שונות ולהציב כנגדן עמדות מנומקות ומבוססותהכוונה עצמית – להציב יעדים, לתכנן את הלמידה בהכנת תיק עבודות התמדה – לשכתב טקסט שכתב עד אשר ישיג את מטרות הכתיבהמסוגלות – להרגיש בטוח להביע בכתב ובעל פה רגשות, מחשבות ולהציע פרשנויות, לחוש תחושת מסוגלות ויכולת להציג בפני קהלסקרנות – לטפח עניין וסקרנות כלפי הלשון העברית ודרכי השימוש בה בפרט שליטה עצמית – ויסות עצמי באמצעות תהליכי משוב, בקרה והערכת עמיתים על תהליכי הכתיבה תוכן הדף להדפסה