מדעי הסביבה לחטיבה עליונה מדעי הסביבה לחטיבה עליונה מיומנויות דוגמאות למה שעל התלמיד להיות מסוגל לעשות לאור תוכנית הלימודים מיומנויות קוגניטיביותהערכה/ חשיבה ביקורתית - להפעיל חשיבה ביקורתית במהלך תהליך של חקר / ניתוח של טקסט מדעיהסקת מסקנות - להסיק מסקנות לגבי הקשר בין רמת התיעוש בערים שונות במדינת ישראל ומידת התחלואה של האוכלוסייה במחלות של דרכי הנשימה השוואה – להשוות בין מדינות מפותחות ומדינות מתפתחות במדדים שונים כמו קצב הריבוי הטבעי , מידת השפעה על הסביבה וצריכת מים שנתית לנפשייצוג ידע - להציג תהליך חקר בנושא השפעת איכות מי שפכים ממקורות שונים על צריכת החמצן הביולוגית של מיקרואורגניזמים במקווה מים סגור בכרזה מדעיתניסוח השערות מדעיות - לנסח השערות מבוססות ומנומקות ביחס להשפעת רמת המליחות של מים ממקורות שונים על קצב התפתחות של צמחים שוניםניתוח - לנתח נתונים שנאספו במחקר שבודק את הקשר בין הרמה הסוציואקונומית של האוכלוסייה ומידת המעורבות שלה בפעולות למען שמירה על הסביבה ( הפרדת פסולת , נאמני ניקיון וכדומה ) ולהסיק מסקנות בהתאםסינתזה/אינטגרציה - לאסוף מידע על בעיית הרעב בעולם ולנסח טקסט ממוזג העונה על השאלה האם רצוי להגביל את היקף תעשיית הבקר בעולםעיבוד נתונים - לעבד נתונים שהתקבלו ממחקר על השפעה של מינים פולשים על הרכב המינים הטבעי ולהציגם בגרפיםשאילת שאלות - לנסח שאלת חקר על השפעת מים אפורים על מדדי התפתחות צמחי נוי לאורך הזמןתכנון חקר - לתכנן את שלבי החקר של מחקר העוסק בהרכב התזונה של תנשמות במטרה לענות על שאלת החקר בנושא התנשמות כמדבירות ביולוגיות יעילות מיומנויות תוך אישיותאמפתיה - לחוש אמפתיה ולהעניק תשומת לב לרגשות הזולת במהלך עבודה שיתופית על מיזם/פרויקטהכוונה עצמית - לגלות משמעת עצמית והתמדה במהלך פעילויות למען הסביבהמסוגלות - לחוש תחושת מסוגלות ויכולת להציג בפני אחרים תובנות אישיות מתהליך חקר סביבתי ולפעול למען הגברת המודעות לבעיות שעלו וליישום דרכי הפתרוןסקרנות - לגלות סקרנות לגבי תופעות טבעיות שונות והרצון לחקור את השפעת הפעילות האנושית עליהןשליטה עצמית - לווסת את התגובות הרגשיות לנוכח מצבי כישלון ותסכול בתהליך חקר עצמאי או קבוצתי מיומנויות בין אישיותמעורבות - לגלות מעורבות ולקחת חלק פעיל בתהליך של אקטיביזם סביבתיניהול שיח - לנהל שיח מכבד ומכיל תוך פתיחות לקבלת הזדהות עם גישות שונות בהשקפות של יחסי האדם והסביבה (גישה אנתרופוצנטרית/ גישה ביוצנטרית/ גישה אקוצנטרית)עבודת צוות - לגלות אחריות במהלך עבודת צוות, ליזום, לתכנן ולפעול לביצוע תהליך חקר לתוכן הדף להדפסה