תנ"ך בחמ"ד לחטיבה עליונה תנ"ך בחמ"ד לחטיבה עליונה מיומנויות דוגמאות למה שעל התלמיד להיות מסוגל לעשות לאור תוכנית הלימודים חובה מיומנויות קוגניטיביות הבנה – לזהות קשיים בולטים ברמת המילים (כמו ייתור, קושי תחבירי), ברמת התוכן וברמת הרעיון והמשמעות הבנה ויישום – להכליל ולתת כותרת לקטע סיפורי ולקטע הלכתי; השוואה וזיהוי ניגודיות; מיון: איסוף נתונים בטבלה; הבחנה בין תקופות היסטוריות הבסיס הפרשני בכתוב – לזהות את השאלה הסמויה בפסוק שעימה מתמודד הפרשן בפירושו הערכה / חשיבה ביקורתית – להעריך את ההתרחשות הסיפורית; להביע עמדה עצמאית בנוגע למעשי הדמויות או למחלוקת בין פרשנים השוואה פרשנית – להשוות בין פירושים שונים – נקודות דמיון ונקודות שוני בין פירושים בדוגמאות מובהקות השימוש בפרשנות – לפרש פסוק בודד או יחידת פסוקים על פי הפירוש ידע – להכיר את רצף האירועים הכרונולוגי של התנ"ך מיהושע ועד ימי בית שני (עזרא ונחמיה), את האישים, ציר הזמן והמקומות המופיעים בספרים השונים ייצוג ידע – להציג לימוד עצמאי של קטע הלכתי בדרכים מגוונות סינתזה/אינטגרציה – לקשור בין פרטי המידע בסיפור המקראי והכללה; ליצור רצף סיפורי ורצף זמנים מיומנויות בין אישיות אמפתיה – לגלות רגישות לאדם שנמצא במצוקה מעורבות חברתית – לנקוט עמדה ולהציגה בקבוצה ניהול שיח מכבד – להציג דעות מגוונות תוך כדי מתן כבוד לדעות השונות של השותפים בשיח שיתוף פעולה – לתכנן ולבצע משימה תוך כדי שיתוף פעולה עם אחרים תקשורת – לשתף ברגשות, מחשבות, רעיונות בהקשר להיבטים השונים שעולים מלימוד התנ"ך מיומנויות תוך אישיות הזדהות – להזדהות עם אבות ואימהות האומה מחויבות – לשאוף לעצב את חייו בהתאם לערכי התנ"ך סקרנות – לגלות עניין בלמידה ורצון למצוא תשובות, להרחיב את הידע עצמאות ומקוריות – להציע פירושים חדשים, לבסס פירושים שונים או להפריכם באופן עצמאי לרשימה מלאה של מיומנויות (ז-יב) הרחבה מיומנויות קוגניטיביות זיהוי סגנון הכתוב בתנ"ך - לזהות מושגי סגנון מקראיים בולטים, כמו: משל, דימוי, הדרגה, ניגוד, תקבולת, מילה מנחה וכלים ספרותיים נוספים.השוואה פרשנית: להשוות בין פירושים שונים – נקודות דמיון ונקודות שוני בין פירושים בדוגמאות מובהקותהרכבה (סינתזה/אינטגרציה) - לקשור בין פרטי המידע בסיפור המקראי והכללה; ליצור רצף סיפורי ורצף זמנים הערכה/חשיבה ביקורתית - להעריך את ההתרחשות הסיפורית; להביע עמדה עצמאית בנוגע למעשי הדמויות או למחלוקת בין פרשנים מיומנויות בין אישיות אמפתיה – לגלות רגישות לאדם שנמצא במצוקה מעורבות חברתית - לנקוט עמדה ולהציגה בקבוצה שיתוף פעולה - לתכנן ולבצע משימה תוך כדי שיתוף פעולה עם אחרים מיומנויות תוך אישיות הפנמה – להפנים את ערכי התנ"ך מחויבות – לשאוף לעצב אורח חיים בהתאם לערכי התנ"ך סקרנות ומקוריות – לגלות עניין בלמידה, ולהציע פירושים חדשים ולבססם לתוכן הדף להדפסה