כישורי חיים לכיתה ד כישורי חיים לכיתה ד ידע דוגמאות למה שעל התלמיד לדעת לאור תוכנית הלימודים א. למידה להבין מהו תהליך למידה, פורמלי ובלתי פורמלי להכיר תהליכי למידה במגוון מצבי חיים להבין את התועלת בלמידה ומה הרווח שהיא נושאת עימה להכיר את תהליך הלמידה – המאמצים הנדרשים, מה מקדם למידה ומה בולם אותה להכיר ולהבין את הקשר בין מעשי הפרט לבין התוצאות של מעשיו; מיקוד שליטה פנימי וחיצוני להבין שהצלחה בלמידה כרוכה בהצבת מטרות, תכנון הדרך להשגתן, התמדה בביצוע תוך כדי נחישות ואחריות להבין את החשיבות של קבלת סיוע מהורים, מורים וחברים ב. הכיתה כקבוצה חברתית להכיר ביתרונות ובקשיים שיש בעבודת צוות להכיר בין משימות שצריכות להתבצע בעבודת צוות לבין משימות שניתן לבצע ביחידות להכיר את ה"תפקידים החברתיים" בקבוצה, ולדעת מה הם דפוסי ההתנהלות האופייניים לכל תפקיד להכיר מה הם הכישורים השונים הנדרשים מהפרט לקידום עבודת צוות לדעת מה הם המחירים ומה הם הרווחים בשיתוף פעולה ועבודת צוות להכיר דרכים לקבלת החלטות בקבוצה ולפתרון בעיות בקבוצה ג. בנים בנות להבין שחלק מזהותו האישית של אדם היא זהותו המגדרית להבין שישנם הבדלים ביולוגיים בין המינים שאין להם השפעה על יכולות, דפוסי חשיבה רגשות או התנהגות לדעת שבחברה ישנם סטריאוטיפים מגדריים היוצרים הפליה וגובים מחיר משני המינים; להכיר את הסטריאוטיפים בעולם הפרסום והתקשורת להבין ששוויון בין המינים, דיאלוג והתחשבות הדדית הם הבסיס לזוגיות בריאה ד. דימוי עצמי ודימוי גוף (בפיתוח) להבין מהו דימוי עצמי ואת מרכיביו השונים לרבות דימוי גוף, וכיצד הוא משפיע על ההערכה העצמית לדעת לזהות כיצד התקשורת והמדיה תורמות למסרים מעוותים בהקשר של הדימוי העצמי ולדימוי הגוף להכיר בחשיבות תכונות אופי ואישיות על פני המראה החיצוני ללמוד לפתח חשיבה ביקורתית כלפי המסרים המועברים באמצעות המדיה להכיר בשינויים החלים בגוף עם הגיל להכיר בשוני במבנה הגוף ובצבעי הגוף בין גברים לנשים ובין בני האדם ה. התמודדות עם מצבי לחץ להבין מה הם "מצב סיכון", "מצב לחץ" ו"מצב משבר" – וההבדלים ביניהם לדעת כי מצבים אלו הם זמניים וחולפים להכיר דרכי התמודדות מגוונות עם מצבים אלו (למשל כלי "חוסן") להכיר מגוון מקורות תמיכה חיצוניים (הורים, מורים, יועצים, פסיכולוגים), ולדעת כיצד ניתן לפנות אליהם ו. שייכות חברתית ודחייה חברתית להבין מהי תחושת שייכות חברתית, ולהכיר בכך שניתן להשתייך לכמה קבוצות בו זמנית להבחין בין המושגים "להיות לבד" (צורך טבעי של כל אדם) לבין "לחוש בדידות" (תחושת הרחקה, דחייה, שלא מבחירה) לפתח מודעות למצבים ולחוויות של דחייה חברתית להכיר מגוון מקורות תמיכה וגורמי סיוע (הורים, מורים, חברים, יועצים), ולדעת כיצד ניתן לפנות אליהם ז. בריונות והצקות לדעת מהי "בריונות" להכיר את ה"תפקידים החברתיים" במצבי בריונות להבין מה כוחו של כל אדם בכל "תפקיד חברתי" ובמניעת בריונות, ולהכיר מגוון דרכי התמודדות להכיר מגוון מקורות תמיכה חיצוניים, ולהבחין בין המושגים "דיווח" ו"הלשנה" ח. התנהלות מיטבית ומניעת פגיעה ברשת להכיר את ההזדמנויות החיוביות הגלומות ברשת (מידע, למידה, פנאי, חברים) לדעת עקרונות וכללים לשיח חיובי ומכבד המתנהל באמצעות כלים דיגיטליים להבין כי תכנים שעולים לרשת נשארים בה לתמיד ונשלחים בתפוצה רחבה להבין מהי פגיעה באמצעות הרשת, להכיר את התפקידים החברתיים במצבי פגיעה ברשת ואת מגוון מקורות התמיכה והעזרה ט. אנו בודקים את זכויותינו וחובותינו לדעת כי לילדים יש זכויות בסיסיות על פי "האמנה לשלום הילד", ולהכיר זכויות אלו להבין את החשיבות שבשמירה על זכויות ילדים להכיר דרכים מגוונות לשמירה על זכויות הילדים י. חשיפת יתר למסכים (בפיתוח) להיות מודע ולהבחין בין "מתי, למה וכמה" בהקשר לשימוש במסכים להכיר מושגים מרכזיים בנושא, ולהשתמש שימוש מושכל במסכים להיות מודע לרווחים של שימוש במסכים ולהפסדים ולסיכונים שבשימוש ממושך במסכים השונים מעבר לידע במקצוע בכיתות נוספות כיתה א | כיתה ב | כיתה ג | כיתה ד | כיתה ה | כיתה ו תוכן הדף להדפסה