גאוגרפיה - אדם וסביבה לכיתה ה גאוגרפיה - אדם וסביבה לכיתה ה ידע דוגמאות למה שעל התלמיד לדעת לאור תוכנית הלימודים א. מפות – כלי להכרת העולם להכיר את המפה ככלי להתמצאות ולהצגת תפרוסות, תופעות ותהליכים במרחב להכיר את המפה ככלי מרכזי להפקת מידע בתחום הגיאוגרפיה ברמה העולמית, האזורית והמקומית להכיר את המפה ככלי לניווט, וניתן לבצע בה שימושים, כמו מדידת מרחקים במפה וחישובי קנה מידה; להגדיר מיקום תופעה על פי רשת המעלות; להבחין בין סוגי מקרא שונים; להשוות בין מפה לתצלום אוויר / תצלום לוויין להשוות בין הגלובוס למפה ולהסיק מסקנות לגביהם; להשוות בין מפה עתיקה למפה בת ימינו להגדיר תופעות גיאוגרפיות, כגון גובה, צורות נוף, יישובים, דרכים, גבולות ועוד באמצעות המקרא של המפה הפיזית לאסוף פריטי מידע ונתונים ממפה, טקסט, תצלום ושילוב ביניהם לאתר באמצעות מקרא המפה תופעות מרכזיות במפות נושאיות פשוטות, כגון משקעים, צפיפות אוכלוסייה, אזורים חקלאיים ועוד לתאר תופעה במפות באמצעים מילוליים; להשתמש באטלס כאחד מאמצעי החקר והלימוד בגיאוגרפיה המאפשר להסביר את קשרי הגומלין בין נופים פיזיים לתפוצת תופעות אנושיות להכיר מפות מקוונות ברשת האינטרנט ולהשתמש בהן; להכיר צורות יישוב, נופים כלכליים ותפרוסתם להציג קשרי גומלין בין תנאים פיזיים לתפוצת תופעות אנושיות באזורי הארץ הראשיים ולזהות מרכיבים וקשרים בין הנופים הפיזיים לנופים האנושיים, ולהסיק מסקנות ב. אדם וסביבה באגן הים התיכון למקם את אגן הים התיכון והמדינות במפת העולם ובמפת המזרח התיכון למצוא קשרים בין תופעות שונות באמצעות המפות להפיק מידע מהאטלס, לנתח באמצעות המפות קשרים בין תופעות שונות להסיק מסקנות באמצעות המפות לגבי תפרוסת האוכלוסייה וצפיפותה, להציג קשרי גומלין בין תנאים פיזיים לתפוצת תופעות אנושיות באזור להתמצא ולהבין מרחבית לגבי תנועות אוכלוסייה, תיירות, הגירה ועוד להסיק מסקנות מאיסוף ועיבוד נתונים מן המפות בשאלות מורכבות לבדוק קשרי סיבה-תוצאה בנושא זיהום מי הים וחופיו; להשוות בין מדינות הים התיכון בנוגע לטיפול בבעיות הזיהום והסביבה לשאול שאלות על אודות סוגיות יחסי אדם-סביבה לבנות טיעונים ולנקוט עמדה לגבי שימור מול פיתוח לאתר מדינות השוכנות באגן הים התיכון במפה הפיזית; לבצע תהליך חקרני להכרת מדינה, מיקומה הגיאוגרפי, תופעות פיזיות ואנושיות ולבדוק קשרי סיבה-תוצאה להשוות בין מדינות ים תיכוניות תוך כדי שימוש במדדי פיתוח מעבר לידע במקצוע בכיתות נוספות כיתה ה | כיתה ו תוכן הדף להדפסה