סקירה כללית של מערכת החינוך בחברה הבדואית המחוז הצפון:
במגזר הבדואי במחוז הצפון יש 191 מוסדות חינוך, 143 גני ילדים לכל הגילאים חובה וטרום חובה, בהם לומדים 3852 תלמידים
27 בתי"ס יסודיים, בהם לומדים 9200 תלמידים, 10 חטיבות ביניים (אחת מהן עצמאית), בהם לומדים 4108 תלמידים, 9 תיכוניים מקיפים, בהם לומדים 3618 תלמידים, בנוסף לבית ספר למחוננים ומעון יום. סה"כ תלמידים 21500.
תיאור כללי של אזורי / גזרת הפיקוח:
המגזר הבדואי בצפון מונה כ- 100,000 נפשות שני שליש מהם מתגוררים ב- 14 יישובים מוכרים וכשליש ביישובים מעורבים. ישנן 7 רשויות מקומיות בדואיות ועוד רשות אזורית אחת. האוכלוסייה הזו יודעת תמורות חזקות מאד שגורמות לאי איזון ערכי המטלטל את החברה הבדואית בצורה מאד חזקה, דבר אשר משפיע ישירות על מערכת החינוך במגזר כאשר היא מהווה את הראי החברתי ערכי בו מתחולל השינוי החברתי.
אתגרים מרכזיים בגזרת הפיקוח:
קידום התחום החינוכי- חברתי- ערכי: אקלים מיטבי, ביה"ס כבית חינוך
קידום הישגים לימודיים וטיפוח מצוינות, חדשנות ויזמות
שיפור תהליכי העבודה החינוכית, איכויות מורים ומנהלים.
העצמת מנהיגות חינוכית: מפקחים, מנהלים ומורים.
ייצוג צרכי המגזר שבאחריותו במחוז וקידומו
הובלת תהליכים בפורום המפקחים להגדרת יעדים ותוכנית עבודה בזיקה לחזון המחוז וליעדיו ובהלימה לצרכי המגזר.
הגדרת נהלי עבודה ודפוסי עבודה מוסכמים עם שותפי התפקיד
העברת מידע שוטף דו כיווני
איגום משאבים לצורך מתן מענה הולם למערכת החינוכית עם נציגי מטה, רשתות, בעלויות, רשויות והמגזר השלישי
סיוע ותיווך בפתרון קשיים ובעיות במסגרת העבודה עם שותפי התפקיד
מטרות ויעדים נבחרים על ידי הפיקוח המגזרי לשנת הלימודים תשע"ז:
מטרה א': קידום למידה משמעותית ועדכנית, שתוביל להישגים לימודיים, למימוש עצמי ולמצוינות
יעד 1 – קידום הישגים לימודיים בדגש על תפקודי לומד המותאמים למאה ה-21.
יעד 2 – קידום החינוך המדעי, טכנולוגי ומקצועי ופיתוח עתודותיו, בדגש על המתמטיקה.
יעד 3 – המשך התאמת ההוראה, תכניות הלימודים, סביבת הלמידה ומתווי ההערכהוהמדידה ללמידה משמעותית.
מטרה ב': חיזוק החינוך לערכים יהודיים, ציוניים ודמוקרטיים ולערכי מורשת ייחודיים ברוח מגילת העצמאות
יעד 6 – טיפוח אקלים מיטבי לחיזוק החוסן והצמיחה האישית ולקידום סובלנות והכלת האחר.
מטרה ג': קידום תרבות ניהולית, ארגונית ואפקטיבית במערכת החינוך
עד 12 – ביסוס אוטונומיה פדגוגית ניהולית ותקציבית במוסדות החינוך והתאמת הרגולציה.