דלג על פקודות של רצועת הכלים
דלג לתוכן ראשי
mainContent

  הרשמה לכנס יוזמות פמ"ע - חדר 4         15:00-16:00   

 

  • שם בית הספר: הרכס משגב

שם היוזמה: טיפוסולגיה – תורת הטיפוס "ברכס"

מנגנון ארגוני להטמעת התפישה הבית ספרית של בית ספר ה"רכס", ע"י ליווי ולמידה של אנשי החינוך מביה"ס לאנשי חינוך חדשים, המקדמים יוזמות חדשות.

מטפס שבא מעולם הטיפוס ניצב אל מול אתגר חדש בו הוא נדרש לטפס על הר שאינו מכיר.

הטיפוס לבד על ההר, היא משימה אפשרית אך מלאת אתגרים קשיים וסיכונים .

כל מה שהמטפס צריך הוא מטפס מיומן ומנוסה שמכיר את ההר שטיפס אין ספור פעמים על ההר. שמכיר אותו על בוריו ואת האנשים שמטפסים עליו כעת ושטיפסו עליו בעבר.

המטפס המיומן מזמין את המטפס החדש לטיפוס משותף, למסע של הכרות אישית, הכרות עם אומנות הטיפוס  והגעה אל היעד.

שאלה מערערת:

מה קורה כשרוצים לטפס על קיר ?

מה קורה כשרוצים להעביר ולהטמיע את התפישה גם במקום אחר?

 

  • שם בית הספר: אלראזי בועיינה נוג'דאת                                                                        

שם היוזמה: מרחבי למידה כמנוף לטיפוח מנהיגי העתיד

קצב  ההשתנות בעולם מחייב  את מערכת החינוך להתאים  ולשדרג את עצמה מחדש כל פעם,  זאת במטרה לצמצם את פער הרלוונטיות  עם המגמות  השונות המתפתחות בעולם .

 קיים צורך בהנהגה צעירה מותאמת לעידן המודרני ואשר מאופיינת ביכולות של  למידה  מתמדת, זמישות, יצירתיות , שליטה בשפות, כלים דיגיטליים, אוריינות מדעית ועוד , אשר תאמץ לעצמה ערכי ומסורת החברה המקומית בד בבד עם הערכים האוניברסלים.

היוזמה מתמקדת בבניית שלושה מרחבי למידה: מרחב מדעי, מרחב חברתי ומרחב טכנולוגי.  כל סביבה תביא לידי ביטוי את ארבעת ההיבטים הבאים: אישי, בין אישי, מדעי וחברתי. המרחבים מזמנים זירות הנהגה למנהיגים הצעירים באמצעות נטילת אחריות מלאה על  סביבות הלמידה המגוונות, זימון התנסויות למידה בדגש על תכנים חברתיים מרכזיים הרלוונטיים לחיי הלומדים.

שאלה מעוררת השראה:

כיצד ניתן לטפח מנהיגות מודרנית, המפרשת את מסורת העבר, לאור יתרונות המודרינזציה?​

  • שם בית הספר: יסודי  ע"ש עבד אלעזיז אמון, דייר אל-אסד

שם היוזמה : מִנֹּהַל לְנִהוּל- מַקְפֵּצָה מַדָעִית

היוזמה מנוהל לניהול- מקפצה מדעית מנחילה שלושה דרבים מרכזים ללומדים: ידע , מיומנויות וערכים בשלוש גישות שונות להוראת מקצוע המדעים: הוראה שיתופית אשר משולבת הוראה חוץ כיתתית, הוראה מבוססת כלים ותכנים דיגיטליים והוראה מבוססת חקר וגילוי. עיקר  היוזמה מתמקדת בפיתוח מודל מרחבי צמיחה, כתחליף למערכת השעות הרגילה. היוזמה תתבסס בעיקר על עקרון הפרסונליות, דהיינו הלומד בוחר את הגישה המותאמת אישית לצרכיו ורצונותיו.

בית  הספר עובר מהפך מנוהל (שגרה) לניהול (למידה בניהול עצמי), הן בתהליכי ההוראה של המורים והן בתהליכי הלמידה של הלומדים כאחד.

שאלה הנובעת מהיוזמה:

עד כמה ניתן לסמוך על בחירה מושכלת של הלומד לגישה המותאמת על פי נטיותיו, העדפותיו, צרכיו ורצונותיו בגיל כה צעיר?

  • שם בית הספר: תפן

שם היוזמה: בעד ארבעה לומדים דיבר בית ספר תפן

כנגד ארבעה בנים דיברה התורה … בעד ארבעה לומדים דיבר בית ספר תפן…
בתקופה ייחודית זו ששאלת הרלוונטיות של בית הספר שבה ועולה כל פעם מחדש (ובעידן הקורנה ביתר שאת), נשאל מהם ארבעת עמודי התווך של בית הספר או ארבעת "מקצועות הלימוד" המרכזיים של בית הספר. תשובת בית הספר ...ארבעת עמודי התווך של הלמידה הבית ספרית היא:

  • ללמוד לדעת (learning to know)
  • ללמוד להיות (learning to be)
  • ללמוד לעשות (learning to do)
  • ללמוד לחיות יחד (learning to live together)

שאלה מערערת:

מהי הלמידה העיקרית שראוי שתתרחש בין כותלי בית הספר ואיך בית ספר 18 שנתי (מגיל 3 ועד גיל 21) תומך בלמידה זו?

  • שם בית הספר: "גוונים" קיבוץ עין המפרץ

שם היוזמה: לגעת ברוח לחשוב פתוח

שאלה מערערת חשיבה: 

 האם וכיצד מערכת החינוך העכשווית מטפחת את תחושת השלומות בקרב התלמידים?

היוזמה מתכתבת עם מספר אתגרים הנובעים ממגמות עתיד וממציאות חיים עתידית:

  1. מורכבות רגשית – חברתית ההולכת וגדלה בעולם הגלובלי והמודרני.
  2. עולם דינמי ומשתנה הדורש פיתוח תלמיד בעל כישורי ניהול עצמי וכישורים רגשיים– חברתיים.
  3. שאלת רלוונטיות החינוך ובית הספר לעולם הילדים.
  4. חיזוק הצורך למענה מותאם אישי ומגוון בעולם רב גוני.

מטרת היוזמה: יצירת סדר יום חינוכי חדש המקדם שלומות לכל באי בית הספר.

למידה חברתית רגשית מובנית, בקהילות חברתיות קטנות לצד גמישות ואוטונומיה לילדים ולמורים.

  • למידה מבוססת מודעות עצמית, ויסות ריגשי, ניהול עצמי, חשיבה רפלקטיבית וביקורתית וכישורים חברתיים.
  • בחירה בשלושה מקבצים
  • למידה ב"נעלי בית"
  • הפסקות מדורגות
  • למידה בכל מקום וזמן.

    מעניין? בואו לשמוע עוד